CD besprekingen

CD Wagner Transcriptions

Camiel Boomsma

Piano

CD bespreking

door Peter van Korlaar

Van de jonge en veelbelovende pianist Camiel Boomsma ontvingen we zijn debuut-CD met Wagnertranscripties.

De CD bevat minder bekende transcripties uit de Wagner opera’s: Tannhäuser; Parsifal; Die Meistersinger von Nürnberg; Götterdämmerung en Tristan und Isolde.  Meestal worden de bekende transcripties van Wagner / Liszt gespeeld zoals bijv. Isoldes Liebestod (S.447) uit de Opera Tristan und Isolde. Deze fraaie bewerking van Franz Liszt is dan ook tevens het sluitstuk van een verder uitstekend opgenomen en voortreffelijk ingespeelde 1e CD van Camiel Boomsma. Isoldes Liebestod, met het prachtige, maar ook dramatisch dissonante openingsakkoord, speelde Camiel al wel vaker, en ook hier tijdens de allerlaatste maten van de CD, laat hij Isolde weer 'zacht en flinterdun' haar laatste ademtocht uitblazen....

Behalve Franz Liszt heeft Camiel Boomsma  het nu vooral eens bij andere componisten gezocht, die ooit in de 19e eeuw hun transcriptiekunsten op de muziek van Wagner uitprobeerden. Zo was er de uit Bohemen afkomstige August Stradal (1860-1930) die we nog kennen als een leerling van Franz Liszt in de jaren 1884/1886 en die een doorwrocht stukje transcripeerkunst ten beste gaf in de ‘Verwandlungsmusik’ uit de Opera Parsifal.  Ferrucio Busoni (1866 - 1924) bewerkte de ‘Trauermarsch’ bij de dood van Siegfried (Marcia Funebre) uit de Opera Götterdämmerung tot een indrukwekkende versie voor pianosolo.

Camiel Boomsma verstaat de kunst om dit werk onder een grote spanningsboog te brengen, hij weet de huiveringwekkende sfeer die Siegfried’s dood zo duidelijk tekent zeer raak te treffen, je wordt als luisteraar echt bij je strot gegrepen!

En dit geldt voor de meeste werken van Wagner op deze CD, toch niet bepaald de meest toegankelijke toondichter. Door de vaak orkestraal ingespeelde transcripties ga je vanzelf de oorspronkelijke orkestmuziek van de meester meer waarderen. Wagner’s schoonvader Franz Liszt was ook de bewerker van het 1e nummer op de CD: Recitativ und Romance ‘O du mein holder Abendstern’ (S.444) uit de Opera Tannhäuser . Pianist Zoltan Kocsis tekende voor het voorlaatste nummer op de CD, uit de Opera Tristan und Isolde bewerkte hij de ‘Einleitung’. Van mij had Camiel ook nog wel de beroemde Tannhäuser-ouverture op deze CD mogen zetten in de transcriptie van Franz Liszt….

Het Wagner Genootschap Nederland reikt elk jaar drie stipendia namens de Internationale Wagner-Stipendienststiftung uit aan jonge veel belovende musici. Camiel Boomsma¹ kreeg deze prijs in 2013, en dat leverde hem een reis naar Bayreuth op, waar hij maar liefst drie opera’s mocht bewonderen. Hij kon ook een aantal lezingen en introducties bijwonen en hij kreeg ook nog een rondleiding door het Festspielhaus. Bovendien mocht hij nog meewerken aan een zogenaamd ‘Stipendiatenkonzert’.

Maar al ruim voor de reis naar Bayreuth werd Camiel gegrepen door de muziek van Wagner, hetgeen dus resulteerde in deze fraaie CD. Camiel Boomsma (1990) is geboren in Amsterdam en begon zijn studie bij Marcel Baudet aan het Conservatorium van Amsterdam. Momenteel studeert hij bij Jan Wijn. Op diverse Pianooncoursen behaalde hij verscheidene prijzen, waaronder in 2010 de 1e prijs en de Franz Lisztprijs tijdens het Nationaal Concours (NC), georganiseerd door de Stichting voor jong muzikaal talent (SJMN) in Amsterdam. Voor de Franz Lisztkring gaf hij reeds een Romantisch Kasteelconcert op Kasteel Keppel in 2012.

De CD werd opgenomen van 19 t/m 21 september 2013 in de Westvest90kerk te Schiedam. De vleugel was een Steinway-D, beschikbaar gesteld door de Firma Ypma.

De prijs van de CD is 15,- (exclusief verzendkosten). Hij is verkrijgbaar via de site: www.camielboomsma.com  en in Amsterdam bij: Broekmans & van Poppel; Concerto Klassiek en in het Muziektheater van Amsterdam (tijdens de komende Ring-cyclus)

Van Harte Aanbevolen!

De CD is te verkrijgen via

De opnames werden gemaakt in de