Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Senta/Winterconcert
Meisje&Zwavelstokjes
Z'Bommels Kamerkoor
Fotoalbum
Jeroen Bosch K 29-06
Capella Brab 24 juni
Femmes Vocales 23-06
Senta 04-2010
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap
 

Gehoord: Vrouwenkoor Femmes Vocales op zaterdagavond 23 juni 2012

Locatie: Ned. Hervormde Kerk van Rossum (Gld)

Dirigente: Sylvia van der Vinne; Thema: Weemoed & Romantiek

Solisten: Marta López-Vega: viool; Lenie de Meij: harp;

Jan Breukel en Rosio Mateo: hoorn; Pianist: Hans-Erik Dijkstra

 

Afscheidsconcert Femmes Vocales ontroerend en op TOP-niveau! 

 

Door: Peter van Korlaar

 

Zoals het thema al deed vermoeden stond het concert geheel in het teken van het aangekondigde thema ‘Weemoed & Romantiek’. 

De ‘Weemoed’ sloeg op het afscheid dat Sylvia van der Vinne met dit laatste concert zou nemen van haar koor met een nagenoeg geheel ‘romantisch’ repertoire uit de 19euw. Met dit allerlaatste concert bevestigde Sylvia van der Vinne nog één keer, na 10 jaar haar eigen geesteskind tot grote hoogtes geleid te hebben, haar superieure greep op dit voortreffelijk zingende vrouwenkoor. Het koor ontstond 10 jaar geleden als een eenmalig projectkoor.

 

 

(foto's:  Anne Klop)

 

 

 

 

De harpiste Lenie de Meij

en de hoornisten

Jan Breukel en Rosio Mateo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Gouden Parels uit de 19e eeuw...

Maar het resultaat beviel destijds zo goed, dat men besloot ermee door te gaan. En niet ten onrechte, het Vrouwenkoor voorzag duidelijk in de behoefte in een koor dat in staat was om hooggekwalificeerde koorzang uit diverse tijdperken op een verantwoord artistieke wijze in de markt te zetten. De concerten welke meestentijds in Rossum of Zaltbommel werden gegeven groeiden uit tot een begrip in de regio en trokken altijd volle zalen of kerken. Op deze afscheidsavond stonden de ‘Gouden Pareltjes’ uit de 19e eeuw van de grote componisten Mendelssohn, Rossini, Schumann, Schubert en Brahms geprogrammeerd.

 

Het stemmenweefsel is hecht en stevig...

Grote indruk maakten de werken van Felix Mendelssohn (Ich wollte meine Lieb, Abendlied en Herbstlied) en Robert Schumann (Tamburinschlagerin; Klosterfräulein; Soldatenbraut)  De koorstemmen van Femmes Vocales zijn geschoold, ze articuleren scherp en verstaanbaar en de totaalklank is vooral zuiver. Harmonisch gezien zijn er weinig beperkingen voor dit koor, alle lagen kloppen en het stemmenweefsel is hecht en stevig, maar vooral ook transparant. Maar haar grootste troef speelde Sylvia uit in de ‘Vier Gesänge op. 17’ van Johannes Brahms. Brahms koos hier voor de prachtig vormgegeven instrumentatie van twee hoorns en een harp, op zich al een creatieve vondst van formaat. Als dan ook nog de twee hoornisten in de personen van Jan Breukel en Rosio Mateo zuiver spelen, en dat deden ze zeker (!) en de harpiste Lenie de Meij een zeer energieke en krachtige harppartij speelt, in combinatie met een expressief zingend koor, dan kan de avond eigenlijk al niet meer kapot! Indrukwekkend waren vooral de nummers drie en vier uit de cyclus, Der Gärtner (op een tekst van Joseph van Eichendorff) en het ‘Gesang aus Ossians Fingal’ (toegeschreven aan de Schotse dichter Macpherson)  

 

Sylvia's Schwanengesang...

Sylvia van der Vinne liet uiteindelijk haar eigen ‘Schwanengesang’ achter met het ontroerende ‘Ständchen’ (D920 voor altsolo, vrouwenkoor en piano) waarin zij in wisselzang met het koor uiteindelijk de mooie woorden: ‘Leise leise, Schleichen wir uns, ja schleichen wir uns wieder fort’ zingt. (‘Sluipen wij weer, ja, sluipen wij weer weg te voet!) Het was bij het zingen van deze wel zeer toepasselijke woorden dat de ondergaande zon gouden stralen door de oude, historische ruimte van de Ned. Hervormde Kerk strooide en de avondmerel zijn kwinkelerende roep door het geopende raam naar binnen liet druppelen….Sylvia liet ons (het publiek) vertwijfeld achter, maar gaf met haar koor gelukkig nog drie toegiften, Cantique de Jean Racine van Gabriël Fauré en twee Bosnische volksliederen: Durme en Bralah bih kupusa. In deze toegiften waren Marta López-Vega (koorlid, maar ook een voortreffelijk violiste) ook nog te horen in een weemoedige setting, samen met de immer bescheiden pianist Hans-Erik Dijkstra die zoals  altijd een tot in de puntjes verzorgde stabiele pianobegeleiding bijna achteloos de kerk in speelde.  Een gedenkwaardige concertavond, zoals we niet vaak meemaken in de Bommelerwaard!  Sylvia van der Vinne verlaat haar koor op het hoogtepunt van haar carrière en ze heeft tevens het Vrouwenkoor Femmes Vocales voorlopig op een eenzame TOP neergezet. Dat verdient alle respect en lof! Haar opvolger zal het niet makkelijk krijgen om dit niveau te evenaren en wellicht andere wegen moeten inslaan. Desalniettemin wensen wij hem of haar alle succes!

(PvK - juni 2012)

 

 

 

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1