Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Zaltbommel en Liszt!
Opmerkelijke vondst!
Vijf dagen Liszt!
Een verslag....
Foto's Lisztfestival
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap
 

Liszt aan de Waal....

Lisztfestival van 12 t/m 16 oktober 2011 in Zaltbommel

Een verslag over vijf dagen intensief omgaan met Liszt, Liszt en alleen Liszt…..

Door Peter van Korlaar

 

Het vijfdaagse Lisztfestival was opgehangen aan drie pijlers. Als eerste en belangrijkste pijler was daar Pianist Martyn van den Hoek, in 1986 de 1e prijswinnaar van het 1e Internationale Franz Liszt Concours te Utrecht. Dan waren er zijn leerlingen van het Utrechts Conservatorium en de jeugdige leerlingen van AMT (Academie Muzikaal Talent) en tenslotte is er de Gasthuiskapel in Zaltbommel en de twee daar aanwezige Érardvleugels. De Gasthuiskapel beschikt zelf over een fraaie Érardvleugel met het bouwjaar 1875; een tweede instrument uit het bouwjaar 1872, was tijdelijk ‘íngevlogen’ vanaf Kasteel Amerongen. 

 

Vijf concerten en drie dagen masterclasses….

Het festival had veel te bieden, maar liefst drie volle dagen met masterclasses aan een groot aantal studenten, en daarnaast ook nog eens vijf concerten, verspreid over drie dagen. De organisatie was tip-top in orde, en kwam voor rekening van Stichting de Engelenbak en Stichting Gasthuiskapel, en met het echtpaar Herman en Tjallien van Loon en Emile Kaiser kreeg het festival ook een menselijk gezicht. Tjallien van Loon betoonde zich een hartelijke gastvrouw, die ieder concert heel persoonlijk inleidde. Volgens Martyn van den Hoek werden in drie dagen tijd precies 70 (!) composities uitgevoerd. Uw scribent was niet in staat alle masterclasses bij te wonen, en van de vijf concerten wist hij er maar vier (!) te verslaan.  Daarom zal hij hier proberen vooral een sfeerimpressie te geven, en waar mogelijk worden relevante gegevens verstrekt. Omwille van de leesbaarheid is meestal afgezien van het vermelden van de rangschikking met Searle (S…)

 

Masterclass - woensdagmiddag 12 oktober – Pianosolo

Koen Spijker – Funérailles (20 jaar, 3e jaars bachelor, leerling van Klara Würtz)

Christian Sanders – Dantesonate (2e jaar master, leerling van Klara Würtz)

Yuanwei Ping / Pensée des Morts (22 jaar, 2e jaar bachelor, leerling van Alan Weiss)

Yuanwei Ping mocht het grimmige stuk Pensée des Morts tweemaal spelen, eerst op de Zaltbommelse Érard, die heel mild geïntoneerd is. Daarna speelde hij het nog eens op de Amerongse Érard, die juist heel fel en robuust klinkt. Martyn noemde de eerste vleugel daarom ook wel gekscherend: ‘Eusebius’ en de tweede (Amerongse) vleugel: ‘Florestan’ (naar de alterego’s van Robert Schumann)

 

Masterclass - donderdagmiddag 13 oktober / Twee duo’s voor Cello en Piano

Gastdocente Timora Rosler

Queralt Garcia / Elegie nr 1 (Barcelona, 1e jaar master – leerlinge van Timora Rosler)

Dušan Hóly - pianobegeleiding (28 jaar – Einddiploma Praags Conservatorium,  nu 1e jaars Bachchelor bij  Martyn van den Hoek)

Fernando Nina – cello / Consolations nrs 1 t/m 6 voor cello en piano

(22 jaar - Griekenland - nu 4e jaars bachelor en leerling van Timora Rosler)

Theofilos Lamprianidis – pianobegeleiding (Griekenland – 1e jaar master – leerling van Klara Würtz) 

 

Martyn van den Hoek is een gepassioneerd docent; hij weet veel over de achtergronden van de compositie. Hij laat de leerling altijd het gehele stuk eerst uitspelen en komt dan met commentaren en verbeterpunten. Hij bewaakt de grote lijn, geen eindeloos gerepeteer van twee of drie maten. Hij leert zijn leerlingen alles over de klankvorming op deze Érards, die een geheel andere benadering nodig hebben dan onze moderne Steinway’s. En inderdaad, het moet worden gezegd, het helpt. Na verloop van tijd is het spel van zijn leerlingen anders, helder en doorzichtiger. Met de celliste Timora Rosler vormt hij een bijna perfect koppel, ze vullen en voelen elkaar feilloos aan, geven samen de aanwijzingen aan cellist en zijn (belangrijke) pianobegeleider, die niet als een ‘begeleider’ wordt beschouwd. Een prachtige, luisterrijke – en vooral leerrijke ervaring, deze masterclass!

