Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
9e Concours 2011
8e Concours 2008 H1
8e Lisztconcours H2
8e Lisztconcours H3
8e Lisztconcours H4
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

Hfdst. 3.1   De Kwart Finale

                In de kwart finale traden 22 pianisten aan. Twee kandidaten lieten om medische redenen verstek gaan. De resultaten uit de kwart finale worden buiten beschouwing gelaten. Raadpleeg voor de volledige speellijsten de website of het concoursboek van het achtste Franz Liszt Concours.

 

Hfdst. 3.2   De Halve Finale

Negen kandidaten mochten door naar deze ronde. Hun uitverkiezing was niet echt verrassend, zij het dat de uitsluiting van Jean Muller door het publiek toch met grote verbazing werd ontvangen! Dat Yohei Wakioka door was naar de halve finale had ik ook niet verwacht.

Nu volgt een korte bespreking op basis van de, door loting bepaalde, speelvolgorde.


  • 1. Juan Zurutuza (Mexico-1981-Steinway) - Händel/Liszt: Sarabande en Chaconne uit ‘Almira’ (S181)
    • Niet alles gaat goed, hij speelt wel mooie pp’s. Is dit wel een goede programmakeuze? Sonate in b (S178) Nerveus begin. Het gaat al fout bij de 32ste-triool op de eerste pagina. Veel misslagen. Hij vergaloppeert zich in de tempi, zijn spel is agressief en bijtend, de grote octaafgangen worden een brij van noten. Wat is er met hem aan de hand?
  • 2. Anzhelika Fuks (Oekraïne-1987-Fazioli) - Rhapsodie Espagnole (S254)
    • Kleine misslagen, ze herstelt zich goed. Stuwend en motorisch spel. Sonate in b: Prima begin, beheerst, zij bouwt spanning op, goede octaaflopen, enkele missers; haar pianissimo is mooi en expressief. Fuga-inzet: pittig en ritmisch. Door haar tomeloze energie gaat het wel eens mis in de presto-gedeelten. Heel muzikaal!
  • 3. Yuhi Ozaki (Japan-1989-Steinway)- Petrarca sonnetten 104 en 123(S161/5/6), Eroïca-etude (S139/7) Spozalizio en Il Penseroso (S161/1/2) en Après une lecture de Dante - Fantasie quasi sonata (S161/7).
    • Beheerst, degelijk en netjes pianospel, geen overdreven bombast; alles klopt. In de Dante-Sonate zou hij wel wat meer expressie en stuwing mogen toepassen, het kan wel wat ‘duivelser’.
  • 4. Soojin Anjou (Zuid Korea-1979-Steinway)
    • Zij speelt eerst de etudes Ricordanza en Chasse Neige (S139/9/12) en daarna hetzelfde programma als Yuhi Ozaki. Haar spel is degelijk en netjes, met veel expressie. In de Dante-sonate mis ik toch wel een zekere spanning in haar spel.
  • 5. Yohei Wakioka (Japan-1980-Steinway) Funérailles (S173/7) de beide Sonnetten 47 en 104 del Petrarca en de Sonate in b.
    • Degelijk pianospel, maar weinig expressief, zijn klank vond ik, evenals in de kwartfinale, niet helder en transparant genoeg.
  • 6. Alexander Moutouzkine (Rusland-1980-Steinway) - Sonetto 104 del Petrarca - Drie etudes d’ éxécution transcendante: nr. 2 in a; nr. 3 Paysage en nr. 10 in f (S139/2/3/10) en de Sonate in b.
    • Zijn spel is prachtig om naar te luisteren, zeer expressief en virtuoos, maar ook grillig. Hij maakt fluisterende ppp’s maar ook overdonderde fff’s. In de tweede etude breekt een discantsnaar. Na de derde etude laat hij eerst de snaar repareren alvorens verder te gaan met de Sonate. Ook deze wordt zeer eigenzinnig gespeeld. Hij vergroot graag de tegenstellingen in de partituur.
  • 7. Nino Gvetadze (Georgië-1981-Fazioli) - Schubert/Liszt - Gretchen am Spinnrade (S558/8), Mephistowals nr. 1(S514) en de Sonate in b.
    • Mooi en gedistingeerd pianospel, een zeer fraaie toon, zij speelt echt zeer muzikaal en gevoelig. In de Mephistowals mis ik toch wat fysieke kracht, dit geldt ook voor delen in de Sonate die wat robuuster zouden mogen. Nino is absoluut de favoriet van het publiek!
  • 8. Denys Masliuk (Rusland -1978 -Fazioli)
    • Hij speelt eerst de Sonate in b, dan Au bord d’une Source (S160/4) en de Polonaise nr. 2 (223/2) Hij trekt zijn tempi erg uit elkaar, zeer breedsprakig. Benadrukt frases en motieven zeer nadrukkelijk. De muziek valt af en toe stil. Soms meer een ‘Noot voor noot’ stijl!
  • 9. Vitaly Pisarenko - (Oekraïne -1987-Steinway) - Eerst de Sonate in b - vervolgens Vallée      d’Obermann (S160/6) en Valse de l’Opera Faust de Charles Gounod (S407) Sonate:\
    • Een stabiele uitvoering, geen extremiteiten, het meeste lukt hem wel. Een goede kanshebber voor de finale!  Vallée d’Obermann: prachtig gespeeld, mooie opbouw, hij treft de ‘unheimische sfeer’ van het stuk zeer goed! Wals uit Faust: Een prima uitsmijter en een uitmuntende programmering voor deze avond. Speelt virtuoos, met de nodige flair. Lijkt hij een beetje op de jonge Liszt?  Een Finaleplaats? Wat mij betreft wel!

