Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
9e Concours 2011
8e Concours 2008 H1
8e Lisztconcours H2
8e Lisztconcours H3
8e Lisztconcours H4
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

  

Hoofdstuk 2.1   De Jury

                De internationale jury bestond uit negen personen en werd voorgezeten door de Nederlandse dirigent Lucas Vis. In de jury namen plaats: Janina Fialkowska (Canada, zij was ook jurylid tijdens het zevende concours in 2005), Dr. Leslie Howard (Groot-Brittannië, hij maakte ook deel uit van de jury voor het zesde - en zevende Franz Liszt Concours), Mi-Kyung Kim (Zuid-Korea), Károly Mocsári (Hongarije), Igor Roma (Italië, hij won de eerste prijs van het vierde Franz Liszt Concours in 1996), Jeffrey Swan (USA), Arie Vardi (Israël), Rian de Waal (Nederland, ook jurylid tijdens het zevende Franz Liszt Concours in 2005) en Oxana Yablonskaya (Rusland, zij jureerde ook al tijdens het vierde Franz Liszt Concours in 1996).

 

Hfdst. 2.2.   Herkomst, opleiding en overige bijzonderheden van de kandidaten

                Het voert voor dit artikel te ver om alle kandidaten te benoemen naar hun zestien nationaliteiten. Bovendien geeft een nationaliteit niet altijd de realiteit weer ten aanzien van het land waar uiteindelijk het primaire muziekonderwijs werd genoten. Samengevat meldden zich zes kandidaten uit het Verre Oosten (Zuid - Korea/2, Japan/3 en China/1) Acht kandidaten uit voormalige USSR-staten (Georgië/1, Rusland/3, Oekraïne/2, Litouwen/1 en Kirgizië/1) Vier kandidaten uit Oost-Europese landen (Bulgarije/1, Hongarije/2, en Polen/1) Vijf kandidaten uit West-Europese landen (GB/1, Frankrijk/1, Italië/1, Luxemburg/1) en één kandidaat, Juan Zurutuza, bezit de Mexicaanse nationaliteit. Hij kreeg zijn professionele opleiding overigens in Nederland.

                Dit brengt mij tevens op een heel ander aspect van deze wedstrijd, veel kandidaten hebben een ‘mondiale’ opleiding genoten of zijn daar nu nog mee bezig. Na hun professionele opleiding, vaak in hun geboorteland, gaan veel aankomende pianisten een vervolgopleiding volgen bij bekende - en gerenommeerde pianisten, die vaak lesgeven aan befaamde West-Europese opleidingsinstituten. In het kader van deze ‘globalisering’ van de pianovakopleiding kun je dan ook nauwelijks meer spreken over een typisch ‘Russische school’ of ‘Chinese school’.

                Eén voorbeeld. De Zuid-Koreaanse Soojin Anjou kreeg haar eerste professionele pianolessen in de USA, zij behaalde haar bachelorgraad aan de Juiliard School in New York. Soojin Anjou, die een kanshebber was voor de finale, woont nu in Berlijn en studeert daar bij Klaus Hellwig. Tenminste vijf kandidaten verblijven al langere tijd in Nederland en kregen of krijgen nog steeds hier een (voortgezette) opleiding: Dora Deliyska, Nino Gvetadze, Olga Mustafaeva, Vitaly Pisarenko en Juan Zurutuza.

                Dora Deliyska en Juan Zurutuza worden momenteel financieel ondersteund door het particuliere Labberté-Hoedemaker fonds. Het echtpaar Labberté-Hoedemaker, man en vrouw waren vroeger beide apotheker, richtte in 1999 een particulier fonds op met het oogmerk om gedurende meerdere jaren ondersteuning te geven aan jonge getalenteerde musici (niet noodzakelijkerwijs pianisten) die daarmee een vervolgopleiding, actieve deelname aan masterclasses en hun levensonderhoud kunnen bekostigen. De ondersteuning uit zich niet alleen in financiële zin, het echtpaar was tijdens het concours actief aanwezig om ‘hun’ kandidaten ook persoonlijk te kunnen aanmoedigen.

                Nino Gvetadze vervolgde haar studie bij Paul Komen aan het Koninklijk Conservatorium. Momenteel studeert zij nog in Amsterdam bij Jan Wijn. Evenals Juan Zurutuza concerteerde zij al vaak op verschillende Nederlandse podia.

                Juan Zurutuza kreeg zelfs zijn professionele opleiding in Nederland, ondermeer van Rian de Waal aan het Koninklijk Conservatorium.

Olga Mustafaeva (Rusland -1979) is sinds 2007 docent aan het Bechstein Centre te Woerden en daarnaast doet zij nog een vervolgstudie bij Naum Grubert te Amsterdam.

Vitaly Pisarenko (Oekraïne-1987) won al een derde prijs op het vijfde Franz Liszt Concours te Weimar. Daarna volgde hij nog een postacademische opleiding aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts) bij Aquilles Delle Vigne. Hij was tevens kandidaat voor het zevende Franz Liszt Concours in 2005, evenals Olga Mustafaeva en Tomasz Kamieniak (Polen-1981).

 

Hfdst. 2.3   De vleugels

Voor het eerst konden de kandidaten zelf kiezen welke vleugel men wenste te bespelen.

Men had de keuze uit de Steinway (met serienummer: 511700, eigendom van Vredenburg) of de Fazioli (met serienummer: 2781520, eigendom van Evert Snel). Het is heel persoonlijk maar zelf vond ik de klank van de Steinway in het algemeen toch wat helderder en briljanter dan de Fazioli. Opvallend was dat de Steinway favoriet bleek bij de mannen, hij werd door veertien kandidaten gekozen, waarvan negen maal door een mannelijke kandidaat. De Fazioli was favoriet bij de vrouwelijke kandidaten, het instrument werd acht keer verkozen boven de Steinway en hiervan slechts twee keer door een mannelijke kandidaat. Evert Snel, de bekende- en gerenommeerde pianotechnicus uit Werkhoven, hield de vleugels tijdens het concours persoonlijk in topvorm.

 

   

De drie prijswinnaars

 

Anzhelika Fuks - 3e prijs

 

 Voor Hoofdstuk 3 - Klik hier: >

 

You Tube: Anzhelika Fuks - Mephistowals nr 1

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1