Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
Finale 2 juni 2013
Fotoalbum Finale
Anja Stojanovic
Martin Oei
Sofia Vasheruk
Srdjana Jovanovic
Alejandro Ormaza
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

  Anja Stojanovic

  Een overtuigende Pianiste, met een fijnzinnig raffinement in de Franse Impressionistische sfeerschilderingen van Debussy en ‘Russisch temperament’ in de Schilderijententoonstelling van Moessorgsky. 

 

Gehoord:                   Anja Stojanovic

Waar:                        10e seizoen ‘Koffie bij de Piano’

                                  Theater a.d. Parade – Den Bosch

Wanneer:                   Zondag 7 april 2013

 

Prelude:                     Mylan Tran

Presentatie:               Ruben van Herpen

 

door:                          Peter van Korlaar

 
Voorprogramma:

 

Cl. Debussy:            Arabesque nr. 1

Fr. Chopin:               Wals nr. 3 in a-op. 34/2

 

Hoofdprogramma:

 

Fr. Chopin:               Ballade nr. 4 in f

 

Cl. Debussy             Zes Préludes uit Boek II

                                 Brouillards (nevelen / mist)

                                 Feuilles Mortes (dode bladeren)

                                 La Puerta del Vino (de Wijnpoort in het Alhambra / Granada)

                                 Les fees sont d’exquises danseuses

                                 (De feeën zijn voortreffelijke danseressen)

                                 General Lavine - eccentric (De clown in een Generaalspak)

 

M. Moessorgsky       Schilderijen van een tentoonstelling (Pictures at an Exhibition)

 

 

 

 

   

Mylan Tran

 

Mylan Tran en Ruben van Herpen

 

 

De 12-jarige Mylan Tran uit ’s-Hertogenbosch speelde naar eigen zeggen reeds voor de vierde keer in het voorprogramma van Koffie bij de Piano. Zo ook op 11 september 2011 bij de opening van het 9e seizoen, samen met het Blaak Pianoduo. . Bij die gelegenheid heb ik haar spel al beschreven als ‘verfijnd en beschaafd, en een belofte voor de toekomst’. Welnu daar heb ik niets op af te dingen, nog steeds speelt zij degelijk en betrouwbaar, met een zekere elegantie. De Arabesque speelde zij lekker weg, met plezier. In de 2e helft van de Chopinwals speelde zij meer op haar gemak, hetgeen haar stijl en voordracht ten goede  kwam. Mylan heeft pianoles bij Dhr. Ton Demmers, voormalig hoofdvakdocent aan het Fontys conservatorium in Tilburg. Doorgaan Mylan, lekker blijven oefenen en veel voor publiek spelen. Je kunt het!

 

   

Anja Stojanovic

 

Anja Stojanovic

 

De Servische Anja Stojanovic studeert momenteel in Stavanger (Noorwegen) bij de, ook in Nederland, bekende Pianist Prof. Håkon Austbø. Haar landgenote Srdjana Jovanović, speelde hier op 4 november 2012 en studeert ook bij dezelfde Professor Austbø in Stavanger.  De zes Préludes uit het 2e boek konden mij zeer bekoren. Elk deeltje werd op een fijnzinnige en subtiele wijze weergegeven door Anja.  Diffuse mistflarden, verfijnde feeën, het subtiele dansritme in ‘Puerta del Vino’ de sombere tristesse in 'Feuilles Mortes', het werd allemaal met een ongekende kleurenpracht uit de toetsen getoverd. Haar vermogen zich snel te kunnen omschakelen naar een andere stemmingsbeeld werd hoor- en zichtbaar in het pikante en extroverte General Lavine, die inderdaad zeer eccentriek uit de toetsen werd geslagen. Opvallend was dat ik enige maanden geleden in ongeveer gelijke bewoordingen het spel roemde van Srdjana Jovanović, zeker waar het de twee deeltjes uit de Miroirs van Maurice Ravel betrof. De 4e Ballade van Chopin, waar het recital van Anja  mee begon werd ingetogen en met een zekere diepzinnigheid gespeeld. Na de pauze hoorden we de welbekende, maar hier bij KbdP nog niet vaak gespeelde ‘Pictures at an Exhibition’ of ‘Schilderijen van een Tentoonstelling’ van Modest Moessorgsky. Dit pianistisch lastige meesterwerk is na de dood van Moessorgsky misschien wel het meest bewerkte klassieke muziekstuk van de 19e eeuw geworden. Er werden talloze orkestraties voor orkest gemaakt, waarvan Ravel’s versie nog het meest op het podium wordt gespeeld. In de jaren zeventig van de vorige eeuw was er de roemruchte popversie van de Britse groep Emerson, Lake & Palmer. Bij de uitvoering van dit werk gaat het erom dat de pianist zich in kan leven in de ‘beelden’ die de kunstschilder Victor Hartmann maakte en die Moessorgsky, na zijn bezoek aan de echte tentoonstelling, met werk van de inmiddels al overleden Hartmann, dusdanig inspireerden dat hij zich huiswaarts kerend,  terstond achter de piano moet hebben gezet. De Promenade (wandelmars) loopt als een rode draad door het gehele muziekstuk heen; zij verbindt ook weer diverse beelden aan elkaar. Hier toont Moessorgsky zichzelf, heen en weer lopend van schilderij naar schilderij, in diverse gemoedsstemmingen. De pianist moet deze stemmingen aanvoelen en als het ware in de huid kruipen van de componist. Bij dit alles moet de ‘Russische ziel’ worden weergegeven, soms duister en ruig, maar zeker melancholisch en achterdochtig. In 'Gnomus' wordt een koboltachtige dwerg voorgesteld, die her en der springend voor de nodige onrust zorgt.

 

 

   

Anja Stojanovic...

 

...een charmante Pianiste!

 

Anja gaf een overtuigende lezing van de ‘Schilderijen’ en bereikte een sinistere en huiveringwekkende sfeer in de ‘Catacomben’ en het aansluitende deel ‘Cum Mortuis in Lingua mortua’ (met de doden in de taal van de dood. De verdoemde sfeer trok zij door naar de ‘Hut op een Kippenpoot’ van de heks Baba Yaga. In de woeste,  alles verpletterende heksendans,  liet Anja soms wat noten onder de vleugel doorrollen maar de intentie was met een ‘Russische ziel’; zoals het moest! Waardig sloot zij af met de prachtig gespeelde ‘Grote Poort van Kiev’, waarin de beroemde Russische klokken in de stadspoort van Kiev samen het grandioze Byzantische overwinningskoraal bij elkaar beieren. Anja was een prettige geprekspartner voor Ruben van Herpen, de toch wat nerveuze presentator van deze ochtend. In het, overigens goed verzorgde programmaboekje, had het totale speelplan van de Schilderijententoonstelling moeten worden opgenomen, altijd prettig voor een nog niet zo ervaren luisteraar.

 

Samenvattend: een overtuigende Pianiste, met een fijnzinnig raffinement in de Franse Impressionistische sfeerschilderingen van Debussy en met veel  ‘Russisch temperament’

in de Schilderijententoonstelling van Moessorgsky. 

 

copyright: PvK (10-04-2013)

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1