Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
9e Concours 2011
9e Lisztconc. H1-2
9e Lisztconc. H3-4
9e Lisztconc. H5-6-7
9e Lisztconc H8-9-10
9e Lisztconc H11-15
8e Concours 2008 H1
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

Hoofdstuk 11. De Prognose

Hoewel een prognose altijd een met (on)zekerheden gebouwde voorspelling is waagde ik het er toch op om een uitslag te voorspellen.

1e prijs: Masataka Goto. Hij speelde van de drie kandidaten het meest stabiel, maakte nagenoeg geen fouten. In mijn visie was zijn spel ook zeker muzikaal te noemen, bij oosterlingen als hij lijkt het dan net of alles van te voren is doordacht en uitgeprobeerd.

2e prijs: Olga Kozlova. Een degelijke en eerlijk spelende pianiste, bij haar zeker geen holle frasen of bombastisch gedaver.

3e prijs: Oleksandr Poliykov. Een kundige pianist, met een ogenschijnlijk enorme technische beheersing. Hij moet wel aanleren om zijn neiging tot een krachtig toucher in dienst te stellen van de muziek!

 

Hfdst. 12.1  De Uitslagen

 

Masataka Goto:

  • a) 1e prijs: € 20.000
  • b) Juniorprijs (uitgereikt namens de ‘Juniorjury’, door Mr. A. Wolfsen, burgemeester van Utrecht)
  •  Masataka Goto speelde daarna nog een toegift: Hongaarse Rhapsodie nr. 13 (S244/13)   
  • c) Van Lanschot Bankiers Publieksprijs: € 3000

            (uitgereikt door mr. Floris Deckers, voorzitter van de Raad van Bestuur)

 

Olga Kozlova:

  • a) 2e Prijs: € 15.000
  • b) Prijs van de Internationale Muziekkritiek: € 5000

            (uitgereikt door Mathieu Heinrichs, voorzitter van de Internationale Persjury)

 

Oleksandr Poliykov:

  •      3e prijs: € 10.000

 

Yen Yu Chen

  •      Henk de By aanmoedigingsprijs: € 8000 (uitgereikt door Mr. Eugène de By)

             Zij speelde daarna als toegift: Feux Follets

 

De winnaars van de 1e, 2e en 3e prijs krijgen bovendien gedurende bijna drie jaren

het zogenaamde ‘Career development Programme’ aangeboden door de organisatie van het Franz Liszt Concours. Dit programma bevat een groot aantal concerten, te geven in landen binnen en buiten Europa. Bovendien omvat het programma een cd-opname; een website, media- en presentatieondersteuning. Om een indruk te geven over het aantal concerten: de prijswinnaars van het 8e Franz Lisztconcours gaven de afgelopen jaren meer dan 150 concerten in 25 landen over de gehele wereld

Op de 1e Finaleavond werden overigens al twee van de bovengenoemde prijzen uitgereikt,

de ‘Junior’prijs werd uitgereikt door de Utrechtse burgemeester mr. Aleid Wolfsen, en, na een bevlogen toespraak, door diens neef en oud-voorzitter van het Lisztconcours mr. Eugène de By,  

de ‘Henk de By – aanmoedigingsprijs’.

De ‘Junior’ prijs was een idee van de Utrechtse burgervader. Vijf scholieren van enkele Utrechtse middelbare scholen mochten een prijs uitreiken aan de kandidaat van hun keuze; de prijs bestond uit een schilderij van de Utrechtse kunstenaar Jurjen Bertens. Dit alles met het sympathieke idee om jongeren wat meer te betrekken bij het Franz Liszt Concours.

 

Hfdst. 12.2  De Uitreiking van de Prijzen

De prijsuitreiking als geheel zou aan glans kunnen winnen indien men alle prijzen op de 2e (slot)avond zou uitreiken. Verder zou de organisatie de juryvoorzitter ernstig moeten instrueren om wat meer glans te geven aan zijn toespraak, aan het uitreiken van de prijzen en aan het decorum er omheen. Een en ander in samenspraak en regie met de presentator van deze slotavond. Voorts zou het prijzenfestijn aan uitstraling  winnen indien men een oude gewoonte weer in ere zou herstellen, namelijk om de juryleden allen een zitplaats aan te bieden op het toneel, compleet met naambordjes, en gezeten achter een groen tafellaken (naar het Brusselse model van het Elisabeth Concours!).  Meerdere personen onder het publiek vonden na afloop dat deze prijsuitreiking wel een wat feestelijker karakter had kunnen krijgen.