 

Hfdst. 3.3.   De Finale - de eerste avond op vrijdag 11 april.

                Voor de finale had ik in ieder geval twee kandidaten op mijn lijstje staan die ook door de Jury als zodanig werden gehonoreerd: Nino Gvetadze en Vitaly Pisarenko. De derde kandidaat kon volgens mij gekozen worden uit: Anzhelika Fuks, Yuhi Ozaki, Soojin Anjou en Alexander Moutouzkin. Het werd dus Anzhelika Fuks.

                Op de eerste finaleavond op vrijdagavond 11 april speelden de drie finalisten met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. de jonge Italiaanse dirigent Damian Iorio. Hij verving op het laatste moment dirigent Gérard Korsten die verhinderd bleek vanwege een gebroken enkel. De presentatie op deze eerste avond was in handen van de Braziliaans-Belgische pianiste Eliane Rodriguez (vierde prijswinnaar op het Elisabethconcours in 1983). Haar komisch aandoende Braziliaans/Spaans/Vlaamse tongval en de diverse vleugelchangementen op het podium leidden menigmaal tot hilarische- en zelfs pikante momenten. Misschien moet zij toch maar gewoon, mooi, piano blijven spelen! Bovendien had haar gebabbel een hoog Ot-en-Siengehalte. Voorafgaande aan het optreden van de drie finalisten werden twee instrumentale versies gespeeld van de beide legendes (S175/1/2) in een orkestratie van Friedrich Zeileis.

  • 1. Anzhelika Fuks: eerste Pianoconcert in Es (S-124)
    • Haar eerste inzet komt te snel, er zijn veel misslagen. Ze is zichtbaar nerveus! Het tweede thema wordt mooi en rond van toon. Naar het slot toe enigszins herstel met een zinderende climax.
  • 2. Nino Gvetadze: tweede Pianoconcert in A (S125).
    • Een prachtige uitvoering, met mooi samenspel. Mooi van toon, zeer expressief en muzikaal, het orkest speelt mijns inziens wel wat luid. Nina mist daardoor toch wat fysieke kracht om hier tegenop te boksen.
  • 3. Vitaly Pisarenko: eerste Pianoconcert in Es (S-124).
    • Een briljante uitvoering, alle inzetten op tijd en goed getimed, hij zit er ontspannen bij. Hier en daar ongelijkheden met/in het orkest. Het tempo ligt hoog. Hij speelt het concert anderhalve minuut sneller dan Anzhelika. Naar mijn mening de beste uitvoering sedert jaren op dit concours!
  • Het orkest speelde degelijk maar luid tijdens de drie concerten, er zijn diverse passages die niet gelijk op lopen; gezien het feit dat de dirigent op zeer korte termijn de voorbereiding moest overnemen ging er ook nog heel veel goed!

