Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
9e Concours 2011
9e Lisztconc. H1-2
9e Lisztconc. H3-4
9e Lisztconc. H5-6-7
9e Lisztconc H8-9-10
9e Lisztconc H11-15
8e Concours 2008 H1
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

3. De herkomst van de 22 kandidaten

Om een overzichtelijk geheel te presenteren geven we nu van alle kandidaten het land van herkomst en hun geboortejaar; deze opsomming wordt dan verderop in het artikel niet meer herhaald.

  • Uit het Verre Oosten: 8 kandidaten. In de volgende onderverdeling:
  • China – 1 kandidaat; Linzi Pan (1994)
  • Japan: 3 kandidaten; Masataka Goto (1985); Nariya Nogi (1989) en Tomoki Sakata (1993)
  • Taiwan – 2 kandidaten: Yen Yu Chen (1994) en Yun-Yang Lee (1982)
  • Zuid-Korea – 2 kandidaten; Sooyeun Han (1984) en Jin Woo Park (1982)

Ter vergelijking, het 8e Franz Liszt Pianoconcours in 2008 telde 6 kandidaten uit deze regio.

 

   

Ivan Penkov

 

De handen van Ivan Penkov

  • Oost Europa en Rusland: 12 kandidaten, onderverdeeld als volgt: 
  • Bulgarije: 2 kandidaten; Dimitar Dimitrov (1987) en Ivan Penkov (1989)
  • Estland: 1 kandidaat; Hando Nahkur (1982)
  • Kroatië: 1 kandidaat; Goran Filipec (1981; ook kandidaat 7e Lisztconcours 2005)
  • Oekraïne: drie kandidaten: Dinara Klinton (1989); Ilia Petrov (1985, hij moest helaas vlak voor zijn optreden afzeggen wegens een blessure) en Oleksandr Poliykov (1988)
  • Rusland: 5 kandidaten; Elena Gurina (1989); Olga Kozlova (1986); Nicolay Lechenko (1983); Dmitry Rodionov (1989) en Alexey Sychev (1988)
  • Italië: 1 kandidaat; Vincenzo Maltempo (1985)
  • USA: 1 kandidaat: Michael Kaykov (1990, overigens werd deze kandidaat geboren in Sint-Petersburg)

Ter vergelijking, het 8e Franz Liszt Pianoconcours in 2008 telde:

  • Uit het Verre Oosten: 6 kandidaten
  • Uit Oost-Europa en Rusland: 12 kandidaten
  • Uit West-Europese landen: 5 kandidaten (Nederland: 1 Kandidaat, Christiaan Kuyvenhoven)
  • Uit Mexico: 1 kandidaat

 

We zien dus voor het 9e Franz Liszt Pianoconcours uit de West-Europese – en de Angelsaksische landen nauwelijks nog kandidaten uitkomen in de kwartfinale. Uit Nederland kwam geen enkele kandidaat door de voorselectie. Toch zagen we in de voorselectie wel enige,  ons al bekende pianisten aantreden, met typisch Nederlandstalige achternamen zoals Marsha Molenaar; Frans Douwe Slot; Nele Duijsters (België); Marice van Schoonhoven; Kasper Schonewille en (ook al kandiaat voor het 7e Lisztconcours in 2005) Christopher Devine.

Conclusie:

Je kunt wel stellen dat een trend hiermede doorzet; de kandidaten die de kwartfinale bereiken komen in meerdere mate uit de Aziatische landen (lees: Verre Oosten) en de Oost-Europese landen; Rusland en andere staten uit het voormalige Sowjetblok.

 

 

In de wandelgangen

Van L > R: Enrico Pace; Guus Alink; Igor Roma en Martyn van den Hoek

 

4. Het repertoire, de verplichte werken

 

  • 4.1 De Internationale voorronde. Een programma van 20 minuten.  
               Uit item I, II en III kiest de kandidaat:
  • I    Een Etude uit  S137/145, uitgezonderd:

                     Mazeppa, La Campanella en Etude d’ Exécution Transcendante nr 10

  • II   Keuze uit een aantal losse stukken zoals:  
  • Valse de bravoure (S214/1);  Valse mélancolique (S214/2); 
  •  Valse oubliée nr. 2 (S215/2); Valse oubliée nr. 3 (S215/3);
  •  Bagatelle sans tonalité (S216a) Csárdás obstinée (S225/2)
  • III Naar keuze van de kandidaat wordt nog  

                     gekozen uit werken en transcripties van Liszt, met uitzondering van de  

                     études en walsen.

 

In de Kwart – en Halve Finale heeft men de repertoirekeuze beperkt tot enige

vaste programmablokken, waarin de kandidaat niet verder meer kan variëren

 

4.2 Kwartfinale. Een programma van 35 minuten.

De kandidaat maakt een keuze uit item IV, V en VI.

  • IV Eén van de Hongaarse Rhapsodieën,  

                     of een ander lang werk gebaseerd op nationale thema’s (S234-S254)

  • V  Keuze uit één van de  volgende combinaties:
                     1. Ballade nr. 1(S170) en Ballade nr. 2 (S171)

                     2. Zwei Episoden aus Lenaus Faust: Der nächtliche Zug (S513a) en

                         Erster Mephisto-Walzer (S514)

                     3. Légende nr. 1 (S175/1) en Légende nr. 2 (S175/2)

                     4. Polonaise nr. 1 (S223/1) en Polonaise nr. 2 (S223/2)

                     5. Apparitions 1-3, (S155)  én Harmonies poétiques et religieuses (1833 - S154)

                         (niet : S173)

                     6. Hirtengesang an der Krippe én Die drei heiligen Könige (uit Christus - S498b) 

                     7. Liebesträume 1-3 (S541) en Csárdás macabre (S224)

    • VI  Een werk van Liszt naar eigen keuze, uit zijn transcripties van liederen van              

                            Beethoven, Chopin, Robert Franz,  Mendelssohn, Rubinstein, Schubert,

                      Schumann en Liszt.

