Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
Finale 2 juni 2013
Fotoalbum Finale
Anja Stojanovic
Martin Oei
Sofia Vasheruk
Srdjana Jovanovic
Alejandro Ormaza
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Sprankelend openingsconcert van 10e

Koffie bij de Piano

 

Verfijnde en sprookjesachtige

klankschilderingen door Meesterduo

Nino Gvetadze & Nata Tsvereli

 

Gehoord en Gezien:

1e Concert van het 10e ‘Koffie bij de Piano’ seizoen

 

Waar:                           

Theater aan de Parade te ’s-Hertogenbosch

 

Wanneer:

Zondag 9 september 2012

 

Door wie:        

Nino Gvetadze en Nata Tsvereli – pianosolo en pianoduo

 

Presentatie: 

Netty de Graaf

 

Voorprogramma:     

 

Nikola Meeuwsen

 

Door: Peter van Korlaar

 

In het voorprogramma speelde de 10 jarige Nicola Meeuwsen. Hij woont in Den Haag en zit in de Jong Talentenklas van het Koninklijk Conservatorium in den Haag, waar hij les heeft van Marlies van Gent. Hij speelde de volgende werken:

 

Edvard Grieg -  uit Lyrische Stücke op. 12 en op. 38:

Arietta op. 12 Nr. 1

Vals op. 12 Nr. 2

Halling op. 38 nr. 4

 

Johann Sebastian Bach - uit Sechs kleine Präludien:

Prelude BWV 939   

Prelude BWV 940   

 

Ludwig van Beethoven:

Sechs variationen über das Duett "Nel cor più non mi sento" aus der Oper " La Molinara" von Giovanni Paisiello  WoO 70

 

Nikola Meeuwsen heeft pas 4 jaar les en gaf nu al blijk van een ongewoon talent voor de piano. Zijn spel was zeer geconcentreerd en beheerst. Al te snelle tempi werden bewust vermeden en hij speelde het gehele programma uit zijn hoofd! Als hij zich in dit tempo blijft ontwikkelen zullen we nog veel van hem horen! Tijdens het interview (zie onder) werd hij heel aardig en bemoedigend toegesproken door  Nino Gvetadze en Nata Tsvereli

 

   

Nicola Meeuwsen...

 

..in gesprek met Netty de Graaf

 

   

Nino Gvetadze

 

Nata Tsvereli

Voor het Tiende jaar ‘Koffie bij de Piano’

Een mijlpaal in de wereld van de klassieke pianomuziek. Al negen jaar lang weet men in Den Bosch een constant niveau te handhaven, met uit Nederland afkomstige aanstormende toppianisten, maar ook afkomstig uit ver van ons verwijderde Oost-Europese landen, zoals Polen, Oekraïne, Roemenië, Bulgarije en Georgië en niet te vergeten de kandidaten uit het Verre Oosten zoals China, Japan, Korea enz.   Ruim negentig jonge pianisten kregen op het podium van de ‘pleinzaal’ in Den Bosch een unieke kans om hun talent te laten horen in een aangename en ontspannen ambiance. Van niet te onderschatten belang was steeds de rol van de evenzovele presentatoren, die deze concerten altijd op een verfrissende manier aan het publiek wisten voor te schotelen. Dat maakt nu juist deze serie zo laagdrempelig, en ook voor niet ingewijden in de klassieke muziek, steeds toegankelijker. Geen voorkennis vereist dus. Voeg daarbij dan nog de noviteit van de overal zichtbare handen op het pianoklavier via het grote breedbeeldscherm boven de vleugel, en combineer een lage entreeprijs van ca. € 6,50 met de gratis uitgeschonken koffie of thee, en ziedaar een deel van het succes is hiermede verklaard. Een gemiddelde zaalbezetting van zo’n driehonderd toehoorders is dan een feit en tevens nu reeds een constante factor. En tenslotte de talentvolle jonge pianisten achter de grote vleugel, zij moeten het uiteindelijk maken! Van de talrijke pianisten die in Den Bosch hun opwachting maakten zijn er al velen doorgebroken naar de grote podia of een docentschap aan een van onze conservatoria.  Ik noem slechts de namen van Olga Kozlova, Hannes Minnaar, Liebrecht Vanbeckevoort, Nicolaas Kende, Caspar Vos, Sofia Vasheruk, Dimitar Dimitrov, Ivan Penkov, Nino Gvetadze en Nata Tsvereli. Op een unieke wijze worden prijzen beschikbaar gesteld ondermeer door publieksstemmingen. Bij de 9e finale op 3 juni jl. kon ruim € 7000 aan prijzengeld worden verdeeld onder de pianisten en de presentatoren.

 

   

De Pianistes....

 

....gaven een openhartig interview....!

 


 

Nino Gvetadze en Nata Tsvereli

hadden de eer om het openingsconcert van het 10e seizoen te mogen verzorgen. Beide pianistes gelden thans als grootmeesters in de Nederlandse pianoscene. Niet geheel toevallig zijn beiden ook afkomstig uit het voormalige Oostblokland Georgië, waar beiden studeerden aan het Tbilisi State Conservatory bij Professor Nodar Gabunia, waarna zij allebei een  reeds indrukwekkend CV opbouwden in hun geboorteland. Ongeveer 10 jaar geleden kwamen beide dames naar Nederland om verder te kunnen studeren. Nino studeerde verder bij Paul Komen in Groningen en Nata vervolgde haar studie in Amsterdam bij Jan Wijn. Vele onderscheidingen en prijzen verder in de toekomst zien we Nino Gvetadze in 2008 terug bij het 8ee Internationale Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht. Zij behaalde in de Finale de 2e prijs, ook werden haar de publieksprijs en de prijs van de Internationale Pers nog toebedeeld, en daarmee kwam haar carrière verder in een stroomversnelling. Nata is momenteel de duo-partner van de pianist Paul Komen en is tevens als Hoofdvakdocente piano verbonden aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen.

