Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Finale 07-06-2015
Nesterenko&Vasheruk
Sophiko Simsive
Christian Sanders
Dimitrov & Boelee
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 Christian Sanders

in een sensuele Rosamunde, een stoere Liszt en een degelijke Brahms

 

 

 

 

Koffie bij de Piano - Den Bosch

 

12e seizoen


 Theater a.d. Parade

 

Zondag 4 januari 2015

      

 

 

 

 

 

 

 

  • Hoofdprogramma:       
    • Christian Sanders
      • Franz Schubert: Impromptu op. 142 nr. 3
      • Franz Liszt: Hongaarse Rhapsodie nr. 14
      • Johannes Brahms: 3e Sonate in f op. 5
  • Voorprogramma:
    • Connie Lou
      • J.S. Bach: Inventies nr. 1 & 6 (BWV 772/777)
      • E. Grieg: Lyrische Stücke op. 43 - nr. 1 & 6
      • Cl. Debussy: 1e Arabesque
  • Presentatie:
    • Mattias Spee

 

Conny Lou (Eindhoven) komt op in een prachtig afgewerkt concertjurkje, geheel in het wit. Ze is pas (of al...) 11 jaar en zit nog op de basisschool in groep 8. Toch speelt ze al heel behoorlijk piano. Ze weet wel weg met de twee Inventies van J.S. Bach, en ook met de nog wat bedachtzaam, maar o zo lief gespeelde 1e Arabesque van Claude Debussy. Op haar best is ze in de mooi gespeelde Lyrische Stücke van Edvard Grieg uit diens opus 43. Nr. 1 ‘Schmetterling’ en nr. 6 ‘An den Frühling’. Ze weet de sfeer in deze pianojuweeltjes al heel goed te treffen. Ze geeft gevat maar kort antwoorden op de vragen die presentator Mattias Spee op haar afvuurt. Momenteel heeft zij les in de Jong Talentenklas op het Conservatorium van Tilburg

 

   

 

 

 

 

Voor het 12 seizoen alweer wordt op iedere 1e zondagochtend in ’s-Hertogenbosch de inmiddels wijd en zijd verspreide formule ‘Koffie bij de Piano’ vormgegeven. De formule heeft inmiddels wel bewezen zichzelf te kunnen overleven. Aan jonge (Nederlandse) pianisten, met een Conservatoriumopleiding of daarvoor nog studerend,  wordt een podium geboden om zichzelf te presenteren in een publieksvriendelijke setting. Er is altijd een jonge presentator, niet zelden zelf een uitstekend pianist, die de programma’s even toelicht en die in het pauze programma een interview afneemt met de pianist(e). Hier komen meestal interessante, soms hilarische-, gesprekken tot stand. Het publiek wordt volop de gelegenheid geboden om ook nog eens interactief bezig te zijn. Op twee manieren, tijdens het interview kunnen vanuit de zaal vragen worden afgevuurd op de presentator en/of pianist en aan het eind van het concert kan men een stembiljet inleveren, met een waardeoordeel over pianist en presentator op een glijdende schaal vanaf ‘uitmuntend t/m ‘slecht’. Bovendien wordt sinds het vorige seizoen een modern (20e eeuws) pianowerk verplicht gesteld onder de noemer ‘eigentijds’. In het programmablad dat een maand later verschijnt wordt een samenvatting gegeven in percentages van 0 – 100 %. 

 

   
   

 

 

