Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Rachmaninoff19-01-14
Gen. Rep. 24-01-2014
Beethoven afgestoft
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

Jan Willem de Vriend stoft Beethoven grondig af en lakt hem opnieuw in heldere kleuren

 

 

 

 Gehoord:

 

Philharmonie Zuid-Nederland

 

Solist:

Robberto Prossedo - piano

 

Zaterdagavond 29 november 2014

 

Muziekcentrum Eindhoven

 door:

Peter van Korlaar


    Het orkest in afwachting van Robberto Prosseda & Jan Willem de Vriend

 

 

 

 

Programma:

Giachino Rossini

  • Seramide: Ouverture (1823)

Ludwig van Beethoven:  5e Pianoconcert in Es op. 73  (‘Kaiserskonzert’)

  • 3 delen:
    • Allegro,
    • Adagio,
    • Rondo (Allegro ma non troppo)

Ludwig van Beethoven: 5e Symfonie in c-mineur op. 67

  • 4 delen:
    • Allegro con brio;
    • Andante con moto;
    • Allegro,
    • Allegro

Al meteen na het statige openingsakkoord verrassen ons de ruisende guirlandes die pianist Roberto Prosseda in de strijd werpt. Hier geen klavierleeuw die met groots machtsvertoon zijn fenomenale kunsten etaleert maar een wat bescheiden pianist die met een helder en fris toucher, prachtige en mooi uitgesponnen frases maakt. Je ziet hem al spelende nadenken en soms nadrukkelijk zijn tempo en dynamiek terugnemen. Het orkest volgt hem op de voet, er is een uitstekende match tussen dirigent Jan Willem de Vriend (JWdV) en pianist Roberto Prosseda. Het orkest speelt weer met de bijzondere natuurhoorns, natuurtrompetten en replica’s van de oude trombones zoals die in de 19e eeuw ten tijde van Beethoven werden gebruikt. Ook de pedaalpauken zijn vervangen door de ‘oude’ schroefpauken, deze hebben een wat korte, nadrukkelijke, droge klank. De hoornisten hebben aanvankelijk wat aanloopproblemen, dat is logisch, alle tonen moeten zuiver met de lippenspanning (‘Embouchure’) worden gemaakt.

 

 

   

Robberto Prosseda

 

www.robertoprosseda.com

 

De pianist (Italië, 1975) kreeg zijn opleiding, zoals zovele inmiddels beroemde pianisten, in het Italiaanse Imola, aan de Accademia Pianistica ‘Incontri col Maestro’ Hij won verscheidene prijzen bij verschillende concoursen in Milaan, Dortmund en Salzburg. Hij heeft zich verdiept in de werken van Felix Mendelssohn-Bartholdy en ontdekte een aantal onbekende werken van deze begaafde componist uit Leipzig.

Na het prachtig afgesloten 1e deel klinkt aarzelend applaus. De grote muziekzaal is uitverkocht, ruim 1300 bezoekers beluisteren en zien vanavond dit concert in Eindhoven. JWdV buigt zich achter de klep van de vleugel om en roept vrolijk de zaal in: ‘Beethoven zou best trots geweest zijn als er geklapt werd’…..

Hierna ontwikkelt zich het etherisch gespeelde 2e deel (Adagio) in de toonsoort B-majeur. In langzame lijnen ontwikkelt zich dit deel verder, om een aantal minuten later bijna geheel tot stilstand te komen in een liggende b, waarna de beroemde noten (een ½ toon lager) besbes- es-es-g-gg-besbes tot tweemaal toe door Roberto Prosseda worden gespeeld….en opeens is daar het machtige rondothema van het 3e deel, door Prosseda kernachtig en met veel energie ingezet.

 

       

Donderend applaus ....

 

...en Bravo geroep voor Roberto Prosseda

 

Als toegift speelt hij 'Für Elise'...

 

JWdV neemt het rondothema over en stuwt het orkest nog meer voorwaarts. Een laatste paukenostinato tikt met repeterende slagen in slow-motion nog wat noten weg en dan is daar het einde met een razendsnelle unisonopassage in de majesteitelijke hoofdtoonsoort Es-majeur. Het orkest speelt nog 6 maten met afsluitende akkoorden, en onmiddellijk is daar na het allerlaatste akkoord een donderend applaus, compleet met welgemeende bravo-uitroepen! De pianist komt zeker vier maal terug en beloont het massaal opgekomen publiek met het prachtige minatuurtje ‘Für Elise’. Dit was zijn 3e concert vandaag in een reeks van negen concerten met de Philharmonie Zuid-Nederland. De tournee begon in Heerlen, Maastricht, vandaag in Eindhoven, daarna zijn Den Bosch, Middelburg, Tilburg, Venlo, Breda en Sittard nog aan de beurt.  

 

Voorafgaande aan dit 5e pianoconcert van Ludwig van Beethoven speelde het orkest een fleurige Ouverture uit ‘Semiramide’ van Gioachino Rossini.

 

   

Jan Willem de Vriend

 

www.janwillemdevriend.nl

 

Ludwig van Beethoven: 5e Symfonie in c-mineur


Het dramatische ta-ta-ta-ta (noodlots)motief wordt door JWdV uitzonderlijk snel ingezet, daarna worden de ca. 50 herhalingen van het motief zo snel als de kogels uit een machinegeweer de zaal in gevuurd. Opeens is daar de prachtige hobosolo, die voor een moment verstilling zorgt en daarna gaat de wervelwind weer door, ta-ta-ta-ta, ta-ta-ta-ta….en dan zijn we alweer bij het slotakkoord van het 1e deel. Ik heb het niet gemeten, maar het zou wel eens de snelste uitvoering ooit kunnen zijn. Maar de musici van het Philharmonisch orkest lijken ervan te genieten, om te kunnen werken onder deze begeesterde dirigent met zijn tomeloze energie. Er klinkt applaus.

In het 2e deel kunnen de natuurtrompetten schitteren in een stralend As-majeur, ook in dit deel ligt het tempo merkbaar hoger, de dramatische lading die altijd over deze symfonie heeft gelegen wordt er door JWdV op deze manier wel afgestoft. Alles blijft echter transparant, voor elke solo wordt de tijd genomen. Ook nu weer tussendoor applaus. Het publiek heeft blijkbaar goed geluisterd naar de opmerking van JWdV tijdens het 5e pianoconcert.

De fugatische inzetten in het 3e deel verschijnen; wat doen ze hun best,  de celli en de contrabassen, met hun grommende noten die snel door andere instrumentenlagen worden overgenomen.

Een moment van verstilling, we horen de paukenist zijn slagen scherp en precies aftikken en tot stilstand komen, een aanzwellend gedruis en dan is daar met een explosieve inzet het stralende C-majeur van het 4e deel waarin Beethoven alle zorgen en twijfel over boord zet en de hemel bestormt in een razende overwinningsroes. Een zeer verdiende staande ovatie volgt voor Jan Willem de Vriend en zijn Philharmonisch orkest.

Beethoven’s boodschap voor de Mensheid werd deze avond door

Jan Willem de Vriend & Robberto Prosseda

grondig afgestoft en opnieuw in heldere kleuren afgelakt!

 

       

Jan Willem de Vriend maakt zich op voor de

5e Symfonie van Beethoven

 

En weer volgt een ovationeel applaus...

 

...waarin het orkest mag delen!

 

 

© Alle teksten & foto's:  Peter van Korlaar

© Foto's Roberto Prosseda: www.robertoprosseda.com

© Foto's Jan Willem de Vriend: www.janwillemdevriend.nl

1e aanmaak van deze wegpagina: 02-12-2014

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1