Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
Fotoalbum opening
Maarten Lingier
Anastasia Kozhushko
Matthieu Idmtal
Wouter Bergenhuizen
Oranjemarathon 2014
Qinchao Chen
Finale
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

  Anastasia Kozhusko

  een gedreven Pianiste

met onbegrensde  mogelijkheden…

 Gehoord:

11e seizoen Koffie bij de Piano

zondag 5 januari 2014

Theater a.d. Parade - Den Bosch

Presentatie:

David Herman

In het voorprogramma:

Youngjae Kim

                Anastasia Kozhushko (fotograaf: Peter van Korlaar)

 

 

 

 Programma Prelude:

 Felix Mendelssohn: Fantasie in fis - op. 28 (Schotse Sonate)

 

Hoofdprogramma:

 Pjotr Iljitsj Tsjaikowsky: Dumka in c - op. 59

 Sergeï Prokoffieff: Sonate nr. 6 - op. 82

 Nicolaï Medtner: Sonata nr. 10 in a, op. 38-1

 Mili Balakirev: Scherzo nr. 1 in b

 Fantasie 'Islamey' (op oriëntaalse thema's)

 Toegift: John Vallier: Toccatina (dedicated to Benni Moiseiwitsch)

 

door: Peter van Korlaar

 

Anastasia Kozhusko is een jonge pianiste met nagenoeg onbegrensde mogelijkheden. Zij speelde al tijdens het openingsconcert op 8 september 2013, samen met haar duo-partner Mattieu Idmtal. Alles onder haar vingers werd vandaag, zondag 5 januari 2014 met een onwaarschijnlijk elan, groot gemak  en virtuositeit de zaal in gespeeld. Fluisterende akkoorden, tintelende loopjes, razendsnelle laddertjes, maar ook grote octaafgangen en donderende akkoorden die beitelend uit de vleugel werden geslagen. Anatasia is een charmante verschijning achter de vleugel, zij oogt en speelt met een sterke muzikale persoonlijkheid.

Haar programma was geheel gevuld met grote composities uit de Russische pianoliteratuur, waarvan ieder stuk voor zich al gevuld was met grote spanningsbogen.

Dumka in c op. 59 van Pjotr Tsjaikowsky is gebaseerd op een prachtig en melancholisch Slavisch thema met steeds virtuozer ontladingen.

De 6e Sonate van Prokoffieff is de eerste van drie ‘loodzware’ oorlogssonates. Het is geen gemakkelijk stuk, niet voor de pianist, maar zeker niet voor de luisteraar. De weerbarstige thematiek van Prokoffieff raast in allerlei liggingen dwars over het pianoklavier. Wat opvalt is dat Anastasia deze muziek volkomen begrijpt; zij is de heerseres over de materie, met haar messcherpe articulatie, vederlichte vingerspel en feilloze techniek die soms bits en ongenaakbaar overkomt.

 

   

 

 

 

 

Sonate-reminiscenza nr 10 in a van Nicolai Medtner, geheel in de stijl van Rachmaninoff gecomponeerd, wordt door haar mooi gespeeld, met een fluisterend en verstild einde.

Fantasie ‘Islamey op.18’ van Mili Balakirev is gebaseerd op o.a. Kaukaskische folklorethematiek, en behoort waarschijnlijk samen met Ravel’s Gaspard de la Nuit tot de allermoeilijkste pianoliteratuur ooit gecomponeerd.

Uit de duizelingwekkende hoeveelheid noten nog echte muziek te scheppen is slechts aan weinigen gegeven. Minder geoefende luisteraars valt waarschijnlijk niet eens op dat er wat noten onder het tapijt verdwijnen. Ook Anasatasia Kozhusko slaagde er vandaag niet helemaal in deze razende tempest tot een goed einde te brengen. Dat weerhield haar er niet van om nog zo’n technisch hoogstandje als toegift de zaal in te slingeren, namelijk de Toccatina (dedicated to Benni Moiseiwitch), een compositie van John Vallier

 

Jammer was dat de vleugel nu hoorbaar in de discant ontstemde, tussen het Scherzo en Islamey in. 

 

   

Anastasia had een bevlogen gespek met ....

 

.....Presentator David Herman

 

 

Een nadeel aan deze programmering van Anastasia is de enorme hoeveelheid noten die in korte tijd in een waanzinnig hoog tempo uit de vleugel worden gespeeld. Graag had ik met een of twee langzamere werken (van andere componisten) ook een meer poëtische kant van haar sterke muzikale persoonlijkheid gehoord.

 

Als ik een aanbeveling mocht doen voor dit programma dan had ik de Sonate van Medtner helemaal vooraan gezet, en daarna de 6e Prokoffieff sonate. Na de pauze zou mijn keuze dan zeker gevallen zijn op  tenminste twee of drie rustige stukken uit Tsjaikovsky’s Jahreszeiten, tussen Dumka en Islamey in. Het hadden ook enkele rustige korte stukken van Rachmaninoff mogen zijn. Het Scherzo nr. 1 (de andere twee werden niet gespeeld) had dan, wat mij betreft, rustig  kunnen vervallen.

 

Tijdens het interview (geheel in het Engels) bleek Anastasia een overtuigende en vlotte gesprekspartner te zijn van presentator David Herman. Hier bleek eens te meer dat zij over een sterke muzikale persoonlijkheid beschikt. Helaas werden haar antwoorden niet in het Nederlands vertaald.

 

   

In de Prelude speelde Youngjae Kim, pas 13 jaar oud

 

 

 

In de Prelude speelde de 13 jarige Youngjae Kim. Hij speelde al heel volwassen en trefzeker de prachtige ‘Schotse sonate’ op. 28 in fis van Felix Mendelssohn. Hij was al finalist in november 2013 bij het YPF concours in Amsterdam.

 

Al met al een voortreffelijke muzikale opening van het nieuwe jaar 2014 in het Theater a.d. Parade te ’s-Hertogenbosch, compleet met een glaasje bubbelwijn.

 

Uitslag:

Percentages

  Uitmuntend

Zeer Goed

Goed

Matig

Slecht

Pianist

78

20

2

 

 

Eigentijds

54

23

19

3

1

Presentator

5

10

47

28

10

 

 

Volgende concert in deze serie:

Zondag 2 februari 2014

Matthieu Idmtal, piano. In de prelude: Sara Tjon (12) Presentatie: Hester Kiel

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1