Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
Fotoalbum opening
Maarten Lingier
Anastasia Kozhushko
Matthieu Idmtal
Wouter Bergenhuizen
Oranjemarathon 2014
Qinchao Chen
Finale
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Feestelijk Openingsconcert 11e Koffie bij de Piano

Uitbundig en briljant pianospel door Pianoduo Idmtal & Koshusko

 

door: Peter van Korlaar

 

 

   

Het Pianoduo  Matthieu Idmtal en Anatasia Kozhushko

 

Het Pianoduo in een wat ongebruikelijke houding

tijdens de aanloop naar het slot van het

Pianoconcertino van Alexander Rosenblatt

 

 

  •  Gehoord:       Openingsconcert van het 11e seizoen van ‘Koffie bij de Piano’
  •  Waar:             Theater a.d. Parade; ‘s-Hertogenbosch
  •  Wanneer:       Zondag 8 september 2013
  •  Werken van:   Arensky; Ziegler, Rosenblatt en Lutoslawsky
  •   Presentatie:   Erik de Vries Lentsch
  •   Prélude:         Jason & Lewis Hu

 

Het was weer een echt pianofeestje, zondag jl in Den Bosch. Twee vleugels in slagorde tegenover elkaar; flitsende toetsen; enorme guirlandes met snelle noten; bijtende ritmes; donderende octaven, maar ook weemoedige Russische pathos, partituren die de lucht in vlogen, een verschrikte ‘tourneuse de page’, hartstocht en weemoed, het was weer allemaal aanwezig, bij het aantreden van het nog relatief onbekende pianoduo Idmtal / Kozhushko.

Zoals te doen gebruikelijk is de 1e zondag van september vaak voorbehouden aan een pianoduo. Zo traden in achtereenvolgende jaren al op het Pianoduo Lestari Scholtes & Gwylimm Janssens; Pianoduo Stefan & Martijn Blaak en vorig jaar (september 2012) nog het duo Nino Gvetadze & Nata Tsvereli

Dit jaar was de eer aan het in 2007 gevormde Pianoduo Matthieu Idmtal (1988) en Anatasia Kozhushko (1988)

Vooraf in de prélude een alleraardigst duo, de broertjes Jason (5) en Lewis (9) Hu, die op de typische Chinees / stoïcijnse wijze lieten horen dat ook zij al veel in hun mars hebben. Waarbij het interview met de broers even heldere als ‘recht voor zijn raap’ antwoorden opleverde. Die zien we nog wel vaker bij ‘Koffie bij de Piano’

 

   

   

Jason Hu

 

Lewis Hu

 

De broertjes Hu nemen het applaus in ontvangst.

 

Terug naar Matthieu Idmtal en Anatasia Kozhushko. Een duo, ogenschijnlijk zonder technische beperkingen. Wat mij zeer beviel is dat men nu eens met tamelijk onbekend werk naar Den Bosch was gekomen. Anton Arensky (1861 - 1906) is nog een redelijk bekende naam uit het oude Rusland. Leraar van ondermeer Alexander Skrjabin en Sergeï Rachmaninoff. En dat was zeker te horen in het eerste stuk op het programma, de Suite voor 2 piano’s in F, op. 15 (1888) bestaande uit een Romance, een Wals en een Polonaise. De Romance is gebouwd op een subtiel en melancholisch gespeeld thema in d, met uitdijende variaties daarop. De Valse (Wals) deed al heel sterk denken aan sommige fragmenten uit de Symfonische Dansen van Rachmaninoff, met dien verstande dat Rachmaninoff zijn dansen pas in 1941 componeerde, dus vele jaren later. In de Polonaise hoorden we een vlijmscherpe en virtuoze verwerking van het polonaiseritme, vaak in pseudo-polyfone lijnen gegoten.