 

Concert nr 1 – Vrijdagavond 14 oktober – ‘Liszt all in…zien met je oren’

Op het programma stonden de volgende werken:

1.     Les Préludes (S97) voor twee piano’s door: Martyn van den Hoek & Dušan Hóly

2.    Drie werken voor cello en piano: Timora Rosler, cello & Klara Würtz, piano

      Romance oubliée / La Lugubre gondola nr 1 / Die Zelle in Nonnenwerth

3.   Drie Pianosoli door: Klara Würtz

      Konzertetude nr. 1 ‘Waldesrauschen’ / Konzertetude nr. 2 Gnomenreigen / Mephistowaltz nr. 1

4.  Carillon (uit Weihnachtsbaum) / Légende nr. 1, St. François d’Assise: La prédication aux oiseaux (S175/1)

      Martyn van den Hoek – piano

5.  La Tristia – Vallée d’Obermann (S723c) door: Kees Hülsmann, viool; Timora Rosler, cello en

    Martyn van den Hoek – piano

 

 

Het openingswerk op de twee vleugels was meteen een schot in de roos, het had een bijna ‘symfonische’ allure. Er was mooi en fijnzinnig samenspel tussen Timora Rosler en Klara Würtz;  de cello van Timora zingt en zoemt sonore, goudbruin getinte klanken door de Gasthuiskapel. La Lugubre Gondola komt in deze bewerking van Liszt veel beter tot zijn recht dan in de pianoversie. Klara Würtz kon het zich nu permitteren om te kiezen uit twee vleugels, Waldesrauschen wordt uitgevoerd op Érard nr. 1 (de Zaltbommelse vleugel)

Gnomenreigen  en Mephistowals nr 1 worden gespeeld op de (Amerongse) Érard nr. 2

Met name in het het laatste werk veranderde Klara bijna in een Hongaarse furie,

en zocht zij de grenzen op van het incasseringsvermogen van deze vleugel!

Kees Hülsmann, Timora Rosler, en Martyn van den Hoek speelden Liszt’s eigen bewerking van Vallée d’Obermann, in een werkelijk schitterende transcriptie!

 

 

Concert nr 3 – zaterdagavond 15 oktober – Liszt Gala concert , ‘Leven voor Liszt’.

Vera Beths, viool en Martyn van den Hoek, piano

Op het programma stonden zes onderdelen:

 

 

1.   ‘Études d’exécution transcendantes’ nrs. 1,2,3,11 (Harmonies du soir)

 

2.   Après une lecture de Dante (Dantesonate)

 

3.   Mahler / van den Hoek: Ging heut’ morgen übers Feld / Die zwie blauen Augen

 

4.   Elegie nr 2 voor viool en piano

 

        Dem Andenken Petöfis voor viool en piano (bew. M. van den Hoek)

5.   Schubert / Liszt: Das Wirtshaus / Der stürmische Morgen / Im Dorfe

 

6.    Die drei Zigeuner voor viool en piano

 

Martyn van den Hoek is een voortreffelijk presentator en een geboren pianist/begeleider.

Dat was zeker te horen in het mooie, en soms fragiele samenspel met violiste Vera Beths.

Aan het einde van ‘Harmonies du soir’ gebeurde er iets wonderlijks, bij het uitklinken van de laatste noot, sloeg de klok van de Gasthuistoren negen slagen, negen uur 's avonds!

Het effect was, inderdaad, een ‘harmonie du soir’. In de Dantesonate werd door Martyn een huiveringwekkende, ja diabolische sfeer, opgeroepen. Zagen we in Martyn een reïncarnatie van Liszt? Zeer verrassend tenslotte waren de transcripties die Martyn zelf maakte van twee liederen uit Mahlers ‘Lieder eines fahrenden Gesellen’.

 

 

Concert nr 4 – zondagmiddag 16 oktober – 12.00 uur

 

‘Jonge mensen op weg naar Liszt’. ‘Vrouw en kind in Liszt’s muziek’.

 

Gastdocent Henk Ekkel

Jean Christoph Abrahams (12); Manolito Sanguino (12); Peter Sluijs (17) en

Felicia Kosasi (17)

Op het programma stonden:

Consolations (nrs 1 t/m 6); Spozalizio / Canzonetta del Salvator Rosa / Sonetto 104 del Petrarca

Waldesrauschen / Gnomenreigen / Les yeux d’eau à la villa d’Este

Een verrassend concert met vier jeugdige pianisten van de Academie Jong Talent, allen leerlingen van pianodocent Henk Ekkel. Er werd verfrissend en goed gespeeld; zonder de overige pianisten tekort te doen, zou ik speciaal de 17-jarige Felicia Kosasi willen noemen, die een opvallend helder toucher uit Érard nr. 2 kon toveren!

