Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
Fotoalbum
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap
 

'7e Koffie bij de Piano' -  Zinderende  Finale

 

Zondag 6 juni 2010

 

Pianofinalisten: Mengiie Han; Sofia Vasheruk; Dimitar Dimitrov

 

Door:  Peter van Korlaar

 

Aanstormend pianotalent vindt in 'Koffie bij de Piano' een professioneel podium. Het publiek in Theater aan de Parade te ’s-Hertogenbosch kan vanaf iedere zitplaats in de zaal de verrichtingen op de toetsen volgen dankzij het ingenieuze grootbeeldscherm achter de vleugel. Ook de waardetoevoeging door de presentator van het programma wordt alom gewaardeerd.  De maandelijks terugkerende sessie trekt steeds weer ruim 300 bezoekers.

De serie is laagdrempelig, zeker wat betreft de entreeprijs. Koffie en thee zijn gratis, evenals het luxe programmaboek! De concerten zijn het initiatief van Lionsclub Bolduc, de Bossche afdeling van de Lions, met inzet van veel vrijwilligers en alles steeds onder de bezielende leiding van Guido van Elk.

In deze serie wordt aanstormend talent van de Nederlandse Conservatoria een podium geboden om zich optimaal te kunnen profileren. Bovendien is er de dimensie van de presentatie: tegelijk met de pianist van de maand wordt het podium beschikbaar gesteld voor een presentator, die vooral tijdens het interview kan laten zien wat hij / zij op dit vlak vermag.

Ook dit element is uniek in de Nederlandse muziekwereld en voorziet volgens radiopresentator en jurylid Frits Bloemink in een wezenlijke behoefte. Een goede presentatie van klassieke muziek vormt een eigentijdse meerwaarde en trekt nieuwe doelgroepen over de drempel.

 

 

Voor de zevende keer werd een seizoen ‘Koffie bij de Piano’

afgesloten met de jaarlijkse Finale.

De succesvolle ‘Koffie bij de Piano’ sloot op zondag 6 juni 2010 het 7e seizoen af met een overrompelende Finale. Drie pianisten en drie presentatoren waren uitverkoren via de maandelijkse publieksstemming van het afgelopen seizoen.

Van de 9 pianisten en 9 presentatoren had het publiek 2 x 3 finalisten uitgekozen.

Elke pianist speelde de Mazurka op. 67-4 van Frédéric Chopin Daarnaast was er invulling gedurende 15 minuten met vrij werk. De pianist werd ingeleid door een van de drie presentatoren.

De finalisten werden getrakteerd op twee masterclasses. Geoffrey Madge nam de pianisten onder handen en

Frits Bloemink de presentatoren.

 

Mengjie Han  en  Martijn van Vuuren

Mengjie Han (1989) mocht het spits afbijten, bijgestaan door presentator Martijn van Vuuren.

De laatste gaf goed gedoseerde informatie vooraf, articuleerde helder en zorgde voor een spontane en vlotte presentatie. Zo geknipt voor het vak!

Mengjie speelde een mooie Mazurka van Chopin en vervolgde met diens 1e Ballade.

De 20-jarige Mengjie sloot zijn inbreng af met Erlkönig in de setting van Liszt / Schubert. Na de toch al krachtig aangezette 1e Ballade was zijn keuze voor de overdonderend gespeelde Erlkönig wellicht wat te veel van het goede! Mengjie Han is een uitstekende pianist, met nagenoeg feilloze techniek. Zijn spel is stuwend en explosief; enige bezinning op de meer poëtische kant van zijn gekozen stukken zou zeker welkom zijn.

 

Sofia Vasheruk en Lennart Nijs

 Hierna trad de enige dame in het gezelschap van zes finalisten voor het voetlicht: de Russische Pianiste Sofia Vasheruk (1988).  Sofia was enkele weken eerder doorgedrongen tot de Halve Finale van het Koningin Elisabeth Concours te Brussel.

Ook twee eerdere deelnemers aan 'Koffie bij de Piano', dit jaar: John Gevaert en Olga Kozlova, waren deelnemer in Brussel.

Sofia begon haar optreden met de 1e Ballade van F. Chopin; wel een schril contrast met de eerder gespeelde Ballade van Mengije! Bij Sofia wist ik opeens weer wat de term 19e eeuwse Ballade inhoudt: ‘een poëtische vertelling in de vorm van een vrije pianofantasie’.

