CD besprekingen

1e CD Jeugdkoor Senta, een muzikaal pareltje!

Gehoord:                     Koorschool Senta, presentatieconcert 1e CD

Waar:                          Protestantse kerk van Kerkdriel

Wanneer:                    Zaterdagavond 6 oktober 2012

Publicatie in het Brabants Dagblad: Maandag 8 oktober 2012

Door: Peter van Korlaar

Onder grote belangstelling werd zaterdagavond 6 oktober met een korte maar sprankelende presentatie de eerste CD van Koorschool Senta gepresenteerd. Senta werd op initiatief van Sylvia van der Vinne opgericht in het najaar van 2006. Het koor bestaat nu zes jaar, en liet al een aantal keren horen wat ze in hun mars hadden, en dat is veel! De koorschool bestaat uit drie pijlers, het opleidingskoor (7-10 jaar); het kinderkoor (7-12 jaar) en het jeugdkoor (vanaf 12 jaar)  Op de CD is gekozen voor combinaties van het  kinder – en jeugdkoor. De leden van Senta krijgen een gedegen muzikale training, bestaande uit stemvorming, gehoorstraining en muziektheorie. Sylvia van der Vinne koos voor hoogwaardige, goed in het gehoor liggende muziek, speciaal voor deze doelgroep gecomponeerd.  Het resulteerde in  een prima meerstemmig zingend meisjeskoor waarbij verstaanbaarheid en zuiverheid altijd voorop stonden.  De mooiste en beste liedjes staan nu op de eerste CD van het koor. Het openingsnummer ‘Begone, dull care’ van de Engelse componist Benjamin Britten zet meteen in een heldere en tintelende voordracht de juiste toon om geboeid verder te blijven luisteren. Andere oor strelende nummers zijn o.a. ‘All for Love of One’ en het ontroerende ‘Can you hear me’ van Bob Chilcott. Speciale vermelding verdient de al goed ontwikkelde stem van Heleen Bongenaar (17), die o.a. een mooie solo zingt in het nummer ‘I feel Pretty’ van Leonard Bernstein. Tijdens de  presentatie liet Senta weer zoveel nieuwe liedjes horen, dat met gemak een 2e CD opgenomen zou kunnen worden. Er was een feestelijk openingsblok in de Franse taal met composities van Bizet, Poulenc en Debussy. Emma van den Elshout (17) zong een mooie solo in een chanson uit de film ‘Les Choristes’. De pittige en accurate pianobegeleiding is ook op de CD als vanouds weer in bekwame handen van pianist Carl van Kuyck, aangevuld met fraaie fluitpartijen van fluitist Rik Bartels. Mede dankzij de goede akoestiek in de Drielse Protestantse Kerk klinkt alles op de CD aangenaam, in de juiste balans en met een mooi afgewerkte nagalm. Een aanrader voor alle liefhebbers van mooi en goed zingende meisjeskoren, deze CD. Te verkrijgen via www.jeugdkoorsenta.com

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1