Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
Finale 3 juni 2012
Ivan Penkov
Camiel Boomsma
Aron Tringali
Stephanie Proot
Hristo Petrov
Xavier Boot
Daniël v.d. Hoeven
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Gehoord en Gezien:

Daniël van der Hoeven; Xavier Boot en Ivan Penkov

in de 9e Finale van ‘Koffie bij de Piano’

 

Zondag 3 juni 2012 – Theater aan de Parade – Den Bosch

 

‘Koffie bij de Piano’ beleeft in september 2012 zijn 10e jaargang en komt voort uit een samenwerkingsverband tussen ‘Lionsclub ’s-Hertogenbosch – Bolduc en het Theater aan de Parade. Veel vrijwilligers maken het iedere 1e (of 2e) zondag van de maand mogelijk om te genieten van de prestaties van aanstormend jong professioneel (internationaal) pianotalent.

 

door:  Peter van Korlaar

 

In deze 9e Finale werden drie winnende pianisten gekoppeld aan drie presentatoren.

De selectie was het resultaat van negen verschillende publieksstemmingen na afloop van evenzovele pianorecitals op negen maandelijkse zondagen in het achterliggende seizoen.

 

 

                                 Koppel 1                                                 Koppel 2                                    Koppel 3

 

Pianist           Daniël van der Hoeven          Xavier Boot                  Ivan Penkov   

Presentator   Michaël Maminski                 Netty de Graaf             Erik de Vries-Lentsch

 

De pianisten speelden een verplicht werk, daarnaast konden zij een vrije repertoirekeuze maken van max. ca. twintig minuten.

 

Als verplicht werk had de organisatie dit jaar gekozen voor de beroemde en veel gespeelde

Prelude in cis op. 3-2, van Sergeï Rachmaninoff. Het was opmerkelijk te kunnen vaststellen dat interpretatie en uitvoering van deze bekende compositie toch nog heel individueel ingevuld kon worden.

 

Het programma van Daniël van der Hoeven (1985):  

a) Sergeï Rachmaninoff: Prélude in cis, op. 3-2

b) Maurice Ravel: ‘Ondine’ uit ‘Gaspard de la Nuit’ (1908)

c) Bèlá Bàrtók : 1e Pianosonate – deel 3 : ‘Allegro Molto’ (1894)

Daniël van der Hoeven begon zijn optreden met het verplichte werk, de  3e Prélude in cis, op. 3-2 van Sergeï RachmaninoffHij speelde mooie en breed dragende aanvangsakkoorden, en zette vervolgens een mooie stuwing in naar het middengedeelte toe, om daarna met de snelle repeterende akkoorden in een dalende triolengang de herhaling van het 1e deel in te luiden, maar nu in grote octaafgangen met vier dubbele ffff-tekens. Ik vond het meteen erg mooi, zo zou ik het zelf gespeeld kunnen hebben. Rachmaninoff moest bij leven, het werk op talloze recitals als toegift spelen, op den duur kreeg hij er een grote hekel aan. Toch blijft het nog steeds een spannende compositie, mits met de juiste doseringen gespeeld.

Daniël maakte zich het vervolgens niet gemakkelijk met zijn gekozen vrije repertoire.

 

In de ‘Ondine’ van Maurice Ravel gaat het om de ‘waternimf’, die met etherische, verfijnde klanken tot leven wordt gewekt. Na een aanvankelijk aarzelend begin, met koele, her en der neergespatte waterdruppels,  begon ‘Ondine’ zich gaandeweg prachtig te ontwikkelen, een echt impressionistisch schilderij in pastelachtige pianoklanken.   

 

Met het 3e deel uit de Sonate van Bèlá Bàrtók bewees hij de lastige en weerbarstige ritmische structuren uit deze compositie volledig meester te zijn. Een groot contrast met het hiervoor gespeelde kleurrijke ‘Ondine’. In Bàrtók’s compositie schitterde hij met een scherpe en energetische virtuositeit, waarin men alleen maar de hand van de ‘Meester’ kan ontdekken!

Dat hij niet de 1e Publieksprijs verwierf is volgens mij inherent aan het systeem om het publiek een flinke stem te geven. Voor het grote publiek was de programmakeuze van Daniël van der Hoeven wellicht toch nog een octaafsprong te ver!

Zijn presentator Michael Maminski presenteerde heel rustig, aardig en goed, en hij stelde de juiste vragen!

