Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
Finale 3 juni 2012
Ivan Penkov
Camiel Boomsma
Aron Tringali
Stephanie Proot
Hristo Petrov
Xavier Boot
Daniël v.d. Hoeven
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Camiel Boomsma

 

Een Pianist met een mooie en gepassioneerde klank....

 

door: Peter van Korlaar

 

 Gehoord:

 Camiel Boomsma  

zondag 1 april 2012

 

in de serie ‘Koffie bij de Piano’

in het Theater a.d. Parade in Den Bosch.

 

Presentatie: Tim Trago

 

In het voorprogramma speelde:

Mattias Spee


 

 

 

 

Programma:

  • F. Chopin: Etude nr. 10/12 – Revolutie-etude
  • John Cage: ‘In a Landscape’
  • F.Schubert / F. Liszt: ‚Gretchen am Spinnrade’ (S558/8)
  • Claude Debussy: Etude nr. 12: ‘pour les Accords’
  • R. Wagner / F. Liszt: ‘Isoldes Liebestod’ aus ‘Tristan und Isolde’ (S447)
  • Franz Liszt: Sonate in b (S178)

 

Helaas kan ik over de verrichtingen van Mattias Spee in het voorprogramma niets vermelden, door omstandigheden kwam ik pas binnen toen Camiel Boomsma reeds zijn ‘Revolutie-etude’ van Chopin afrondde. Wat ik er nog van hoorde was plezierig om naar te luisteren, kernachtig en trefzeker gespeeld.

Waarna Camiel een nog nooit eerder gespeelde compositie in deze serie presenteerde, een intiem en sfeervol werkje van de Amerikaanse componist John Cage met als titel ‘In a Landscape’  Duidelijk beïnvloed door het klankenpalet van Erik Satie, en gebaseerd op een merkwaardige reeks van slechts 6 tonen:

d-e-f-g-d-b (d). Mooi en gevoelig gespeeld, en wat betreft de toonsoort meteen een mooie overgang vormend naar het in d-mineur gecomponeerde ‘Gretchen am Spinnrade’, het bekende lied van Franz Schubert in de fameuze bewerking van Franz Liszt.  

 

   

De handen van...

 

...Camiel Boomsma

 

Camiel Boomsma speelde voor de pauze nog een transcriptiewerk van Franz Liszt en wel diens bewerking van ‘Isoldes Liebestod’ uit  ‘Tristan und Isolde’; een compositie van zijn schoonzoon Richard Wagner. Beide transcripties speelde hij ook op 27 november 2011 in Wassenaar, tijdens een feestelijke bijeenkomst op de Hongaarse Ambassade, in het kader van de viering van de Tweehonderdste geboortedag van Franz Liszt. Hij speelde toen heel overtuigend en gepassioneerd en ook vandaag kon hij mij weer zeer bekoren met deze twee werken van Franz Liszt, met veel gevoel voor dramatiek, en met een mooi en helder toucher. Evenals in Wassenaar liet hij ook nu weer Isolde ‘zacht en flinterdun’ haar laatste ademtocht uitblazen….! Na de pauze speelde hij de grote Lisztsonate in b, bij ‘Koffie bij de Piano’ wel vaker gespeeld, en nu na negen seizoenen echt wel vertrouwd repertoire geworden voor het Brabantse publiek. Hij speelde de sonate zeer gedegen, met een nadrukkelijke maar toch vooral heldere articulatie.

Enkele kleine ontsporingen ving hij behendig op, daarmede bewijzend dat de Pianist Camiel Boomsma een kundig en vaardig pianist is, die ook in staat is tot het creëren van een mooie en gepassioneerde klank! Een mooie toegift volgde nog met de 11e Nocturne van Gabriël Fauré.

 

 

 

 

   

 Tim Trago interviewt Camiel Boomsma

 

 Bloemen voor Tim en Camiel!

 

Alle teksten en foto's: © Peter van Korlaar

01-04-2012 / Herzien: 14-08-2014

 

 

 

 

 

       


 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1