Hfdst. 13. De organisatie achter het concours

De kandidaten konden kiezen uit zes vleugels: Yamaha; Steinway en Fazioli en dat voor ieder merk, maar liefst in een dubbel aantal. Naar mijn mening kwam deze generositeit niet eerder voor. Zelf vond ik de Fazioli elke keer prachtig klinken. Maar de meeste kandidaten kozen toch voor Steinway, dit merk werd 15 keer gekozen. Ofschoon de onderlinge verschillen tussen de drie merken voor kenners zeker wel vastgesteld konden worden (zelfs geblinddoekt zou ik dat nog wel durven….) was evenwel de verdubbeling per merk gewoonweg niet meer vast te stellen, temeer omdat ik me als bezoeker ook even een kleine pauze moest veroorloven tussen de kandidaten door. De Yamaha werd 3 keer gekozen, evenals de Fazioli. Opvallend was nu wel, dat van de zes vrouwelijke kandidaten er vijf voor de Steinway kozen. Dinara Klinton, koos voor de Yamaha, die ik overigens heel mooi vond, een diepe sonore klank, vol en volumineus; dit in tegenstelling tot de Fazioli, die onder de handen van drie mannelijke kandidaten vrijwel altijd zeer helder en transparant klonk. Vooral in de zeer zachte passages klonk de Fazioli, prachtig, bijna ijl en sereen zelfs. Het spreekt haast vanzelf dat Evert Snel weer persoonlijk aanwezig was, om tussen alle sessies door, de vleugels te verwisselen, bij te stemmen of anderszins. Op de stemming en intonatie hadden wij (het publiek) dan ook helemaal niets aan te merken. Hulde!

 

Tijdens het juryoverleg na de laatste Halve Finale was er het Liszt Café in de foyer. Christiaan Kuyvenhoven toonde zich een goed gastheer en presentator en ontving er grootheden als Hannes Minnaar en Igor Roma, en ook Evert Snel, Mathieu Heinrichs en de Lisztbezoeker van het eerste uur, Arnoldt Erhardt.

 

Ook nu weer viel er niets op de Lisztorganisatie aan te merken. Zoals altijd stonden de beide gastvrouwen,  mevrouw Corrie Kuyvenhoven en mevrouw Yke Mönking klaar om vragen te beantwoorden. Tijdens beide Finaleavonden was de catering gratis (of bij de entreeprijs inbegrepen). De sfeer was tussen de rondes door ongedwongen en bij welk belangrijk concours ter wereld kan men de directeur van het concours (Quinten Peelen) aanschieten met een (prangende) vraag, of zomaar een biertje met hem drinken?

 

Hfdst. 14. De Media en de Pers

In het dagblad ‘Trouw’ werden op 25 maart 2010 twee paginagrote artikelen aan Franz Liszt gewijd. De privéverzameling van Christo Lelie werd uitvoerig beschreven in een pakkend artikel met als kop: ‘Ik kom door de achterdeur bij Liszt binnen’ en hijzelf vroeg zich in een 2e artikel af waar de ‘Lisztwinnaars’ van de eerste acht concoursen waren gebleven.

Recensies werden geplaatst in:

De Telegraaf, NRC, Trouw en AD/UN. Het NRC plaatste een interview. Daarnaast komt er nog een verslag in International Piano Magazine en Piano News. De Japanse televisie besteedde veel aandacht aan de overwinning van Masataka Goto en ook haalde hij daar veel geschreven pers.  Radio 4 heeft de beide finaleavonden rechtstreeks uitgezonden. Nederlandse TV besteedde geen aandacht aan de winnaar, behalve in NTR Podium, en dan alleen nog in een mager uitgevallen documentaire.