 

       

Daniël van der Hoeven , een sterk geconcentreerd spelende pianist

 

 

 

Daniël en zijn presentator, Michaël Maminski

 

 

Xavier Boot (1989)

 

a) Sergeï Rachmaninoff: Prélude in cis, op. 3-2

b) Frédéric Chopin: Ballade nr. 4 in f - op. 52

 

De  Prélude nr. 3 in cis van Rachmaninoff  begon hij heel mooi, spannend zelfs, maar helaas zet  het accelerando in het ‘agitato’ toch wat te snel door, waardoor het geheel wat rommelig overkwam.

In de 4e Ballade van Chopin verwees Xavier Boot naar een schilderij dat zijn moeder spontaan had geschilderd op de klanken van deze compositie, en dat opzij van de vleugel stond opgesteld. Ook deze Ballade kreeg een mooie en suggestieve opening, waarna hij deze Ballade op de zijn kenmerkende virtuoze wijze van spelen tot een goed einde bracht.

Ik had graag nog een andere componist door hem horen verklanken om de contrastwerking met Chopin wat aan te scherpen.

 

Xavier Boot  is een beetje een non-conformistische ‘romanticus’;  hij stelde zijn zithoogte in de allerlaagste stand en plaatste de pianobank, heel gevat, overdwars, zodat zijn innemende en charmante presentator Netty de Graaf er wel op moest gaan zitten, tijdens haar interview, met Xavier aan haar zijde. Het werd een ongedwongen interview, zeer geanimeerd, het ging over alles, ook bijvoorbeeld over de vermeende reïncarnatie van Wladimir Horowitz, maar dat bleek een ‘verspreking’ te zijn, zo vertelde Xavier. 

 

 

Ivan Penkov (1989)

a) Sergeï Rachmaninoff: Prélude in cis, op. 3-2

b) Franz Liszt: Hongaarse Rhapsodie nr. 11 in

c) Fr. Chopin: Valse Brillante op. 34-3 in F

 

Rachmaninoff’s Prélude begint hij mooi, maar ook hij neemt iets te gehaast het accelerando in het ‘agitato’, de reprise in het ‘tempo primo’ wordt degelijk en netjes, zonder overdadige opsmuk neergezet.

De 11e Hongaarse Rhapsodie van Franz Liszt krijgt van Ivan Penkov een mooie en enerverende lading; zijn spel is parelend en virtuoos, bruisend van energie, maar toch zeer beheerst en gecontroleerd! Deze Rhapsodie werd door hem ook in de kwartfinale van het 9e Franz Liszt Concours (Utrecht 2011) gespeeld; Ivan Penkov speelde zichzelf hiermee nog tot de Halve Finale!  Ivan Penkov besloot zijn optreden met de 4e Wals van Fr. Chopin (Valse Brillante op. 34-3 in F) Ook hier was hij op zijn best, een prachtige salonwals, gracieus en welluidend gespeeld,  complementeerde zijn aandeel in deze Finale.

 

Zijn presentator, Erik de Vries-Lentsch, deed het heel netjes en beschaafd, alhoewel met wat meer uitbundigheid van zijn kant, wellicht de wat formeel ogende Ivan Penkov tot wat meer interactie met hemzelf geleid zou kunnen hebben.

 

 

Waarna na de pauze twee oudgedienden en zwaargewichten van dit concours aan mochten treden. En met oudgedienden bedoel ik natuurlijk Pianist Geoffry Madge en Radiopresentator Frits Bloemink. Allereerst nam de vermaarde pianist Geoffry Madge de drie Pianisten ‘de maat’. Hij beperkte zich tot Rachmaninoff’s 3e Prelude, die onder zijn aanwijzingen toch nog wat meer van zijn geheimen prijs bleek te geven. Zo is daar het ‘agitato’ na het sonore ‘lento’. In dit ‘agitato’ is er allereerst de mooie dalende lijn, die beter hoorbaar gemaakt kan worden. En het agitato wordt door de meeste pianisten altijd te letterlijk opgevat, ook deze zondagochtend probeerde Geoffry Madge de drie pianisten er toe te bewegen niet te gauw in de hoogste versnelling te gaan spelen, want dan verschiet je vrijwel altijd te vroeg je kruit; het hoogtepunt ligt namelijk in de dalende reeks triolenakkoorden. Ook in deze reeks kan de pianist een prachtige cadans laten horen, zo demonstreerde Madge ons.

 

Frits Bloemink liet de drie presentatoren nog eens hun eigen opkomst herbeleven, waarna hij ze vroeg om nog eens de openingszin uit te spreken. Ook hier viel heel wat te winnen, als men met de nodige rust ook eens wat stiltes… liet vallen, om daarna met oogcontact ook het publiek op de achterste rijen en de balcons proberen te bereiken. En het werkte, zo demonstreerde Bloemink overtuigend! Al met al duurde dit onderdeel wat te lang, beter zou het zijn geweest om enige tijdsbeperkingen in acht te nemen. De prijsuitreiking daarna had nog heel wat voeten in aarde, omdat er een waar prijzenfestival was te vergeven.

