Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Mariam Batashvili/2
Selina Leerintveld
Grigory Sokolov (2)
Mariam Batsashvili
Nikolai Lugansky
Sharon Niessen
Simon Ghraichy
DuoScholtes&Janssens
Masataka Goto
Arthur&Lucas Jussen
Caspar Vos
Grigory Sokolov
Olga Kozlova
Rhea Knipscheer
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

Caspar Vos schittert met Albéniz en ‘El Corpus en Sevilla' 

 

door Peter van Korlaar

 

 

Gehoord: 

Caspar Vos – piano

                Waar:                

Muzieksalon van Guido en Madeleine

’s-Hertogenbosch

Wanneer: 

Zondag

16 september 2012

 in de serie ‘Kamerklanken'

.

         Programma:

1.      Isaac Albéniz: Uit Iberia – livre 1:

         Evocation

         El Puerto

         El Corpus

2.      Joseph Haydn:

         Sonate in G (Hob. XVI-40)

3.      Nicolai Medtner

         Märchen op. 51 – nrs. 2 en 3

         Märchen op. 20 – nrs. 1 en 2

 

Caspar Vos (1988) doet op woensdag 19 september 2012 examen voor zijn Bachelor piano aan het Amsterdamse Conservatorium.

Hij studeert daar al enige jaren bij de reeds legendarische pianopedagoog Jan Wijn. Caspar Vos won al prijzen op diverse festivals en concoursen. Zo was hij een van de drie Finalisten tijdens de 9e Koffie bij de Piano op 5 juni 2011. Hij won daarbij de grote Publieksprijs en de Persprijs. Uit zijn examenprogramma speelde hij in de serie Kamerklanken werk van drie componisten en hij had het zich daarbij bepaald niet gemakkelijk gemaakt.

Hij begon zijn recital met drie werken van Isaac Albéniz, uit diens 1e boek ‘Iberia’, speelde hij achtereenvolgens Evocation, El Puerto en El Corpus Christi en Sevilla. Met dit laatste werk zette hij meteen de ‘toon’ voor deze middag, je kreeg werkelijk het gevoel bij een Spaanse processie betrokken te zijn, waarbij het ‘lichaam van Christus’ in een triomfantelijke processie meegedragen wordt. Het ‘Corpus Christi’ bestaat tenminste uit drie harmonische lagen die op een meesterlijke manier door Albéniz in elkaar zijn vervlochten, en dat liet hij ook horen! Gelukkig is de pianist die deze composities zo natuurlijk mogelijk kan weergeven, ogenschijnlijk niet gehinderd door technische beperkingen, en dan is Caspar Vos deze pianist! Ook het 2e werk, El Puerto (de toegangspoort tot Cadiz? ) kreeg zo’n natuurlijke lading mee.

 

De Sonate in G (Hob. XVI-40) werd eveneens op een prettige wijze over de grote Faziolivleugel heen getild, deze pianist articuleert op een volstrekt aanvaardbare wijze, en gaat zich nergens te buiten aan buitensporige tempi of andere overdreven interpretaties. Fijn om te horen! Eveneens op het lijf of voor de handen van Caspar Vos geschreven zijn de werken van Nicolai Medtner (1880-1951) een wat onderbelichte componist van Duitse afkomst, maar oorspronkelijk in Moskou geboren. Na zijn vertrek in 1921 uit Rusland woonde hij achtereenvolgens in Berlijn; Enghien-les Bains (Parijs) en tot zijn dood in 1951 in Londen. Medtner was zijn hele leven bevriend met Sergeï Rachmaninoff. Caspar Vos speelde vier stukken uit Medtners ‘Märchen’ op. 20 en op. 58. Deze fantasierijke sprookjes zijn in wezen 20e eeuws van opzet, ze verenigen stijlkenmerken uit de ‘Laatromantiek’ met het ‘Vroegmoderne’ uit de 1e helft van de 20e eeuw. Prima pianoliteratuur voor een luisteraar/liefhebber uit de 21e eeuw.

 

De laatste regels van dit stukje hoop ik te wijden aan de uitslag van het examen dat Caspar Vos vandaag, 19 september 2012 hoopt af te leggen aan het Amsterdamse Conservatorium. 

 

De uitslag van het Examen van Caspar Vos: ‘Zeer Goed’

Toelichting:

De jury noemde zijn spel integer, afgewerkt met een goed gevoel voor klankvorming. Daarnaast was men onder de indruk van zijn pianistische vermogen. Caspar werd toegelaten tot de master opleiding en zal daar nog twee jaar door studeren bij Jan Wijn.

 

© Alle foto's en teksten: Peter van Korlaar (19-09-2012) 

 

 

 

   

Nog enkele foto's van ...

 

Caspar Vos

 

 

   

Een prachtig glissando....

 

van Caspar Vos

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1