Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
KHSC Nieuwjaarsconc.
Martyn van den Hoek
Matthäus Passion ZB1
Matthäus Passion ZB2
Bel Canto 18-04-2015
Bevrijdingsconcert
Senta Zomerconcert
Orgel&Sopraanconcert
Emmy Verhey 1-11 sep
Emmy Verhey 2-12 sep
Saskia Giorgini
POPPourriconcert Amm
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Emmy Verhey stopt op het hoogtepunt van haar glanzende carrière

 

Beeldverslag en recensie in het Brabants Dagblad


door Peter van Korlaar

 

Van L > R:  Nata Tsvereli; Paul Komen; Amparo Lacruz en Emmy Verhey

 

   
   

 

 

 

   

 

 

 

 

   

 

 

 

 

   

 

 

 

 

   

 

 

 

 

De laatste onherroepelijke noten

DOOR PETER VAN KORLAAR

 

Als Emmy Verhey haar strijkstok opheft om de eerste noten in te zetten, komt het besef naar boven dat alle noten die zij vandaag en de komende dagen nog zal spelen, onherroepelijk zullen zijn. Ze speelt samen met celliste Amparo Lacruz en Pianist Paul Komen, die inmiddels met zachtruisende akkoorden het Pianotrio op. 97 van Beethoven heeft ingezet. Want de violiste had vorig jaar al besloten dat dit haar laatste noten voor Zaltbommel zouden zijn. Emmy trad als soliste op met beroemde orkesten en grote dirigenten als Haitink, Chailly en Jansons. Ze heeft haar eigen festival, dat dit jaar voor de 10e keer van start ging in de Gasthuiskapel. In de Kloosterkapel is een tentoonstelling aan haar carrière gewijd en er verscheen een boek: 'Mijn viool, vriend en vijand'. Op de besloten avond mocht Cabaretier Youp van 't Hek met enkele anekdotes het festival inluiden.

 

Met dit pianotrio opgedragen aan Beethovens beschermheer Aartshertog Rudolf is een goede keuze gemaakt. Het is een prachtige harmonieuze compositie, met tal van verrassende doorkijkjes en dansante motieven. De sonore diepglanzende celloklank vermengde zich aangenaam met het lichtere timbre van de viool. De Bechsteinvleugel (1910) fungeerde onder de vaardige handen van Paul Komen als balans - en bindmiddel. Minder gelukkig was de keuze voor de Liebesliederwalzer in de versie voor piano 4 handen van Johannes Brahms. Zonder de inbreng van een Gemengd Koor en ontdaan van de bijbehorende liedteksten, maakten Paul Komen en zijn partner Nata Tsvereli door hun snelle tempokeuzes van sommige walsen echte pianistische hoogstandjes. Daarentegen werd de zwoele sfeer in 'Am Donaustrande' wel goed getroffen.

 

Op zaterdagmiddag speelde Emmy Verhey samen met pianist Paul Komen de Sonate voor viool en piano van Maurice Ravel gecomponeerd in de periode 1923-1927. In deze sonate etaleerde Ravel zijn toenmalige kennis van de jazz en bluesmuziek al volop, en dat was te horen ook. Mee-slepende bluesy noten, bijtende jazzakkoorden; alles kwam voorbij. Emmy Verhey stopt op het hoogtepunt van haar carrière.

 

Recensie in het Brabants Dagblad 14-09-2015

 

 

Klik hier > voor een impressie op de internetpagina van het BD

 

   

 

 

 

 

   

 

 

 

Alle teksten en foto's: © Peter van Korlaar

1e plaatsing van deze webpagina: 15-09-2015

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1