Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Finale 1 (6-11-2014)
Finale 2 (8-11-2014)
Halve Finale 4.2
Halve Finale 4.1
Halve Finale 3
Halve Finale 2
Kwartfinale 5&6
Kwartfinale 3&4
Kwartfinale 1&2
Preselectie 1
Preselectie 2
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap
 

10e Internationale Franz Liszt Pianoconcours 2014

 

1e Finale-avond

 

 

Mariam Batsashvili (Georgië; 1993, 21 jaar)

Mengjie Han (Nederland, 1989, 25 jaar)

 Peter Klimo (USA, 1990, 24 jaar)

 

Donderdag 6 november 2014

Grote Zaal Vredenburg / Tivoli

 

 door: Peter van Korlaar

 

   

   


 

Franz Liszt (Oilpainting by Gustav Ong - 2011)

 

 

 

Inleiding

Voor het eerst na 9 jaar betraden we op vrijdagavond 7 november jl. weer de Grote (Hertzberger) zaal van het inmiddels uitgebreide Vredenburg / Tivoli  complex ( ¹ ) Het voelde als 'thuiskomen'.  De grote, concentrische zaal, met zijn talloze hoekjes, alkoven, gerieflijke - en minder gelukkige zitplaatsen. De nauwe gangen, de koffiecorners waar je niet bij kon / kunt  komen door het gedrang van tientallen bezoekers en het volmaakt rondlopen van de corridors, wat veel bezoekers kennelijk niet (meer) weten, want veelvuldig hoorde ik vragen waar de 'uitgang' was.  Blijkbaar is hier in deze zaal nog geen spijker veranderd, en nooit geen verfkwast meer gebruikt. En dat voelt toch goed aan, want nog steeds is de akoestiek onovertroffen. Mooi, dat deze zaal dus kennelijk ongeschonden, de enorme bouw-woede van de afgelopen acht jaar is doorgekomen. De bouw van het nu, totaal vernieuwde complex, Vredenburg / Tivoli startte in 2006. In 2005 werd het 7e Internationaal Franz Liszt Pianoconcours nog in deze Grote Zaal gehouden.


 

 

   

Christiaan Kuyvenhoven:

3e prijswinnaar 7e Franz Liszt Concours in 2005

 

Directeur Quinten Peelen

 

Finale 1 - Vrijdagavond 7 november 2014

  • Mariam Batsashvili
    • Vleugel: Yamaha nr. 2
      • Die Lorely (S532 -2nd version)
        • Dit speelt zij prachtig, met een ragfijn toucher, en een bijna etherische klank
      • Sonate in b (S178)
        • Na een wat stroef begin met wat misslagen komt zij er beter in. Een prachtig Grandioso en een fijnzinnig Andante tranquillo, met een mooie spanningsboog. Het fugathema mag wat spitser, haar octaafgangen zijn wat rommelig, pag. 32 e.v.  (Stretto quasi presto) Mariam maakt wel een mooie klank, soms heel ijl. De allerlaatste noot komt iets te vroeg vind ik. (lengte van de Sonate ca. 26.20)

 

  • Mariam Batsashvili komt op vanaf 19'10" (schuifregelaar gebruiken) Zij speelt eerst 'Die Lorely' en daarna de Sonate in b

 

   

Mariam Batsashvili

 

Mengjie Han

 

  • Mengjie Han
    • Vleugel:Yamaha nr. 2
      • Die Lorely (S532 -2nd version)
        • Hij heeft een meer uitgesproken klank, minder ragfijn als Mariam. Het middengedeelte (de waterval?) klinkt heftiger bij hem. Dat mag best!
      • Sonate in b (S178)
        • Het 1e thema mag wat nadrukkelijker. Zijn octaafgangen zijn ook wat rommelig. Zijn toonvorming is directer als bij Mariam. Mooie recitatiefachtige momenten. Goede spanningsopbouw. Het fugathema is erg zacht en omfloerst. Het slot van de Sonate zou ik iets spannender willen. Zijn laatste b (de allerlaatste noot in het contra-octaaf) vind ik net iets te kort....! (lengte van de Sonate ruim 29')
  •  Mengjie Han speelt eerst 'Die Lorely' en daarna de Sonate in b

 

 

   

Peter Klimo

 

De handen van Peter Klimo

  • Peter Klimo
    • Vleugel: Fazioli 3.08
      • Ave Maris stella (S506)
        • Mooi gespeeld, intiem en religieus van sfeer. Daarna loopt hij gelijk weg, naar beneden. Even later komt Christiaan Kuyvenhoven vertellen dat de hulp van Evert Snel dringend gewenst is. Deze blijkt ergens in de zaal te zitten. Evert loopt op zijn gemak naar de grote Fazioli 3.08, geeft een klap op de onderste lijst van de klep, en zegt iets van: 'zo, dat was het weer, niks aan de hand'. Blijkbaar heeft deze lijst mee geresoneerd? Waarna Peter Klimo enkele tellen, schijnbaar onaangedaan, het podium weer betreedt en zijn Sonate inzet.....
      • Sonate in b (S178)
        • Een prachtige 1e inzet van het thema, helder en duidelijk. Mooie voorhoudingen, hij slaat één akkoord verkeerd aan. Mooie geprononceerde opzet van het hoofdthema, erg doorzichtig. Wat een prachtige sound ontlokt Peter Klimo aan deze grote Fazioli, overigens ligt het gemiddelde geluidsniveu toch enkele decibellen hoger dan bij Mariam. Hij speelt fraaie naslaande akkoorden. Het fugathema wordt door hem prima ingezet, alles even goed hoorbaar. Sommige frases zou hij net wat breder op moeten zetten, soms gaat hij wel heel snel. Hij speelt met ongelooflijk veel drive, met weinig foute noten. Het geheel overziend vind ik dit nog de beste uitvoering, erg stabiel en consistent.

 

       

Juryvoorzitter Joop Daalmeijer

 

De aanmoedigingsprijs, prijs 'Henk de By',

ooit medeinitiator van het

Franz Liszt Concours a € 3000 is voor....

 

....Sergey Belyavskiy

 

  • Peter Klimo speelt eerst 'Ave Maris Stella' en daarna de Sonate in b

 

 

   

En dan was er nog de 'Junior'-jury met als voorzitter:

Nino Gvetadze. Deze Jury bepaalde dat....

 

....Mariam Batsashvili wederom was uitverkoren om ook

deze prijs in ontvangst te nemen a € 1500

 

  • © Peter van Korlaar (foto's met beeldmerk en teksten)
  • 1e aanmaak van deze webpagina: 09-11-2014
  • Deze pagina's worden nog verder bijgewerkt
  • Herzien: 16-11-2014

¹ In het oude Tivoli, een houten concertgebouw in het park Lepelenburg, speelde de auteur dezes nog met het, inmiddels opgeheven USO orkest o.l.v. dirigent Paul Hupperts. Dat was in 1975 tijdens het 100 - jarig bestaan van het Utrechts Conservatorium. Ik mocht toen het Pianoconcert van Willem Pijper spelen. In 1979 brandde het gebouw tot de grond toe af, en het werd nooit meer herbouwd. In 1976 werd begonnen met de bouw van Muziekcentrum Vredenburg. Dit muziekcentrum, met de nog steeds bestaande Grote Zaal, werd op 26 januari 1979 geopend. 

       

Het oude houten Tivoli in het park Lepelenburg

 

Het nieuwe Vredenburg (1979)

 

Het vernieuwde Tivoli / Vredenburg (2014)

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1