Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
An van Tuijl
Stephan vd Weijgert
Hugo Bakker&Capella
Wout van der Linden
André Knevel 08-05
Selina Haalboom
Petra Veenswijk
Orgelleerlingen
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

André Knevel blaast oude Koningsliederen nieuw leven in

Orgelconcert in de Sint-Maartenskerk van Zaltbommel

3 augustus 2013

 

door: Peter van Korlaar

 

   

André Knevel

 

De Sint-Maarten van Zaltbommel

 

Voor de Internetrecensie op de webpagina van het  Brabants Dagblad,

geplaatst door Peter van Korlaar klik hier:

 André Knevel

 

Onder de originele tekst staat een copie van de papieren recensie afgedrukt.

 

Organist André Knevel blaast oude Koningsliederen nieuw leven in

 

 Door: Peter van Korlaar

 

Ruim 30 concerten geeft André Knevel dit jaar in de zomerperiode. Daarvoor vliegt hij van Canada, waar hij sinds 1975 woont terug naar zijn thuisland Nederland. Bij de Muziekkring in Zaltbommel is hij al tientallen jaren een graag geziene gast, want zijn optreden zorgt tevens voor een hoge opbrengst aan de kassa. Als jongetje hoorde hij de legendarische organist Feike Asma, diens spel bekoorde hem zo, dat hij toen al dacht, ‘dat moet ik ook kunnen’. Zijn eerste officiële orgelconcert gaf hij toen hij 19 jaar oud was. Op uitnodiging speelde hij o.a. op de orgels van de Saint Eustache en de  Sacre Coeur te Parijs Zijn reputatie is gebouwd op het vermogen om kundige en sfeervolle improvisaties af te wisselen met de sappigste vruchten uit de orgelboomgaard. Ook nu werd het talrijke publiek in Zaltbommel  daarin niet teleurgesteld. André Knevel (Bussum, 1950) roemt het Zaltbommelse orgel en de uitstekende klankbalans van de Sint-Maartenskerk. De organist begon zijn  programma zoals altijd met een improvisatie. Op de bekende noten van ‘Op U, mijn Heiland, blijf ik hopen’, rolde het orgel zich langzaam uit in een warm en harmonieus klanktapijt. Daarna volgen werken van Bach en Händel. Het gebruik van de tremulant in het Vox Humana register levert een wat diffuus klankbeeld op in het Adagio Cantabile uit Bach’s vioolsonate BWV 1003, bewerkt door de indertijd  flamboyante Amerikaanse organist Virgil Fox.  Bach’s Praeludium en Fuga (BWV 545) worden romantisch benaderd en zouden door een andere registratie en articulatie aan transparantie kunnen winnen. Het Allegro uit het 10e orgelconcert van Georg Friedrich Händel is bij uitstek geschikt om de wisselwerking tussen orgelsolo en orkest te laten horen, gevat in sierlijke echo-guirlandes op de orgelklavieren. André Knevel komt goed op dreef in de prachtig gespeelde 3e Orgelsonate van Felix Mendelssohn, waar de volle registratie nu plots wel blijkt te voldoen. De aangekondigde werken van César Franck en Jacques Lemmens zijn echte paradepaardjes van de orgelliteratuur, vooral de spetterend gespeelde Fanfare van Lemmens geeft een echte boost. Zijn grootste troeven speelt André nu uit in de virtuoze Oranjefantasie van de in 1963 geboren en sedert 2007 in Amerika woonachtige pianist en dirigent Jan Mulder, op thema’s van oude onversneden Vaderlandse liederen, zoals ‘Merck toch hoe Sterck’ en ‘Wij willen Holland houwen’, als een wat verlaat eerbetoon aan de inhuldiging van Koning Willem Alexander. Om vervolgens, geheel in zijn traditie te eindigen met een allerlaatste improvisatie. Hierin trok André Knevel letterlijk alle registers open op het machtige Wolfferts-Heynemanorgel  met als slotthema een grootse en majestueuse fantasie over ons nationale volkslied ‘Wilhelmus van Nassouwen’. Het publiek beloonde hem terecht met een daverend applaus.

 

 

Kijk hieronder voor de papieren versie:

 

 

 

 

 

Het Wolfferts-Heynemanorgel uit 1796

 

 

 Alle teksten en foto's: © Peter van Korlaar (augustus 2013)

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1