Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
2012-03-03
2012-02-09 en 11
2012-01-19
2012-01-14
Solorecitals
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap


Alexandre Tharaud laat zijn noten als

'Mozartkügeln'  uit de vleugel rollen....

 

Nr. 2012-01/19 (19 januari 2012)

 

Gehoord:

 

Het Brabants Orkest op 19 januari 2012 in een Mozartprogramma met

Alexandre Tharaud als gastpianist. 

Dirigent: Jan-Willem de Vriend

 

door: Peter van Korlaar

 

Het concert begon met de Ouverture uit Idomeneo (Koning van Kreta) KV366, aansluitend gevolgd door de bijbehorende Balletmuziek (KV367) Wat me opviel was het gebruik van natuurhoorns en natuurtrompetten, koperen blaasinstrumenten zonder ventielen, waarbij het louter en alleen aankomt op lippenspanning (embouchure) Hierdoor kreeg het orkest meteen al een wat oudere klank, scherper en transparanter. Ook de moderne pedaalpauken waren vervangen door hun voorgangers met stemschroeven. De houtblazers waren netjes in paren opgesteld, van elk twee. Jan-Willem de Vriend dirigeert ontspannen en sympathiek, zonder stokje. Het hoofdwerk voor de pauze was natuurlijk het Pianoconcert nr. 9 in Es - KV 271(ofschoon op papier na de pauze aangekondigd) waarbij de pianopartij, op de grote Steinway concertvleugel, gespeeld werd door de inmiddels beroemde Franse Pianist Alexandre Tharaud. Dit pianoconcert met de bijnaam Jeunehomme is een pareltje van het zuiverste soort, zeker zoals het gespeeld werd door Tharaud, met een prachtige fluwelen toon die nergens opdringerig was, soms speelde hij zo zacht dat het niet meer dan een ijle fluistering betrof. De 'Mozartkügeln' die Tharaud constant uit de vleugel toverde werden ingebed in een zilveren omhulsel, geproduceerd door de zangerig spelende strijkers. Een perfect uitgevoerde cadens werd weer vakkundig door Jan-Willem de Vriend opgevangen (was de cadens ook van Mozart?) De pianist speelt ogenschijnlijk uit de losse pols, laat herhaaldelijk zijn linkerarm naar  believen naar beneden hangen of omhoogkomen, terwijl zijn rechtervingers dan het werk doen. Hij draaide zich regelmatig naar het orkest toe, de communicatie was voortreffelijk!

 

Deze prachtig spelende pianist, volgens eigen zeggen is de vleugel zijn minnares. Laten we hopen dat de liefde dan nog heel lang zal voortduren. Na de pauze stond de laatste grote symfonie van Mozart nog op het programma, zijn Symfonie nr 41 in C - KV. 551, bijgenaamd de Jupiter.  Alhoewel niet helemaal duidelijk is waar de naam Jupiter vandaan komt, was het duidelijk dat deze muziek vandaag een helle gloed uitstraalde, te vergelijken met de nog steeds zichtbare planeet zelf, die iedere avond nog als het meest heldere hemellichaam te bewonderen is. Een prachtige vertolking onder de bezielende, dansante, leiding van Jan-Willem de Vriend; het dubbele fugathema uit het 4e deel bleef nog dagen lang hardnekkig door mijn hoofd spoken. Geen wonder dat Robert Schumann deze symfonie ooit aanduidde als de Symphonie mit der Schlussfuge. Al met al weer een prachtige avond, weliswaar met een totaal andere programmering dan het Russische concert dat Het Brabants Orkest vijf dagen eerder gaf, maar hiermee toonde het orkest maar weer eens zijn grote veelzijdigheid! We wachten met ongeduld op de volgende concerten, het blijft hier in Eindhoven steeds naar meer smaken!

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1