Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
9e Concours 2011
8e Concours 2008 H1
8e Lisztconcours H2
8e Lisztconcours H3
8e Lisztconcours H4
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Achtste Internationaal Franz Liszt Pianoconcours

 

door:

 

Peter van Korlaar

 

Van 2 t/m 12 april vond in Utrecht het achtste Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats.

Peter van Korlaar, docent schoolmuziek en pianist, volgde alle concoursen met veel interesse vanaf de eerste sessie in 1986.

 

Hfdst. 1.1.  De oorsprong van het Nederlandse Franz Liszt Concours.

                De eerste aanzet tot een in Nederland te organiseren Internationaal Franz Liszt Concours werd bij de voorbereidingen van de viering van het Liszt-centenarium van 1986 tijdens een bestuursvergadering van de in 1979 opgerichte Franz Liszt Kring. Het was het toenmalige bestuurslid Koos Groen die het idee opperde voor een pianoconcours met alleen pianomuziek van Franz Liszt. Hij ging ermee aan de slag, samen met Henk de By, toentertijd de stuwende secretaris van EPTA Nederland.

                In 1986 was het zover, het eerste Franz Liszt Concours ging in Utrecht van start met 36 deelnemers. Het concours viel meteen in goede aarde bij zowel concertpubliek als muziekpers. De achtereenvolgende eerste prijswinnaars waren: Martijn van den Hoek (Nederland - 1986), Enrico Pace (Italië - 1989), Sergey Pashkevich (Rusland - 1992), Igor Roma ( Italië - 1996), Masaru Okada (Japan - 1999), Jean Dubé (Frankrijk - 2002) en Yingdi Sun (China - 2005). Inmiddels kan daar de Oekraïnse pianist Vitaly Pisarenko (1987) aan worden toegevoegd als winnaar van het achtste Franz Liszt Concours.

 

   

Vitaly Pisarenko (1e prijs)

 

Nino Gvetadze (2e prijs)

 

 

Hfdst. 1.2.   2008 - Het jaar van de vernieuwing

                Veel vertrouwde elementen uit het Franz Liszt Concours ondergingen dit jaar een gedaanteverandering.

Allereerst de preselectie in de eerste ronde, die al in het najaar van 2007 in drie verschillende wereldsteden werd afgenomen. Meerdere internationale concoursen werken inmiddels met dit concept. Directeur Quinten Peelen reisde met een aparte jury naar Shanghai en New York, om ook daar, net zoals in de thuishaven Utrecht een eerste selectie uit te voeren. Feitelijk was dit dus de vroegere eerste ronde. In die speciale jury zaten echte Lisztspecialisten zoals: Frederic Chiu (USA); Martyn van den Hoek (Nederland); Mûza Rubackyté (Litouwen) en Balász Szokolay (Hongarije). Uit 64 kandidaten werden zo 24 kandidaten geselecteerd voor de kwart finale. Het is zeker waar dat deze eerste selectie de kwaliteit van de pianisten voor de kwart finale heeft bevorderd. Verder werd gesneden in het aantal verplichte werken, feitelijk werd geen enkel werk van Liszt meer verplicht gesteld, maar konden de kandidaten kiezen uit een aantal min of meer gelijkwaardige rubrieken. Zelfs de befaamde Sonate in b uit de halve finale werd niet meer verplicht gesteld, net zo min als een echte operaparafrase op de finaleavond.

De finale werd nu gesplitst in twee delen. Op de eerste avond werd een pianoconcert met orkest uitgevoerd, op de tweede, die nu tevens het karakter van een feestelijke gala-avond droeg, moest een operatranscriptie of een andere transcriptie van Liszt worden uitgevoerd.

                Het vertrouwde muziektheater ‘Vredenburg’ is inmiddels gesloten, in afwachting van een grondige renovatie. Als noodvoorziening heeft men in de periferie van Utrecht nabij de A2 (in het stadsdeel ‘Leidsche Rijn’) een ‘rode blokkendoos’ opgericht, als tijdelijke concertzaal. Akoestisch gezien is deze zaal de mindere van het ‘oude Vredenburg’, maar het voldeed! De bereikbaarheid had voor menigeen nogal wat voeten in aarde, de nieuwe locatie was in de meeste navigatiesystemen nog niet terug te vinden. Gelukkig waren er toch weer vele vertrouwde gezichten, bezoekers van het eerste uur, gastouders, pianodocenten en hun studenten, leden van de Franz Liszt Kring enz.

 

Hfdst. 1.3.   De organisatie van het Lisztconcours

                De organisatie verliep zoals vanouds weer vlekkeloos. Om de toch wat onwennige bezoekers nog beter van dienst te kunnen zijn had men een balie ingericht met twee gastvrouwen. Deze dames wisten zo al in een vroeg stadium veel problemen het hoofd te bieden. Ruim van te voren werden belangstellenden door middel van uitvoerige persberichten en nieuwsbrieven geïnformeerd over het op handen zijnde achtste Franz Liszt Pianoconcours. Er was weer een web-cam, bovendien werd door de TV op Nederland 2 een semi-live verslag gegeven van de tweede Finaleavond op 12 april. Radio 4 verzorgde live-verslagen van de beide finaleavonden en maakte in de periode van 1 - 12 april regelmatig korte uitzendingen via o.a. AVRO’s Licht op Vier, KRO’s Jong Talent en NPS-Cultura.

 

   

Anzhelika Fuks (3e prijs)

 

Nino Gvetadze

 

Klik hier voor Hoofdstuk 2

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1