 

De combinaties onder V - 5, 6 en 7 werden niet gekozen.

In de praktijk zagen we dat alle kandidaten een Hongaarse Rhapsodie kozen en een van de genoemde combinaties onder V-1 t/m 4.  

In de volgende onderverdeling:

  • Ballades nrs 1 en 2: 11 kandidaten
  • Polonaises nrs 1 en 2: 5 kandidaten
  • Légendes nrs 1 en 2: 3 kandidaten
  • Zwei Episoden aus Lenaus Faust : 3 kandidaten.

 

Waaruit blijkt dat het blok met de twee verplichte Ballades veruit populair was.

 

Helemaal gelukkig was ik niet met deze verplichte programmablokken. Uit het oogpunt van programmering zou iets meer diversiteit tussen deze werken een aantrekkelijker programma kunnen opleveren. Ditzelfde kan gezegd worden van de verplichte combinatieblokken in de Halve Finale, zoals we hieronder nog zullen zien.

De programmering in deze keuzeblokken was al ingezet voor het 8e concours, feitelijk was Dr. Leslie Howard, groot Lisztkenner en meerdere malen jurylid bij diverse Lisztconcoursen ervoor verantwoordelijk. Dat men koos voor ‘verplichte’ blokken met daarin enige vrij onbekende werken van Liszt had alles te maken met het voornemen kandidaten en publiek kennis te laten maken met een bredere keuze uit het enorme repertoire van Liszt en in ieder geval met enkele minder bekende werken van Liszt.

Bij mijn weten zijn de Zwei Episoden aus Lenaus Faust (S513a) en de Mehpisto-Waltz nr 2 (S515 en Beethoven/Liszt: Freudvoll und leidvoll (S468/3) niet eerder dan op dit Lisztconcours te horen geweest.

 

 

De drie Prijswinnaars met

Zes Handen en 30 Vingers....

 

 

4.3 De Halve Finale, de kandidaat speelt een programma van ca. 50 minuten 

      en kiest daarbij uit de volgende combinaties:

  • VII
    • 1. Sonate in b (S178) en de beide Lugubre Godola’s (S200/1,2) en Mephisto-Walz nr 2 (S515)
  • 2. Années de pèlerinage – Première année – Suisse (S160)
  • 3. Années de pèlerinage – Deuxième année – Italie (S161)
  • 4. Harmonies poétiques et religieuses (S173/1,3,4,7,9)
  • 5. Années de pèlerinage – Troisième année, (S163 complete) én Fantasie und Fuge       über das Motiv B.A.C.H (S529)
  •  6. Variationen über das Motiv von Bach: „Weinen, Klagen” (S180), Sarabande und Chaconne  (from Händel’s Almira) (S181) én Scherzo und  Marsch (S177
  •  7. Trois odes funèbres (S516; S516a; S517) én Grosses Konzertsolo (S176)

 

De kandidaat kon aldus kiezen uit zeven programmablokken, hetgeen er in de praktijk op neer kwam dat alleen de blokken uit VII-1, 3 en 4 werden gekozen.

In de volgende onderverdeling:

1. Sonate in b (S178); La Lugubre Godola nrs. 1 en 2 (S200/1,2) en Mephisto-Walz nr. 2 (S515)

    keuze door 4 kandidaten

3. Années de pèlerinage – Deuxième année – Italie (S161) keuze door vier kandidaten

4. Harmonies poétiques et religieuses (S173/1,3,4,7,9) keuze door één kandidaat. 

 

De sonate was evenals bij het 8e concours, niet meer verplicht, hetgeen wel verhinderde dat men soms een kandidaat niet op alle facetten kon beoordelen, daar de programmablokken eigenlijk onderling, artistiek gezien, niet vergelijkbaar zijn. Overigens, was dit nu juist wél de bedoeling van de artistieke adviescommissie; er zijn meer werken (of programmacombinaties) van Liszt te vinden waarmee men de technische – én artistieke facetten van een kandidaat, gedurende een lange spanningsboog, kan beoordelen. Wat we hier ook uit kunnen concluderen is wel dat de meeste kandidaten toch voor de ‘veilige en vertrouwde’ werken van Liszt kiezen. Wil de artistieke commissie per se de onbekendere werken van Liszt programmeren dan moet je die werken haast wel dwingend voorschrijven in de verschillende afdelingen.

 

4.4 Finale – 1e avond – gedurende ca. 20 minuten

  • VIII 
  • Een keuze uit de Operafantasieën/parafrases en/of transcripties van Liszt en/of een transcriptie van een instrumentaal werk van
  • Beethoven, Berlioz, Hummel, Saint-Saëns of Weber

 

 

4.5 Finale – 2e avond

  • IX 
Keuze uit:
  •      1. Concerto No. 1 in E flat major, S124 
  •      2. Concerto No. 2 in A major, S125 
  •      3. Totentanz, S126 
  •      4. Hexaméron, Morceau de concert, S365b 
  •      5. Schubert/Liszt: Grosse Fantasie 'Wanderer' (Op 15), S366

Verderop, bij de beschrijving van de Finale leest u welke werken de kandidaten kozen, hier zij slechts vermeld dat ook tijdens dit 9e Lisztconcours de ‘Totentanz’ niet geklonken heeft en dat ‘Hexameron’ en de ‘Wandererfantasie’ nog nooit zijn uitgevoerd tijdens een Lisztconcours.

 

 

 Voor de hoofdstukken 5, 6 en 7: klik hier >

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1