Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
Finale 3 juni 2012
Ivan Penkov
Camiel Boomsma
Aron Tringali
Stephanie Proot
Hristo Petrov
Xavier Boot
Daniël v.d. Hoeven
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap
 

 

Gehoord:

Aron Tringali – Piano - op zondag 4 maart 2012 in de serie

‘KOFFIE BIJ DE PIANO’ in het Theater a.d. Parade in Den Bosch

Presentatie:  Erik de Vries Lentsch

 

Op het programma:

W.A. Mozart: Fantasie in c – KV 475

L. van Beethoven: Sonate nr. 31 in As op. 110

G. Fauré: Nocturne nr. 6 in Des op. 63

F. Liszt : Ballade nr. 2 in b (S. 171)

 

In het voorprogramma speelde : Peiting Xue

 

Door: Peter van Korlaar

 

Peiting Xue (9 jaar, afkomstig uit Tilburg) zit reeds in de ‘Jong Talentenklas’ op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Dat is heel bijzonder, en het was zeker te horen! Zij speelde drie werkjes, ondermeer de ‘Sprookjes van een oude Grootmoeder’ van Sergeï Prokoffieff, een deel uit een Haynsonate en een Toccata van Dmitri Kabalewski. Wat me vooral opviel is dat Peiting Xue nu al beschikt over een prachtige articulatie en een helder toucher. We zullen nog veel van Peiting Xue gaan horen!

 

Aron Tringali (1985) is een begaafde pianist met een sterke concentratie en hij is in staat tot het creëren van een grote spanningsboog. De Mozartfantasie in c (KV 475) speelde hij met een helder toucher en zeer geconcentreerd, waardoor het werk een spannende lading kreeg, de naam ‘Fantasie’ waardig. Ik vond het begin van deze fantasie echt prachtig, elke frase was overwogen, iedere muzikale zin kreeg een bijzondere betekenis onder zijn handen. Hij maakte zich het daarna niet echt gemakkelijk met de keuze van Beethoven’s Sonate nr. 31 in As. Het is een ‘weerbarstige’ sonate die alleen goed overeind blijft als de pianist elk onderdeel tot in de puntjes beheerst en Aron Tringali is zo’n pianist! Het 3e deel (Adagio ma non troppo) speelde hij grimmig en onderkoeld. In het 4e deel liet hij horen dat hij de polyfone structuren uitstekend had doordacht, de Fugathema’s bleven nog lang in mijn hoofd rondzingen. De Nocturne in Des van Gabriël Fauré leverde de nodige impressionistische kleuren op. Zijn grootste troef bewaarde Aron echter voor het einde van zijn recital. In de 2e Ballade in b van Franz Liszt bewees hij dat ook de muziek van deze componist voor hem weinig geheimen bevat, zijn Ballade was sprankelend, helder van toucher, met zeker in de openingsfrases de nodige ‘diabolische’ trekjes. Een prachtige toegift volgde nog met Schubert’s 3e Impromptu in Ges.

Zijn presentator Erik de Vries Lentsch, deed het heel goed, netjes, helder, welbespraakt goed verstaanbaar!

 

   

Peiting Xue

 

Peiting Xue en Erik de Vries Lentsch

 

   

De handen van Aron Tringali

 

Aron Tringali

 

 

 

   

 

 

 

 

 

   

Aron Tringali en Erik de Vries Lentsch

 

Aron Tringali en Erik de Vries Lentsch ontvangen

hun welverdiende bloemen...

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1