Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Mariam Batashvili/2
Selina Leerintveld
Grigory Sokolov (2)
Mariam Batsashvili
Nikolai Lugansky
Sharon Niessen
Simon Ghraichy
DuoScholtes&Janssens
Masataka Goto
Arthur&Lucas Jussen
Caspar Vos
Grigory Sokolov
Olga Kozlova
Rhea Knipscheer
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

   

Lestari Scholtes 

 

Gwylim Janssens

 

 

Pianoduo Scholtes & Janssens

'Verfijnde pianoklanken, ineengestrengelde vingers en ritmische precisie'

 Muziek voor piano 4 handen van Schubert, Barber, Ravel en Strawinsky

Stichting de Engelenbak / Muziek in de Gasthuiskapel

Zaltbommel,  zondag 16 maart 2014

 

Door: Peter van Korlaar

 

 

   

   

Franz Schubert

 

Samuel Barber

 

Igor Strawinsky

 

Programma

  • Franz Schubert (1797-1828)

                Fantasie in f - D 940

      • Allegro molto moderato
      • Largo
      • Scherzo – Allegro vivace
      • Finale – Allegro molto moderato
  • Samuel Barber (1910 – 1981)
Uit Souveniers op. 28
  • Waltz
  • Schottische
  • Pas de deux
  • Two-Step
  • Maurice Ravel (1875-1937)
  •  Bolero
  • Igor Strawinsky (1882-1971)
  • Uit Petroesjka – 1e akte:  The Shrovetide Fair (de Jaarmarkt)

 

Fluweelzacht ontrollen zich de in muzieknoten genoteerde zieleroerselen van Franz Schubert die met smartelijk liefdesverdriet om zijn nooit verworven geliefde Karoline Esterhàzy, de aan haar opgedragen Fantasie in f aan het papier toevertrouwde. Het is een van Schubert’s allerlaatste composities, voltooid in zijn sterfjaar 1828 en doordrenkt met een tragisch thema dat zich geheel in mineur ontvouwt.  Bij de 1e inzet hoor je meteen dat hier een pianoduo speelt dat volkomen op elkaar ingespeeld is. Lichte voorhoudingen en terloopse versnellingen, ze gaan op een natuurlijke wijze met vier handen en twintig vingers hun eigen weg, niet gehinderd door beperkingen van welke aard dan ook.  

 

   


 


 

Lestari Scholtes (1984) en Gwylim Janssens (1985) vormen sinds 2003 een pianoduo. Vandaag de dag worden zij erkend als één van de meest belovende pianoduo's van hun generatie. Hun debuut in Carnegie Hall in mei 2009 werd geprezen als "het hadden net zo goed 25 of 30 vingers kunnen zijn, zo groots en samengesmolten was hun klank. Subliem duo in topvorm". Het duo staat bekend om zijn betoverende klank, zeer hoogstaande technische behendigheid en hun intense en energieke optredens.  Dit heeft hen concerten in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Denemarken, Polen, en een groot aantal andere landen opgeleverd.  Hun concerten zijn zowel in het binnen- als buitenland uitgezonden op televisie en radio, waaronder Radio4, BBC3 en Klara. Ook traden zij meerdere malen op met het Brabants Orkest en het Israel Symphony Orchestra. Het duo was te beluisteren op diverse festivals, waaronder het Festival of Bath, Grachtenfestival Amsterdam, Basilica Festival van Vlaanderen, Klevische Klaviersommer, Almere Kamermuziekfestival, Festival Classique en het International Piano Duo Festival Polen.

Als pianoduo studeren zij bij het vermaarde pianoduo Gil Garburg en Sivan Silver aan de Hochschule für Musik und Theater in Hannover. Beiden begonnen hun opleiding in de Jong Talent Klas van het Brabants Conservatorium bij Ton Demmers. Lestari volgde haar Bachelor- en Masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn; Gwylim rondde in 2008 zijn Bachelorfase af aan het Fontys Conservatorium bij Ton Demmers en in 2011 zijn Masteropleiding aan het Codarts Conservatorium bij Bart van de Roer. In November 2010 kwam hun debuut-CD uit met werken van Rachmaninov, Debussy en Ravel, onder het label van QuattroLive.