 

 

 Concert nr. 5 – zondagmiddag 16 oktober – 16.00 uur – Finale

 

Van ontluikend talent tot geniale rijpheid’

 

Een groots afsluitend leerlingenconcert met maar liefst

twaalf verschillende onderdelen in deze volgorde:

1.   La Chapelle de Guillaume TellJasper van der Klis, piano

2.   Ein Fichtenbaum steht einsam 1 &2 – Irini Tzanetoulakou (Gr) – contralto

      Thijn Vermeulen, piano

3.   Un Sospiro – Rosalia Gómez Lasheras

4.   Widmung – Felix Justin (Indonesië)

5.   La Perla & Drei Sonetti di Petrarca – Guja Sandholt (IJsland) - mezzo-sopraan

      Dušan Hóly – piano

6.   Après une lecture de Dante – Christian Sanders

7.   12e Hongaarse Rhapsodie – Javier Ramaix

8.   Funérailles – Koen Spijker

9.   Mephisto Wals nr. 1 – Jorge Mengotti

10.   Legende nr. 2: St. François de Paule marchant sur les Flots – Marco Ho Lam Lau

11.   2e Hongaarse Rhapsodie – Revy Siswanto, piano

12.   9e Hongaarse Rhapsodie (Le Carnaval de Pesth) – bew. van F. Liszt voor viool, cello en piano

         Carles Puig Ruscalleda, viool / Georgios Kotsiolis, cello en Dušan Hóly – piano

 

Het voert te ver om ieder optreden afzonderlijk te beoordelen, er werd in het algemeen zeer goed en verfrissend gemusiceerd; soms had een pianist gewoon de pech dat het eventjes niet mee zat. Ik waag het toch om nog enkele namen er uit te lichten:

De Griekse contra-alt Irini Tzanetoulakou  heeft een prachtig donkerbruin timbre; de IJslandse mezzo-sopraan Guja Sandholt heeft een mooie warme stem, en kan een zeer groot volume ontwikkelen. Pianisten die er zeker uitsprongen waren:

Revy Siswanto en Javier Ramaix. Christian Sanders speelde een prachtige Dantesonate; Koen Spijker ontwikkelt zich al tot een goede pianist en de laatste pianist die ik zeker wil noemen is de veelzijdige Dušan Hóly, die behalve een goede duo-pianist in Les Préludes ook een uitstekende ‘begeleider’ was, voorzover je bij Liszt dan nog van begeleiden kunt spreken.

 

Samenvattend zou ik willen zeggen dat  Liszt aan de Waal, een festival was van internationale allure, het gaf zeer duidelijk weer dat het Nederlandse muziekleven voor een belangrijk deel bepaald wordt door jonge musici die uit alle hoeken en gaten van Europa komen. Het musiceerniveau was hoog en het was opmerkelijk dat de jonge pianisten zich goed konden inleven in het historische klankbeeld, dat zij uit de uit de tot hun beschikking staande twee Érards konden toveren. Zij konden zich in Zaltbommel vijf dagen onderdompelen in de muziek van Franz Liszt, dankzij de toevallige passage van Liszt op 19 november 1842, op weg van Keulen naar Rotterdam (zie ook elders in dit bulletin) en niet in het laatst dankzij de eminente pianist en pianopedagoog Martyn van den Hoek, die, toevallig of niet, de 1e prijs won op het 1e Internationale Franz Liszt Pianoconcours in 1986 te Utrecht.

Er was zeker voldoende publieke belangstelling uit de stad en de regio;  wellicht dat de landelijke aandacht voor het festival groter had kunnen zijn. En er was de grote overzichtstentoonstelling ‘Franz Liszt in Nederland’ te zien, waarin met een digitale expositie, en veel unieke foto’s met  teksten de vijf bezoeken die Liszt aan Nederland bracht, in kaart werden gebracht. Ter gelegenheid van deze expositie gaf de Franz Liszt Kring een prachtig jaarboek uit, wat vooral kon worden gerealiseerd dankzij de bijdragen van Albert Brussee, Christo Lelie en Peter Scholcz.  

 

Dankzij Liszt óp de Waal, zijn Liszt én Zaltbommel nu voor altijd met elkaar verbonden!

 

 

 

 

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1