 

Hfdst. 3.4.   De tweede Finale-avond op zaterdag 12 april.

                Voor de feestelijke afsluiting van het Franz Liszt Concours werd uitgeweken naar het Beatrixtheater aan het Utrechtse Jaarbeursplein. Hier speelden de drie kandidaten elk nog twee solowerken, gekozen uit de operatranscripties van Franz Liszt en/of transcripties van overige symfonische werken die hij maakte. Deze gala-avond werd nu gepresenteerd door de Nederlandse zangeres Tania Kross. Een noviteit was het grote beeldscherm waar de handen van de pianist of de pianist zelf voor iedereen zichtbaar werden geprojecteerd. Erg prettig als men niet aan de goede (klavier)kant in de zaal zit. Een concept waar men in het Theater aan de Parade te ’s-Hertogenbosch al de nodige ervaring mee heeft opgebouwd!

                Het Beatrixtheater is oorspronkelijk gebouwd voor grote musicalproducties. Akoestisch is het dan ook voor kamermuziek en meer in het bijzonder een pianorecital totaal ongeschikt. Dat bleek al snel na de eerste inzet van Anzhelika Fuks. Het geruis van de luchtverversing was zeer storend aanwezig. Anzhelika speelde als eerste werk een transcriptie van de Danse Macabre (Saint-Saëns/Liszt-S555). Helaas kwam zij niet uit de verf met dit werk, haar spel was erg nerveus en rommelig, de nervositeit speelde haar nog steeds danig parten. Ze kreeg het niet voor elkaar om de Fazioli mooi te laten klinken. Haar tweede keuzewerk was de ‘Wedding March & Dance of the Elves’ uit Mendelssohns Midsummer Night’s Dream (S410). Hier slaagde zij er eventjes in om de sprookjesachtige sfeer van het werk te benaderen. Volgens de eerdere speelvolgorde zou nu Nina Gvetadze spelen, maar vanwege het feit dat ook Nino de Fazioli zou bespelen was besloten om nu eerst Vitaly Pisarenko zijn programma te laten spelen. Hij bespeelde de Steinway die al gereed stond voor hem.

                Vitaly begon zijn programma met de transcriptie van het eerste deel uit de vierde symfonie van Ludwig van Beethoven (S464-4). Hij speelde dit werk zeer beheerst, zonder echte problemen. Daarna speelde hij eveneens de Danse Macabre, die onder zijn handen een totaal ander werk werd. Hij wist zeker de juiste diabolische sfeer te treffen die dit stuk zo nodig heeft!

Daarna was het de beurt voor Nino Gvetadze om deze finaleavond te besluiten. Als eerste werk speelde zij op onnavolgbare wijze het prachtige ‘Isoldens Liebestod’ uit Tristan und Isolde van Richard Wagner (S447) Met groot inlevingsvermogen schilderde zij haast een impressionistisch portret van de dood van Isolde. De Fazioli klonk prachtig onder haar handen!

                Zij besloot haar aandeel met de ‘Valse de l’opera Faust’ van Charles Gounod (S407). Ook dit werk speelde zij, zoals te verwachten was van haar, met elegant en verfijnd pianospel. Vitaly Pisarenko speelde hetzelfde werk tijdens de Halve Finale overigens met iets meer flair en energie.

 

 

Nino Gvetadze

 

 Voor Hoofdstuk 4, Klik hier >

 

You Tube: Nino Gvetadze speelt 'Wals uit Faust' van Gounod / Liszt

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1