Waar blijven onze publieke omroepen toch als het gaat om het integraal via TV uitzenden van de twee slotavonden? Hebben zij het hoofd reeds moede in de schoot gelegd, murw geslagen door opeenvolgende bezuinigingen? Een gemiste kans! Tenslotte konden de verrichtingen van de kandidaten nog rechtstreeks worden gevolgd via de webcam van het concours, daarmede zeker ook Rusland, Japan en China bereikend, maar deze wijze van computerkijken biedt nog steeds geen alternatief voor een stevige rechtstreekse TV-uitzending in Nederland!


Hfdst. 15. Slotbeschouwing

Zoals ik in de aanhef al aangaf, dit 9e Franz Liszt Concours had een ongekend hoog niveau. Dit kwam zeker al tot uiting bij de voorrondes, waar opmerkelijk goed werd gespeeld. Zeker als men het niveau van 25 jaar geleden vergelijkt met het huidige spelniveau van de doorsnee concourskandidaat, dan is er een hele ‘slag gemaakt’, en een wereld gewonnen. Ook de acceptatie van de pianomuziek van Franz Liszt is volwassen geworden, de hedendaagse concertbezoeker kijkt niet vreemd meer op bij het beluisteren van de Sonate, van de beide Pianoconcerten, van Nuages Gris enz. Ook de winnaar van het 1e uur, Martijn van den Hoek, kon dat alleen maar beamen bij zijn beschouwingen als radiocommentator bij de rechtstreekse uitzending op Radio-4.

 

Heeft dit concours nu de ware Lisztwinnaar opgeleverd? Het is niet gemakkelijk om deze vraag te beantwoorden. Want wat is nu een echte Lisztpianist? Is het iemand die  in staat is om technisch gezien de meest veeleisende notenreeksen ongedwongen over het podium te strooien? Is het een muzikale poëet, met een verfijnde aanslag en een vederlicht toucher? Laat hij de dirigent, als tempobewaker,  ver achter zich, en ramt hij de lastigste octaafgangen koelbloedig en in een onwaarschijnlijk hoog tempo uit de vleugel? Het is waarschijnlijk een mix van alle hierboven beschreven kenmerken die de Lisztwinnaar ook een echte Lisztpianist maken. Zo komen we automatisch uit bij Oleksandr Poliykov, als koelbloedige tempomaker; bij Olga Kozlova als een muzikaal begenadigd spelende pianiste met een eerlijke kijk op de muziek, en bij Masataka Goto als de pianist die als de meest degelijke van het drietal beschouwd kan worden, maar ook de pianist die bewust de materie naar zijn hand zet, op een dusdanige wijze dat alles netjes op zijn plaats valt, er valt dan niets meer op af te dingen. Zo te zien is de rangschikking van de Jury dan nog niet zo gek, en in ieder geval volstrekt verdedigbaar. Of er ooit nog internationale doorbraken gerealiseerd kunnen worden met het winnen van dit concours is nog maar de vraag, waarschijnlijker is dat deze drie pianisten ergens wel hun weg zullen weten te vinden in het danig geïnternationaliseerde concertbedrijf, dat met behulp van de wereldwijd opererende media de gehele aardbol omspant.

 

Het zou Franz Liszt goed gedaan hebben, als hij, die voortdurend onderweg was in Europa, om zijn eigen muziek of die van collega’s te promoten, nog mee had kunnen maken dat zijn muziek nu toch echt WERELDMUZIEK is geworden in de ruimste zins des woords!

Dus toch:

                   ‘Liszt, en alleen Liszt!’

 

Dit artikel verscheen eerder als ingekorte versie in: 

PIANOBULLETIN 2011/2 - uitg. EPTA en

LISZTBULLETIN 2011/02 - uitg. Franz Liszt Kring

 

 

Verantwoording:

© voor dit artikel: Peter van Korlaar

© foto's: Fotografen van het Lisztconcours,

    geplaatst met welwillende toestemming van de directie van het Lisztconcours

© foto's Ivan Penkov: Peter van Korlaar

© foto Rian de Waal, met toestemming van Mw. Marion van den Akker

 

 

 You Tube -  Olga Kozlova - 1e Pianoconcert in Es

 

 

 

 

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1