Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
CD Camiel Boomsma
CD Jószef Balog
CD Albert Brussee
CD Frederic Voorn
CD Willeke Smits
CD Jeugdkoor Senta
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap
 

 

 

   

Coverafbeelding: Aquarel van Magda Evertse

 

Pianist Albert Brussee

 

CD bespreking

 

CD:            Salut d’amour, een absolute aanrader!
Ondertitel:      Albert Brussee plays Romantic Piano Music at the interface of 

                      ‘Salon and Concert-Hall'

Pianist:           Albert Brussee

Label:             AB I-06

 

Op de CD staan  pianostukken, met een hoog ‘easy listening’ gehalte stammend uit het midden van de 19e eeuw tot en met het einde van de 20e eeuw.

Afkomstig van diverse componisten zoals: Ascher; Behr; Bernstein; Brussee; Cui; Elgar; Fibich; Grieg; Massenet; Mendelssohn; Sibelius en Tsjaikovsky.

 

Door: Peter van Korlaar

 

Voor mij ligt een fraai vormgegeven CD-hoes met op de cover een impressionistisch getint bloemenboeket. De titel luidt ‘Salut d’amour’; Albert Brussee plays Romantic Piano Music at the interface of ‘Salon’ and ‘Concert-Hall. Romantische muziek op het grensvlak van ‘Salon’ en ‘Concertzaal’, het is een titel die de nieuwsgierigheid prikkelt. Onder ‘Romantische muziek’ verstaan we doorgaans muziek, gecomponeerd in het midden van de 19e eeuw. In deze eeuw werden echter ook hele specifieke pianocomposities geschreven voor de ‘salon’, de ‘betere woonkamer’  van de gegoede burgerij; luchtige en onderhoudende muziekstukjes, geschikt voor de gemiddelde amateurpianist of pianiste. En vergis u niet, er werd heel veel piano gespeeld door deze burgers aan het eind van de 19e -  en het begin van de 20e eeuw. De meeste muziek hoor je tegenwoordig nooit meer, totaal vergeten!  Maar gelukkig zijn er nog steeds pianisten als Albert Brussee die er een eer in scheppen om de beste en mooiste van deze ‘vergeten’  pianostukjes naar boven te halen.

 

Op zijn CD Salut d’amour heeft Albert Brussee maar liefst achttien van deze pareltjes verzameld. We horen bekende stukjes als het Frühlingslied (1843) van Felix Mendelssohn; An die Frühling (1884) van Edward Grieg; Salut d’Amour (1888) van Eward Elgar maar ook tal van onbekende, en zeer verrassende miniatuurtjes als de (nooit eerder opgenomen) Wals in e (1886) van César Cui; A Léonora! – Nocturne (ca. 1855) van Joseph Ascher en Simple aveu – romance sans paroles (ca. 1875) van Francis Thomé. Albert Brussee heeft ook enkele stukken voorzien van een eigen bewerking, zoals bijvoorbeeld het bekende ‘Méditation’ uit Thaïs (1894), de totaal vergeten opera van Jules Massenet. Méditation hoort men doorgaans in een uitvoering voor viool en piano. En wat te denken van de prachtige en indringende bewerking die Albert Brussee maakte van Maria uit West Side Story (1957) van de geniale componist/pianist/dirigent Leonard Bernstein? Als ik toch een Top nr. 1 van deze CD zou mogen noemen zou het deze compositie mogen zijn!  Bij deze bewerking (in de stijl van de liedtranscripties van Franz Liszt) zal ook menig beroepspianist zich zeker letterlijk ‘de vingers aflikken!’

 

Op deze CD staan ook een tweetal composities van Pianist Albert Brussee zelf. Allereerst zijn ‘Valse Chopinesque’, een wals, geheel in de stijl van Frédéric Chopin, en wel alsof men door een spiegel kijkt naar de Wals in b op. 69-2. De pianoleerling die deze laatstgenoemde  Wals in b al kan spelen, mag zeker niet verzuimen om deze prachtige ‘Valse Chopinesque’  van Brussee uit te proberen. En dan diens ‘Valse Finale’ (2004) al eerder uitgegeven onder de naam ‘Valse Brillante’. ‘Een wals die overmoedig voorwaarts stormt, en feestelijke klanken met brede akkoorden laat horen’, schrijft Albert Brussee zelf in de toelichting.

 

Albert Brussee schreef een uitmuntend boekje met toelichtingen bij de CD. Van iedere door hem gespeelde compositie geeft hij een haarscherpe analyse. De opnames op de Steinway (met nummer 503040, bouwjaar 1987), zijn glashelder; de pianist speelt voorbeeldig en de balans en resonantie zijn prachtig afgewerkt. Zeer gedetailleerd is ook het ‘colophon, waar alle informatie op staat over opnamedata, de vleugel, de opnamestudio en allerlei technische details. Het is goed te weten dat de opnames werden gemaakt in Studio ‘Onder de Linden’ te Valthermond,  eigendom van de ons veel te vroeg ontvallen grote pianist Rian de Waal.

 

Deze bespreking begon met het noemen van het mooie bloemenaquarel dat op de voorkant van het CD-hoesje prijkt. Het is een aquarel van Magda Evertse († 17 juli 2012 ), de eminente pianopedagoge en docente Schoolmuziek, die decennia lang voor veel pianisten en docenten muziek (onder wie schrijver dezes) het grote boegbeeld is geweest! 

 

Voor die lezers die menen dat het CD tijdperk ten einde loopt kan ik alleen maar zeggen dat u de meeste stukjes niet gauw zult aantreffen op de ‘downloadsites’, en dat men met de CD, die desgewenst ook gesigneerd kan worden door Albert Brussee,  ook het buitengewoon informatieve boekje erbij krijgt. Prijs: € 18,50. Warm aanbevolen, te bestellen bij AB-Productions. Info www.albertbrussee.nl  Email naar: info@albertbrussee.nl. De CD is ook te koop bij Broekmans en Van Poppel te Amsterdam (CD-shop) en Albersen, Den Haag.

 

 

Albert Brussee gaf een voorpresentatie van de CD tijdens een huiskamerconcert in Den Haag,

 

 

...op 15 juli 2012

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1