Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
KHSC Nieuwjaarsconc.
Martyn van den Hoek
Matthäus Passion ZB1
Matthäus Passion ZB2
Bel Canto 18-04-2015
Bevrijdingsconcert
Senta Zomerconcert
Orgel&Sopraanconcert
Emmy Verhey 1-11 sep
Emmy Verhey 2-12 sep
Saskia Giorgini
POPPourriconcert Amm
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

Herdenkingsconcert Zaltbommel

Zaterdag 18 april 2015 – Sint-Maartenskerk Zaltbommel

70 JAAR BEVRIJDING

Waardig eerbetoon voor omgekomen burgers

 

Afgeladen Sint Maartenskerk bij Requiem van Mozart

ter ere van zeventig jaar bevrijding.

 

Door: Peter van Korlaar   

 

Requiem aeternam dona eis Domine, Heer geef hun de eeuwige rust, eeuwenoude woorden die in de zetting van Wolfgang Amadeus Mozart een zeer bijzondere lading kregen, na een  indrukwekkend In Memoriam dat uitgesproken werd door historicus Aart Vos. Met een sfeervolle bijeeenkomst in de Sint-Maartenskerk van Zaltbommel werd het startsein gegeven om 70 jaar bevrijding van Zaltbommel te gedenken. De Stichting Mikwe en de Stichting Sint-Maarten participeerden in het gedeelte waarin met woorden, beelden en de onthulling van een gedenkplaat vooral werd herdacht.  Het Koninklijk Zaltbommels Mannenkoor – Belcanto en het Muziekcollectief Zaltbommel verzorgden samen de uitvoering van het Requiem van Mozart, dat feitelijk als eerbetoon werd gespeeld voor de omgekomen burgers uit de regio Zaltbommel .

Achtenvijfig Joodse inwoners uit de Bommelerwaard lieten het leven in de 2e Wereldoorlog. Uitvoerig stond Aart Vos stil bij de namen van twee Joodse leden van het Zaltbommels mannenkoor die in 1940 al ruim 20 jaar lid van dit koor waren. Mozes van Straten en Louis Joosten zongen in het voorjaar van 1940 nog de 5e Matthäus Passie mee. In het najaar van 1941 werden zij door de Nazi’s gedwongen hun lidmaatschap op te geven. In maart 1942 weigerden het Zaltbommels Mannenkoor en dameskoor Excelsior lid te worden van de nationaalsocialistische Kultuurkamer. De koren stopten hun bezigheden.

Dirigent Corné Mooibroek liet zijn koor krachtig, voortvarend en met een stuwende tempokeuze de dubbele fuga zingen waarin het Kyrie wordt gecombineerd met het Christe Eleison. Ook de leden van het Zaltbommels begeleidingsorkest waarin professionals samen speelden met leerlingen van het Muziekcollectief deden hun best. Alhoewel een juiste intonatie een aandachtspunt blijft kwamen de hoge strijkers, in tegenstelling tot een eerdere uitvoering nu veel beter uit de verf. Detonaties lagen hier en daar ook op de loer bij de sopranen in het koor dat zich weer verzekerd had van een uitstekend solistenkwartet. Sopraan Elma van den Dool, Alt Liesbeth van der Loop , Tenor Matthew Smith, en Bas Palle Fuhr Jørgensen, hadden ieder een dankbare partij in het Tuba Mirum, waarin ook een prominente rol voor de trombone is weggelegd.

Het Requiem van Mozart werd enkele maanden voor zijn dood in 1796 besteld door een geheimzinnige gemaskerde man. Mozart dacht dat het een boodschapper van God zelf was; anderen verdachten later hofkapelmeester Antonio Salieri ervan achter de ‘gemaskerde’ schuil te gaan. Dit gegeven werd later uitgewerkt in de met acht Oscars bekroonde film ‘Amadeus’. Hoe dan ook, Mozart stierf voortijdig op 5 december 1796, en het Requiem was niet voltooid. Zijn weduwe Constanze liet Mozart’s leerling Franz Süssmayer het manuscript afschrijven, en zij liet hem daarbij tevens een copie maken. In werkelijkheid ging achter de gemaskerde man een boodschapper schuil van de jonge graaf Franz von Walsegg, die de weduwe van Mozart er uiteindelijk flink voor betaalde, om zelf het copyright en recht van uitvoering te verkrijgen. Hij liet het Requiem componeren ter nagedachtenis aan zijn overleden vrouw en plaatste ook zijn naam op het manuscript.  Dankzij de copie die Constanze al eerder in het geheim liet vervaardigen kwam later de vervalsing  alsnog aan het licht. Een tot in alle uithoeken gevulde Sint-Maartenskerk kon zaterdagavond genieten van een in alle opzichten geslaagde uitvoering van dit indrukwekkende Requiem.  

 

 

copyright: Peter van Korlaar

1e plaatsing op deze pagina: 3 mei 2017

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1