Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Rachmaninoff19-01-14
Gen. Rep. 24-01-2014
Beethoven afgestoft
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

Phiharmonie ZuidNederland

 

 

Generale Repetitie op volle sterkte

met Heldenmuziek van

Richard Strauss; Erich Korngold en Claude Debussy

 

door Peter van Korlaar

 

Philharmonie ZuidNederland in de Grote Zaal van het Muziekcentrum in Eindhoven

Dirigent: Otto Tausk

 

 

Generale repetitie Philharmonie ZuidNederland

Openbaar voor Vrienden

Kristóf Baráti – vioolconcert van Korngold

Adelina Hasani – vioolsolo in Ein Heldenleben

Otto Tausk - dirigent

Met werken van:

Claude Debussy - Prélude à l’après-midi d’un Faune (1894)

Erich Amadeus Korngold – Vioolconcert in D (1945)

Richard Strauss – Ein Heldenleben, Symfonisch Gedicht voor Viool en Orkest (1898)

 

Gehoord op:  Vrijdagochtend 24 januari 2014

 

Onverstoorbaar repeteert hij verder op zijn lastige intervallen, Meesterviolist Kristóf Baráti.

Ogenschijnlijk niet gehinderd door de koffiedrinkende Vrienden van het orkest, die noodgedwongen hun bakkie troost in de pauze staandebeens deels in de foyer, en deels in de grote zaal van het Muziekcentrum mogen opdrinken. Het Storioni Trio speelde in de benedenfoyer, dus bleek enige organisatorische improvisatie noodzakelijk. 

Het stoort de meesterviolist ook niet als de onvermijdelijke mobieltjes naar hem worden opgeheven voor het maken van een foto. Hij is een kanjer op zijn gebied, won talloze prijzen waaronder de 3e prijs op het prestigieuze Elisabethconcours in 1997. Kristóf Baráti oogt ook ongenaakbaar tijdens de repetitie van het hondsmoelijke vioolconcert van de Oostenrijkse Amerikaaan Erich Korngold. Hij bespeelt een Stradivarius uit 1703, bijgenaamd ‘Lady Harmsworth’. Een prachtig en meeslepend vioolconcert, geheel in de beste Amerikaanse traditie gecomponeerd. En wat een prachtig beginthema; Korngold schuift de omvang van het 1e thema meteen door naar een groot septiem, wat al meteen een elastische lading over het hele stuk heenlegt. Hij heeft het concert weelderig geinstrumenteerd, met oog voor talloze, fraai klinkende, details. Kristóf Baráti speelt het concert (nog) niet uit zijn hoofd,  en dan is het ook gemakkelijker om met dirigent Otto Tausk te kunnen overleggen. Tausk laat hem aanvankelijk deel voor deel uitspelen, nodig voor de CD-opname (er staan overal microfoons opgesteld) maar repeteert dan toch nog heel precies een aantal lastige passages. Zo laat hij een aantal keren achterelkaar het begin van het 3e deel doorspelen, het komt daar erg nauw in het samenspel met het grote orkest. Ook het begin van deel 2 ontsnapt niet aan het waakzame oor van Tausk, die met mooie maar vooral veel precieze gebaren zijn stok hoog in de lucht heft. Tausk lijkt me een exponent van een nieuwe generatie dirigenten, communicatief en mediageniek. In 2012 was hij juryvoorzitter van het TV-programma Maestro.

 

 

   

Concertmeester Adelina Hasani

  1e cellist Paul Uyterlinde

 

De repetitie begint met de Prélude à l’après-midi d’un Faune (1894) van Claude Debussy.

Deze fijnzinnig geinstrumenteerde compositie laat Tausk in één keer helemaal doorspelen, en hij komt er ook niet meer op terug.

Meteen daarna is het de beurt aan Kristóf Baráti, met het vioolconcert van Korngold, dat ook na de pauze nog een half uurtje wordt doorgestudeerd.

 

   

Meesterviolist Kristóf Baráti

  Otto Tausk bedankt Kristóf Baráti

 

Daarna vult het podium zich in de volledige breedte met meer dan 100 orkestmusici.

Het orkest op volle sterkte, strijkers, houtblazers compleet met 3 klarinetten en basklarinet, 3 fagotten en contrafagot, 8 hoorns, 3 trombones, 3 trompetten, tuba en bastuba, 2 harpen en heel veel slagwerk waaronder de tam-tam.

Op het programma staat nu ‘Ein Heldenleben’ op. 40 (1898), een symfonisch gedicht voor viool en orkest van Richard Strauss. Wie nog niet weet wat het verschil is tussen de verfijnde Romaanse klankenwereld van Debussy enerzijds en de Germaanse notenrijkdom van Richard Strauss aan de andere zijde, kan nu op het gehoor volop vergelijken. Tussen de verschijningsdatum van het werk van Debussy en dit meesterwerk van R. Strauss liggen slechts vier jaren! Richard Strauss droeg het werk op aan zijn bewonderaar Willem Mengelberg en zijn Concertgebouworkest.

 

   
   

 

 

De kolossale wereld van klank die Strauss in zijn Heldenepos oproept is toch verrassend transparant en dat is de nieuwe kracht van het grote nieuwe fusieorkest. Ook de strijkers, leggen als zij tutti spelen een zilveren glans over het orkest heen. Ik roemde hen al eerder in mijn artikel over het Rachmaninoffconcert dat op 18 januari jl. plaats vond. Een belangrijke rol in dit werk van Strauss is weggelegd voor 1e violiste Adelina Harsani. Haar vioolsoli klinken gloedvol, warm en vooral heel zuiver! Opvallend was de totaal andere klank die zij uit haar viool haalde, in vergelijking met Baráti, een half uur tevoren in Korngolds vioolconcert. Maar er zijn nog tal van andere instrumentale soli te beluisteren. Zo zijn er de drie ‘Ferntrompete’, drie trompettisten die achter de coulissen spelen, in de ruimte bezijden het podium. Er is ook een belangrijke rol weggelegd voor de bespeler van het enorme euphonium. De delen van dit Heldenepos gaan zonder onderbreking in elkaar over, goed dat ze vermeld worden in de programmatoelichting maar veel heb je er zo niet aan. Het einde is verstild en weemoedig, zoals de tekst ook al aangeeft (Des Helden Weltflucht und Vollendung)  Ook in dit grootse werk repeteerde Otto Tausk met gezwinde spoed een aantal onderdelen uit de partituur, slijpend en schavend met duidelijke aanwijzingen tot hij het welletjes vond.  En dat was pas na 13.00 uur…

 

   
     

 

De Philharmonie ZuidNederland is onstaan uit een fusie die door de beide vroegere partners niet werd gewenst. Maar nu het toch een feit is, maakt het orkest van de ‘nood een deugd’. Het nieuwe orkest herrees als een Foenix uit zijn as; nu al is duidelijk hoorbaar dat er zeker een flinke kwaliteitsslag is gemaakt. en het is ook goed dat men nu met gemak deze grote orkestrale bezettingen op het podium kan neerzetten. Zodat het publiek, en natuurlijk ook de Vrienden van het nieuwe Orkest kunnen blijven genieten van die mooie composities (voor een grote bezetting) die met name componisten uit de Laat-Romantiek en uit de 20e eeuw ons hebben nagelaten!  

 

© Alle teksten & foto's: Peter van Korlaar (27-01-2014)

 

   
     

 

 

De Philharmonie is hier op 'volle sterkte' aangetreden...

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1