Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
Evensong
Debussy&Ravel 10-22
Foto's Debussy&Ravel
Deutsches Reqm 11-05
The Messiah 11-28
Heerewaarden 12-10
Weihnachtsor. 12-18
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

 Capella Sint Maarten met Ein Deutsches Requiem

Ein Deutsches Requiem, een aangrijpend meesterwerk

 

Zaltbommel mag trots zijn op Capella

 

Johannes Brahms - Ein Deutsches Requiem op. 45

Capella Sint-Maarten o.l.v. dirigent Arie Hoek

Francine van der Heijden, sopraan; Mitchell Sandler, bariton

Organist: Hugo Bakker

Sint-Maartenskerk Zaltbommel

 

Gehoord: zaterdagavond 3 november 2012

 

(originele tekst; recensie geplaatst op 5 november 2012 in het Brabants Dagblad, zie onder)

 

Door: Peter van Korlaar

 

Ein Deutsches Requiem, een meesterwerk van de 36-jarige Brahms, is geen Requiem met Latijnse tekst in de traditioneel-liturgische zin. Toch is het werk bij uitstek geschikt om als troostrijke omlijsting te dienen in een herdenkingsdienst voor overledenen. Waarschijnlijk hebben de vroege dood van zijn vriend Robert Schumann (1856) en de dood van zijn moeder (1865) bijgedragen tot het scheppen van dit Requiem in de Duitse taal. Brahms droeg het werk dan ook aan zijn moeder op. Zes van de zeven delen werden met veel succes onder leiding van de componist op Goede Vrijdag in 1868 in de Dom van Bremen opgevoerd. Zijn vader, Jacob Brahms en Brahms’ goede vriendin Clara Schumann waren erbij. Clara schreef er later over: ‘Toen ik Johannes daar zag staan met de dirigeerstok moest ik steeds terugdenken aan de profetische woorden van mijn lieve Robert, Laat hij zijn toverstaf eerst maar eens zwaaien over koor en orkest, dan zullen we pas zien wat hij echt in zijn mars heeft’. De bijbelse teksten zijn door Brahms zelf gekozen, ontroerend was het door sopraan Francine van der Heijden vertolkte 5e deel met daarin het aan Jesaja 66: 13 ontleende fragment ‘Ich will euch trösten, wie einen seinen Mutter tröstet’. Capella Sint- Maarten voerde het werk eerder op tijdens de dodenherdenking op 4 mei 2011. Voor die uitvoering maakte Hugo Bakker een speciale orgeltranscriptie vanuit de orkestpartituur, beslist geen gemakkelijke opgave. Ook nu weer toonde Bakker zijn meesterschap door met uitgekiende registraties de vele dynamische effecten die Brahms voorschrijft het koor nauwgezet te volgen en te ondersteunen, daarbij geholpen door zijn twee voortreffelijke registranten. Bepaald symfonische allure verkreeg het deel ‘Denn wir haben hie keine bleibenden Statt’, met bariton Mitchell Sander. De vele fugatische koorinzetten vormen voor menig koor een struikelblok, maar niet voor  Capella Sint-Maarten die al met al weer een indrukwekkende prestatie leverde. In Zaltbommel kan men trots zijn op zijn Sint-Maartenskerk, het orgel, de organist en de Capella Sint-Maarten o.l.v. Arie Hoek.  

 

   

Organist Hugo Bakker met zijn registrant

 

Het grote orgel in de St. Maartenskerk van Zaltbommel

 

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1