Lestari Scholtes is in de regio bepaald niet onbekend, in 2008 was zij al Finaliste bij de 5e Koffie bij de Pianoserie in 's Hertogenbosch. Lees hierover in Finale 5e koffie bij de piano

Ook  trad het duo al enige malen op in deze serie die maandelijks op de 1e zondag van de maand in het Theater a.d. Parade wordt gehouden.

 

Vermeldenswaardig is zeker dat de jeugdige Lestari  samen met haar broer Alexander Scholtes al op 18 april 1998 optraden bij de toenmalige Culturele Vereniging Maasdriel in het eveneens niet meer bestaande gebouw Amfora te Kerkdriel.

 

Op de Erard uit 1875 klinkt deze mooie Fantasie van Schubert al veel beter dan hij ooit tijdens Schubert’s korte leven geklonken zal hebben.  Het pianoduo Scholtes-Janssens is met stip een van de beste pianoduo’s in Nederland en ze zijn hard op weg om ook in Europa hun vleugels uit te slaan.

 

   

 

 

 

 

In het fugatisch slotgedeelte van de Fantasie komen hartstochtelijke polyfone lijnen bij elkaar, om ten slotte abrupt te eindigen, waarna het larmoyante openingsthema nog eenmaal klinkt  om vervolgens uit te doven als een kaars.

Het volgende werk van de Amerikaan Samuel Barber bevat vier deeltjes met ieder een eigen, smakelijke, lading. Interessant zijn vooral het intieme Pas de deux en en de fonkelende en met grote ritmische precisie gespeelde Two-Step.

De Bolero van Maurice Ravel uit 1928 is bij het grote publiek bekend geworden in de door Ravel zelf vervaardigde orkestratie. Hij liet zich inspireren door het beroemde balletgezelschap van Sergeï Diaghilev en componeerde het voor de danseres Ida Rubinstein. De Bolero bestaat feitelijk uit 2 melodieën die afwisselend in paren worden gespeeld en een pregnant ritme dat hardnekkig 15 minuten lang wordt volgehouden door de aan de baskant zittende pianist, in dit geval Gwylim Janssens. De pianisten spelen 15 minuten bedaard en gelijkmatig door, alleen de dynamiek verandert eveneens gestaag van fluisterdun pp naar donderend ff. Overigens leent deze Erard zich niet voor al te harde klankerupties, het bovenste octaaf klinkt niet genoeg door en dat is jammer, zo gaat veel van de klankkleur in de discant verloren. Je mist in deze overigens voortreffelijk gespeelde versie voor piano 4 handen toch de kleurrijke orkestinstrumentatie van Ravel. Het zinderende slotakkoord komt toch nog onverwacht, als een bevrijding...

Tenslotte sluit het pianoduo dit recital af met de pianotranscriptie van Strawinskys’  Petroesjka (1911/1921) en daaruit spelen zij het 1e deel, de Jaarmarkt. Kleurrijke balletmuziek over de Russische kermispop Petroesjka, spits en elegant gespeeld, het smaakt naar meer. De antieke Erard is eigenlijk niet zo geschikt voor de briljante kleuren die Strawinsky ook in deze bewerking voor piano 4 handen aan de toetsen wist toe te vertrouwen, maar de op basis van Russische folklore gecomponeerde melodieën komen heel mooi uit de vingers van Lestari en Gwylim. Op een nieuwe, nog te verschijnen CD, komt de complete versie van Petroesjka voor 4 handen.

Als toegift volgt nog een mooie golvende En Bateau uit de Petite Suite van Claude Debussy.

Lestari en Gwylim gaven om beurten goede toelichtingen die goed in de smaak vielen bij het talrijke publiek. Beide pianisten signeerden na afloop hun 1e CD met werk van Rachmaninoff, Debussy en Ravel. Een bespreking zal binnenkort na te lezen zijn op deze website.

Meer inlichtingen: www.scholtesjanssens.com

  

   

 

 

 

 

      Bekijk hier een fragment uit Petroesjka van Igor Strawinsky op You Tube

     

 

 Alle teksten en foto's / video: © Peter van Korlaar 

 04-05-2014

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1