In het pianospel van Sofia werd de spanning echt opgebouwd, zij liet de melodische lijnen weer in- en uitademen, zoals het hoort. Een prachtige en emotionele vertolking!

Daarna speelde zij zeer intiem en dansant de verplichte Mazurka van Chopin!

Om te besluiten met een gedurfd waagstuk: de Carmen-fantasie in de bewerking van Wladimir Horowitz. Deze bewerking, werd pas na de dood van Horowitz door andere pianisten in studie genomen en lange tijd als onspeelbaar beschouwd. Sofia slaagde er in de transcriptie zeer virtuoos tot een goed einde te brengen en combineerde vederlichte en parelende loopjes met donderend octavenspel.

Lennart Nijs presenteerde Sofia op aardige en bescheiden wijze; hij ontlokte Sofia de vertederende uitspraak dat zij als jong meisje al in de ban was geraakt van Horowitz’ Carmen, met het ultieme verlangen om dit stuk ooit nog eens zelf te kunnen spelen!

 

De winnaars: Dimitar Dimitrov en Matthijs van Rossum

De derde pianist in deze Finale was de Bulgaar Dimitar Dimitrov (1987).

Zijn presentator was Matthijs van Rossum (21 jaar): een vlotte, innemende en soms flamboyante podiumpresentator. Matthijs weet waar hij over praat, hij speelt al 16 jaar piano!

Chopin’s Mazurka onder handen van Pianist Dimitrov tekende zich meteen door verrassend aangezette sforzati, daar waar ze niet in de partituur staan. Hij besloot zijn optreden met Igor Strawinsky’s pianobewerking van diens Ballet Petroesjka, de Trois Mouvements de Petrouchka. Dit immens virtuoze werk had in Dimitar de beste pleitbezorger. Op weergaloze wijze liet hij zijn ademloos luisterende publiek kennis maken met de vele facetten van dit werk. Niet alleen liet hij de melancholische zijde van de zielige kermispop Petroesjka horen, maar evenzo de talloze melodische brokstukjes uit de Russische folklore die eigenlijk de kurk vormen waar dit werk op drijft. Bij vlagen was zijn spel bits en ongenaakbaar, daarmee meteen de ultieme sfeer treffend die dit werk zo eigen is. Een TOP- prestatie!

De uitslagen van de Finale van 'Koffie bij de Piano' worden op diverse niveaus bepaald. De organisatie, de Bossche Lionsclub Bolduc, heeft weer kans gezien enkele grote sponsors aan het evenement te verbinden, zodat de prijswinnaars met relatief aardige geldbedragen naar huis gaan.

Het publiek heeft een stevige vinger in de pap en bepaalt zes van de tien prijzen.

Ook is er een juniorenjury en een persjury. De uitslagen werden inmiddels geplaatst in het programmaboekje van september.

‘Koffie bij de Piano’ voorziet zeker in een behoefte. Het niveau stijgt zelfs elk jaar, zeker wat betreft de pianisten, maar ook de presentatie mag er zijn. Dat de serie veel pianisten trekt uit Oost-Europa en de voormalige Sovjetstaten is inherent aan de internationalisering van het Nederlandse muziekleven. Veel van deze, in eigen land reeds afgestudeerde pianisten, volgen in Nederland dan nog een post-doc of Masteropleiding bijvoorbeeld in Groningen, Enschede of Amsterdam. Overigens heeft 'Koffie bij de Piano' in seizoen 2010 -2011 enkel in Nederland geboren en getogen pianisten geselecteerd!

Inmiddels speelde Dimitar Dimitrov tijdens het Kamerklankenfestival op zondagmiddag 12 september jl in de huiskamer van Guido van Elk op diens prachtige Fazioli. Hij gaf er een schitterend en overrompelend recital, met ondermeer drie werken van Franz Liszt, waarmee hij zich zal gaan kwalificeren voor het 9e Franz Liszt Concours.

Of hij zich tijdens deze Internationale selectieronde al voor de kwartfinale kon plaatsen was tijdens het schrijven van deze regels nog niet bekend. 

(PvK)

 

 

 

 

 

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1