Verderop in het programma werd nog Arensky’s Suite nr. 5 (Kindersuite) gespeeld, bestaande uit een reeks canons in diverse intervallen. Als 2e werk stond een Tangata van de Argentijnse componist Pablo Ziegler (1944) geprogrammeerd. Hier demonstreerde het duo al zijn verbluffende gemak met - en op de toetsen. Vanuit een aarzelend en heel zacht gespeelde inleiding ontspon zich een duizelingwekkende hoeveelheid noten, bestaande uit gesyncopeerde ritmes, virtuoze Jazzachtige rollers en nog veel meer technische hoogstandjes, waardoor degene die de eer had om bij Anastasia Kozhushko de blaadjes te mogen omslaan, gaandeweg in de problemen zou raken. Omdat de partituur niet op twee of meer pagina’s was uitgeprint, maar telkens op één bedrukt A4-tje met een blanco blad ernaast, was hem dat eigenlijk niet kwalijk te nemen. Bovendien, zo bleek later, stonden beide pianopartijen dan ook nog op die ene pagina. In luttele seconden moest deze pagina worden omgeslagen, waarbij voor de volgende pagina hoogstens 5 seconden stond; ook de ervaren pianist die zo vriendelijk was om vandaag als bladomslaander te willen fungeren raakte zo gemakkelijk genoeg het spoor bijster! En dan waren er ook nog onverwachte herhalingen in het spel. Dat Anastasia redelijk geïrriteerd oogde, was wel te begrijpen, maar het had vermeden kunnen worden, door een beter toegeruste partituur in te zetten, en door wellicht een keer van te voren te repeteren. En dat was toch de verantwoording van het duo zelf!

 

       

 Anatasia Kozhushko

 

 

 

Matthieu Idmtal en Kathalijne van de Loo,

die voor hem de blaadjes omsloeg

 

De Poolse componist Witold Lutoslawski (1913 -1994) componeerde zijn Paganinivariaties al in 1941. In tegenstelling tot de beroemde variaties op het Paganinithema van Sergeï Rachmaninoff uit 1934 ademen deze variaties al volop het tijdsbeeld van de 20e eeuw. Scherpe dissonanten zetten al vrij snel de toon, de ritmiek is uitgesproken scherp en bits. Ik durf de stelling wel aan dat dit werk nu veel sneller (en ook beter) wordt gespeeld, dan zeg maar zo’n 60 jaar geleden. In de nu volgende Carmenfantasie (2008) van Alexander Rosenblatt (1956) werden letterlijk alle registers opengetrokken. Rollende donderslagen in de diepte met messcherpe repeterende motieven. En daar komen dan die zo typische Carmenmotiefjes tussendoor, gezet in een virtuoze jazzysetting met tal van ritmische en harmonische vondsten. Alexander Rosenblatt, zijn naam was nog niet eerder op het Bossche podium was te zien en te horen. Hij geldt als een van de vooraanstaande eigentijdse Russische componisten, hij studeerde aan het Moskow’s Conservatorium af als componist en als concertpianist. Zijn werk is niet aan één stijl gebonden, maar vertoont veel crossovers (kruisverbindingen) met de Jazz en Funkmuziek. In 2001 kreeg hij in Tokyo een speciale prijs voor zijn werken voor piano-duo op het Internationaler Komponistenwettbewerb. De pianist Nicolai Tokarev bestelde in 2009 een aan hem opgedragen Grote Fanasiesuite voor piano over thema’s uit Tsjakowski’s ‘Zwanenmeer’. Tussen 2007 en 2012 verschenen CD’s van zijn werk op de labels Sony en DGG.

 

Maar het kon niet op, hun grootste troeven speelde het duo uit in het Concertino on Two Russian Themes van Alexander Rosenblatt. Op de thema’s ‘Midnight in Moskow’ en ‘Kaljinka’ ontspon zich nu met vier handen op één vleugel een uiterst vermakelijk schouwspel, wederom in een virtuoze setting, met vleugjes Jazzrock, Funk en Klassiek en veel daverende rollers, tremolo’s en ostinaten. Anastasia verliet al spelend haar positie aan de discantzijde en schoof voor-, achter- en zijwaarts over de onverstoorbaar doorspelende Matthieu heen, om tenslotte aan de baskant te eindigen. Voorwaar een flitsende, feestelijke en daverende opening van het 11e seizoen van ‘Koffie bij de Piano’. Wie nog meer wil horen van Matthieu Idmtal, hij speelt op 2 februari 2014 solo bij Koffie bij de Piano. Anastasia Kozhushko is een maand eerder te horen op 5 januari 2014. Rest mij nog te vermelden dat Erik de Vries Lentsch, zich wederom een kundig presentator toonde. Een minpuntje was zeker dat Kathalijne van de Loo & Bart van de Graaf, de beide ‘bladluizen’, (excusez le mot…), want ze waren heus van gewichtig belang, en zeker bij dit recital, niet naar voren gehaald werden voor een bedankje en een bloemetje....

  

   

Met je blote voeten heb je beter contact met het pedaal....

 

De achtergebleven schoenen van Anastasia ....

 

  • 1e plaatsing van deze webpagina: 8 september 2013
  • Aanpassing verricht op 17-06-2015

        Bekijk nog meer foto's in het fotoalbum, klik hier.

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1