Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
An van Tuijl
Stephan vd Weijgert
Hugo Bakker&Capella
Wout van der Linden
André Knevel 08-05
Selina Haalboom
Petra Veenswijk
Orgelleerlingen
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 An van Tuijl, superieur op het grote

Wolfferts-Heynemanorgel in Zaltbommel

 

door: Peter van Korlaar

 

An van Tuijl

Orgelbespeling op het

Wolfferts-Heynemanorgel

Sint-Maartenskerk

Zaltbommel

Organisatie:

Muziekkring Bommelerwaard

Zaterdagmiddag

16 augustus 2014

 

 

Link: Klik hier > voor de Webpagina van het Brabants Dagblad

 

Wie bij Bach nog steeds denkt aan ‘zware’ muziek kwam zaterdagmiddag bedrogen uit. In het orgelprogramma van An van Tuijl draaide het om wervelende en tintelende muziek rondom Bach. De Fugue à la Gigue, een snelle Schotse dans in 6/8 maat, imponeerde vooral vanwege het virtuoze voetenwerk van de organiste. Ook het 1e -  en 3e deel van het Pièce d’Orgue, werden speels en elegant uit de toetsen getoverd. Heel bijzonder was haar keuze voor 2 werken gecomponeerd op de naam BACH (onze noten bes-a-c-b) waarbij de Fuga van Robert Schumann opviel door zijn eenvoud en intimiteit. Als kind ging An van Tuijl regelmatig met haar vader, Goosen van Tuijl, (indertijd organist van de Sint-Maartenskerk in Zaltbommel) mee om het Wolfferts-Heyneman-orgel te stemmen. Maar het orgel had op dat moment niet echt haar aandacht, want An speelde als jong meisje al piano en wilde hiermee verder gaan. Op het conservatorium koos ze als bijvak kerkorgel en zo begon het eigenlijke orgelspelen op haar 19e jaar. Na één jaar wisselde zij van hoofdvak piano naar hoofdvak kerkorgel. Voor beide instrumenten behaalde ze haar akte als docerend musicus,  en ze is er ook beroepshalve mee bezig. An van Tuijl is organiste van ‘Het Anker’ in Zaltbommel. Haar grootste troeven speelde An uit in de kolossale Fantasie en Fuga over BACH van Franz Liszt.  Liszt, die waarschijnlijk in 1842 nog zelf op het orgel in Zaltbommel heeft gespeeld,  maakte versies voor orgel en piano, waarbij opviel dat Liszt de orgelversie componeerde  vanuit een typisch pianistische benadering,  en dus was dit werk op het lijf van An van Tuijl geschreven. Enorme akkoordformaties, dubbel pedaalspel, razendsnelle notenpassages met een gebeiteld Bachmotief,  snelle registerwisselingen met drie gekoppelde klavieren, ga er maar aanstaan!  Alle lof voor An van Tuijl en haar registrant Jan Scheurwater, voorzitter van de organiserende Muziekkring Bommelerwaard die zich met dit middagconcert mocht verheugen in een ruime opkomst van het publiek.

 

 

Recensie in het Brabants Dagblad (ed. Bommelerwaard)

 

 

   

An van Tuijl achter de drie manualen

 

Het grote Wolfferts-Heynemanorgel uit 1796

 

 

© Peter van Korlaar

Alle teksten en foto's

1e aanmaak van deze webpagina: 22-09-2014

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1