Men kan ook nog geschreven opmerkingen kwijt, waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Voorafgaande aan het officiële hoofdprogramma wordt nog ca. 15 minuten gelegenheid geboden in het voorprogramma (Prélude) aan een aankomend talent maar dan echt in de leeftijdsklasse van ca. 8 – 16 jaar. En dan zijn er nog de gratis concertinleidingen, de ‘Early Birds’. Hier worden de nog te spelen pianowerken uitvoerig toegelicht. De pianowerken worden teruggebracht tot hapklare brokken die leek, maar ook de gevorderde luisteraar een beter inzicht bieden in de muziek. De ‘Koffie bij de Piano’ concerten zijn vanwege al deze redenen, laagdrempelig, zeker ook vanwege de lage toegangsprijzen. In Den Bosch betaalt met voor een kaartje € 9, en dat is dan ook nog eens inclusief het programmaboekje, en koffie of thee, vooraf en in de pauze. Kinderen tot 12 jaar krijgen 50% korting op de toegangsprijs. De serie heeft zich als een inktvlek over de provincie Brabant uitgerold en is nu behalve in Den Bosch te bezoeken in Vught, Helvoirt, Waalwijk, Drunen, Ulvenhout, Raamsdonkveer en Geertruidenberg. Een volledige opsomming van concerten in de genoemde plaatsen ziet men op de onlangs geopende nieuwe website:  http://www.podia-klassiek.nl/cat.listevents/2015/01/04/-.html

 

 

   

 

 

 

 

Christian Sanders (Groningen, 1988) behaalde vorig jaar zijn Master aan de Conservatoria van Groningen en Utrecht. Hij speelde daarbij ondermeer het 2e Pianoconcert van Johannes Brahms.

De Impromptu op. 142 nr. 3 van Franz Schubert met de beroemde variaties op het Rosamundethema wordt door hem prachtig en heel sensitief gespeeld. In mooie cantabile lijnen laat hij de muziek ademen en met weloverwogen maar ook fraaie frases speelt hij de ene na de andere variatie rustigjesaan de zaal in die hem daarna beloont met een klaterend applaus.

In de hierna volgende pauze laat Presentator Mattias Spee hem volop aan het woord komen. Zo leren we dat hij het product is van een Amerikaanse vader en een Oostenrijkse moeder, maar wel met de Nederlandse nationaliteit. Zijn favoriete componisten zijn, en dat laat hij vandaag ook goed horen, onmiskenbaar Schubert en Brahms.

 

 

       

 

 

 

 

 

 

De Hongaarse Rhapsodie nr. 14 krijgt in Christian een warm pleitbezorger. Het 1e  deel, de Lassan wordt door hem stoer, maar ook wel een tikkeltje bedachtzaam uitgewerkt. Het 2e deel, de snelle Friska is helder van klank, met een mooie timing en ook nog een virtuoos slot. Jammer dat hij de aangekondigde 'Harmonies du Soir' niet speelde.

De nu volgende 3e Sonate in f op. 5 van Johannes Brahms wordt door hem overtuigend neergezet, met enkele kanttekeningen. Het 1e deel is lastig vanwege de enorme octaafsprongen en het zou best wat meer massa mogen krijgen. Een mooi en expressief 2e deel volgt. Ook het 3e deel (Scherzo, Allegro energico) mist net dat beetje stuwing dat het juist zo karakteristiek maakt. Een prachtig 4e deel (Intermezzo, Rückblick) krijgt wederom een mooie expressieve toonvorming, o.a. met het beroemde klopmotief (een citaat uit de 5e Beethoven?) In het laatste deel (Finale) overheerst het FAE-motief (Frei Aber Einsam) dat Brahms ook als levensmotto zag.

 

       

 

 

 

 

 

 

 

Helaas ontbrak in dit programma het moderne (eigentijdse) pianowerk, en we moesten het ook stellen zonder toegift.

Mattias Spee toont zich een welbespraakte presentator, die met veel kwinkslagen en humor de zaal plat krijgt. Soms overruled hij zich een beetje, door bijvoorbeeld de oude Johann Sebastian Bach al te laten componeren voor een echt pianoklavier. Maar helaas voor Johann Sebastian, deze heeft zo'n instrument in de vroege 18e eeuw nooit  zelf in bezit gehad....!

 

   

 

 

 

 

 Uitslagen:

 

Percentages

Uitmuntend

Zeer Goed

Goed

Matig

Slecht

Pianist

24

55

 19

 2

 

Eigentijds

--

 --

 --

--

 --

Presentator

34

 43

 22

1

 

 

 

Alle teksten en foto's:

© Peter van Korlaar

1e aanmaak van deze webpagina: 05-01-2015

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1