Zo is er de nieuwe  ‘Lenie van Roosmalenprijs’, genoemd naar de in september 201 overleden Lenie van Roosmalen, altijd een trouwe bezoekster van de maandelijkse serie ‘Koffie bij de Piano’. Dankzij de genereuze giften die een spontaan opgericht comité als gedachtenis aan Lenie van Roosmalen wist te verwerven, kan nu zelfs een zomermasterclass worden aangeboden aan alle Finalisten van deze Finale. Deze masterclass zal in september 2012 worden gegeven door Geoffry Madge. De prijzen uit het ‘Lenie van Roosmalenfonds’ werden uitgereikt door haar kleinzoon, Roderick van de Mortel, de huidige burgemeester van Vught. Daarnaast heeft ‘Koffie bij de Piano’ enkele belangrijke sponsors voor meerdere jaren aan zich weten te binden, zoals het Autobedrijf van den Udenhout en het Hermes, Kunst en Cultuurfonds. Ook een nieuwkomer als sponsor van Koffie bij de Piano is ‘Jan Vis Artiesten en Evenementenbureau’. De grote landelijke bezuinigingen op het gebied van Kunst & Cultuur lijken daardoor op dit belangrijke culturele evenement in ’s-Hertogenbosch vooralsnog de komende vijf jaren geen vat te hebben gekregen, en dat valt zeer te prijzen!  Al met al veel redenen om met meer dan gemiddelde belangstelling uit te kijken naar de 10e jaargang van ‘Koffie bij de Piano’. Het startschot daarvan zal worden gegeven door de inmiddels in Nederland zeer bekend geworden Toppianistes Nini Gvetadze en Nata Tsvereli op zondag 9 september 2012 in het Theater aan de Parade.

 

De Uitslag van de 9e Finale ‘Koffie bij de Piano’ wordt hieronder verder uitgewerkt.

 

Voor het uitreiken van de bijna 7000 euro aan prijzengeld (!) kwamen

zes prijsuitreikers naar het overvolle Theater aan de Parade.

Hans Cox, voorzitter van de Kunst en Cultuurcommissie van Hermes

Koen Arens, voorzitter juniorenjury

Camiel Hamans, Hoofdredacteur van Brabant Cultureel

Jan-Dirk Vis, Jan Vis Evenementen

Joep Chappin, voormalig algemeen directeur Van den Udenhout en

Roderick van de Mortel, burgemeester van Vught. 

 

 

       

Een interactieve Geoffry Madge .....

 

.....demonstreert hoe het nog beter kan....!

 

Netty de Graaf in gesprek met 1e prijswinnaar Ivan Penkov

 

 

De Uitslagen

Hermes Presentator-Trofee 2012  

Netty de Graaf                                      € 500 

 

Juniorenprijs voor Pianist                              

Daniel van der Hoeven                      €  100

Juniorenprijs voor Presentator                     

Netty de Graaf                                       €   50

 

Persprijs Pianist                             

Ivan Penkov                                            €  150

Persprijs Presentator                    

Netty  de Graaf                                 €     50

 

Jan Vis Evenementen-prijs:

Podiumduo 'Koffie bij de Piano' 2012

 

1e prijs  duo Xavier en Netty                            € 500  

2e prijs  duo Ivan en Erik                                 € 350

3e prijs  duo Daniel en Michael                        € 150

 

Van den Udenhout Publieksprijzen

3e plaats presentator   Michael Maminski                  €    100

2e plaats presentator   Erik de Vries-Lentsch             €    200

3e plaats pianist           Daniel van der Hoeven           €    500

2e plaats pianist           Xavier  Boot                           €    750

1e plaats pianist           Ivan  Penkov                           €  1500

 

Lenie van Roosmalen fonds

Hoofdprijs voor Pianist  Ivan Penkov  € 750

 

Daarnaast is uit het fonds ‘Lenie van Roosmalen’

een bedrag ter waarde van € 1200 uitgetrokken

als extra prijs voor alle drie de pianisten voor hun

Deelname aan het ZomerFestival Vught

Een StudieVierdaagse met Openbare masterclasses door

Pianist Geoffrey Madge en Concerten in Huize Bergen in Vught.

Data: woensdag 5 tot zondag 9 september.

Open voor publiek!

 

 

 

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1