 

Programma (pianosolo en pianoduo)

Robert Schumann:  Arabesque op. 18

Robert Schumann:  Waldszenen op. 82 – nr. 7 ‚Vogel als Prophet’

Schumann / Liszt:   Widmung

Claude Debussy :   Reflets dans l’Eau (Images – livre 1 -1905)

Claude Debussy :   L’Isle Joyeuse (1904)

Maurice Ravel :     Ma Mère l’Oye (1908/1910 - voor piano a quatre mains)

                                                   Pavane de la Belle au bois dormant

                                                   Petit Poucet

                                                   Laideronnette, Impératrice des pagodes

                                                   Les Entretiens de la Belle et de la Bête

                                                   Les Jardins feérique

Camille Saint-Saëns :     Danse Macabre (voor twee piano’s)

Maurice Ravel :               Rhapsodie Espagnole (1907- voor twee piano’s)

                                                   Prelude a la Nuit

                                                   Malagueña

                                                   Habanera

                                                   Feria

 

Nino Gvetadze

maakte grote indruk met een tweetal werken van Robert Schumann, diens Arabesque op. 18 en het prachtige ‘Vogel als Prophet’ op. 82 werden door haar zeer melancholiek en expressief gespeeld. Hierna speelde zij nog heel mooi Schumann’s ‘Widmung’, in de zetting van Franz Liszt, het onovertroffen liefdescadeautje, door Schumann in 1840 opgedragen aan zijn geliefde bruid Clara Wieck.

 

Nata Tsvereli

speelde daarna een tweetal werken van Claude Debussy. Eerst diens ‘Reflets dans l’Eau’ uit zijn Images – livre 1 (1905) Een mooie impressionistische klankschildering met een zeer verstild einde

Liszt had toen zijn vergelijkbare Les Jeux d’Eau a la Villa d’Este reeds gecomponeerd in 1877 en Ravel publiceerde al iets eerder zijn onnavolgbare Jeu d’ Eau in 1902. Zij vervolgde haar programma met L’Isle Joyeuse van Claude Debussy. Eveneens een briljant werk met de duidelijk waarneembare hele toonsmotieven, die zo karakteristiek waren voor Debussy’s harmonische ontwikkeling.

 

   

Nino Gvetadze en Nata Tsvereli...

 

...in opperste concentratie...

 

Vlak voor de pauze was er dan nog het interview. De presentatiewinnares van de 9e Finale op 3 juni jl. Netty de Graaf slaagde er ook deze keer weer in om beide pianistes ongedwongen hun zegje te laten doen. Zeer verrassend bleken beide pianistes in goed Nederlands de vragen te kunnen pareren die Netty hen stelde. Beide pianistes zijn goede vriendinnen van elkaar, en kennen elkaar al vanaf hun prilste jeugd in Georgië. Beiden zijn gehuwd en combineren een druk gezinsleven met opgroeiende kinderen met hun carrières als toonaangevende pianistes. Ook voor Nicola Meeuwsen hadden zij nog lovende woorden in petto met sympathieke aanbevelingen.

 

Na de pauze speelden Nata Tsvereli en Nino Gvetadze duo, zowel voor vier handen als op twee vleugels. In Ma Mère l’Oye (Sprookjes van Moeder de Gans) van Maurice Ravel (1908 / 1910) bereikten de beide pianistes sprookjesachtige sfeerschilderingen van een welhaast etherisch niveau. Zelden hoorde ik fraaiere uitbeeldingen van ‘Belle en het Beest’, de grimmige knorrige uitbarstingen van het betoverde beest naast de verfijnde ijle fluisteringen van het mooie meisje. Daarna werd de 2e vleugel in gebruik genomen voor een vertolking van het inmiddels overbekende Danse Macabre van Camille Saint-Saëns in een zetting voor twee piano’s. Dankzij het ‘Spookslot’ in de Efteling in deze regio ook voorgoed verankerd in het gehoor van onze jeugdige bezoekers van ‘Koffie bij de Piano’.

Het pianoduo wisselde daarna van vleugel voor het laatste nummer van dit openingsconcert de Rhapsodie Espagnol van Maurice Ravel, weer in een bewerking voor twee vleugels. Wie gewend is aan de kleurrijke en verfijnde instrumentatie die Ravel zelf maakte van dit prachtige, op Spaanse folklorethema’s gebaseerde werk moest misschien even wennen aan het ontbreken van het rijke orkestkoloriet. Toch slaagden de beide dames er wonderwel in om de expressieve en fijnzinnige sfeer van de vier opeenvolgende delen vast te houden, ja zelfs nog te versterken. Voor mij een uitmuntend slotstuk van een in alle opzichten geslaagd openingsconcert van de 10e editie van ‘Koffie bij de Piano’ in Den Bosch!

 

Peter van Korlaar

 

 

N.B. Wilt U meer foto's zien: klik op onderstaande link!

 

Openingsconcert 10 jaar Koffie bij de Piano-foto's

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1