Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Mariam Batashvili/2
Selina Leerintveld
Grigory Sokolov (2)
Mariam Batsashvili
Nikolai Lugansky
Sharon Niessen
Simon Ghraichy
DuoScholtes&Janssens
Masataka Goto
Arthur&Lucas Jussen
Caspar Vos
Grigory Sokolov
Olga Kozlova
Rhea Knipscheer
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Grigory Sokolov, de Grootmeester onder de Meesterpianisten .....

 

door: Peter van Korlaar

 

 

 

 

 

 

Grigory Sokolov

 

 

Muziekgebouw Eindhoven

 

Vrijdag 15 mei 2015

 

 

 

 

 

 

 

  • Johann Sebastian Bach
    • Partita nr. 1 in Bes (BWV 825)
      • Praeludium; Allemande; Corrente; Sarabande; Menuet I en II; Gigue
  • Ludwig van Beethoven
    • Sonate nr. 7 in D, op. 10-3
      • Presto; Largo e Mesto; Menuetto: Allegro; Rondo: Allegro

 

  • Franz Schubert
    • Sonate in a (D. 784)
      • Allegro Giusto; Andante; Allegro Vivace

 

  • Franz Schubert
    • 6 Moments musicaux (D. 780)
      • 1. Moderato
      • 2. Andantino
      • 3. Allegro moderato
      • 4. Moderato
      • 5. Allegro Vivace
      • 6. Allegretto

 

Tintelend en sprankelend schiet hij  Bach's noten weg, zijn klank is helder. Hij articuleert op het scherp van de snede, je hoort bij hem echt de maatsoort in een onderliggende cadans. Hij kwam zojuist het podium op, een rijzige gestalte met achterovergolvend grijswit haar, licht voorovergebogen en gekleed in een deftig jacquet. Het is alweer drie jaar geleden dat hij hier in Eindhoven speelde,

Grigory Sokolov, al een levende legende, maar toch slechts 65 jaar.

In Bach's 1e Partita maakt hij mooie dynamische verschillen, zijn rechterhand weet wat zijn linkerhand doet, maar is vaak net een fractie sterker. Zijn pianospel is ongeëvenaard verzorgd, zo ook zijn praltrillers, die als kleine parelsnoertjes aaneen worden geregen. Zijn menuetten in de Partita zijn prachtig, maar vrijwel meteen erachteraan knalt hij de gigue zaal in, in een razende 6/8 beweging die evenwel aanvoelt als een tweedelige maatsoort. Het applaus is vol en gul, helaas is de grote zaal is niet helemaal gevuld, en dat was wel anders op 15 mei 2012.  De nu volgende 7e Sonate van Ludwig van Beethoven wordt gekenmerkt door een heldere thematiek, met grote 'Sturm & Drang' achtige dynamische tegenstellingen. die hier en daar nog eens flink worden uitvergroot. Zijn octaven zijn robuust en staan telkens als een huis. Het 2e deel 'Largo' klinkt pesterig lang met veel uitgestelde, tegen het slot aanduwende, akkoorden. Een minder bekende sonate; de programmatoelichting slaat een flater, omdat die zich alleen focust op de 5e sonate, maar dat is de eerste sonate in de reeks van opus 10.

 

   

 

 

 

 

Na de pauze staat uitsluitend Schubert op het programma. Eerst diens, redelijk onbekende, sonate in a, D784. Sokolov behandelt deze sonate als ware het een sonate van Schubert's grote voorbeeld Ludwig van Beethoven. Ook hier weer grote dynamische verschillen. Schubert zelf zou er verrukt over zijn geweest, en hij bezat niet eens een eigen piano! In dit 1e deel verschijnen veel heftige octaventremolo's, het zegt iets over de deplorabele situatie waarin Schubert verkeerde, waarna dit deel ppp wordt afgesloten. Het 3e deel, Rondo - Allegro, heeft een uitgesproken symfonisch karakter, het is grillig, somtijds zelfs grimmig van bouw.

Sokolov geeft het hierna opklaterende applaus nauwelijks kans, hij gaat meteen door naar de 6 Moments Musicaux, D 780. Dit zijn miniatuurtjes die je eigenlijk niet in een grote zaal moet spelen, vanwege het vaak intieme karakter. Toch slaagt Sokolov er wonderwel in om de kamermuziekachtige sfeer ook in de grote zaal over te zetten. Van een onaardse droefenis is het 2e Moment Musicaux, dat in de toonsoort van As-majeur staat. 

   

   

 

 

 

 

 

 

Je kunt nauwelijks kritiek hebben op de manier waarop Sokolov piano speelt. Zijn spel heeft grandeur;  nuancering en dynamiek zijn verzorgd tot in de kleinste details en hij deinst er niet voor terug om een stevig klankbeeld op te roepen dat rechtstreeks terug gaat tot zijn Russische wortels, maar wel bezien door een Westers gekleurde bril, waarin de laatste interpretatieve inzichten zijn verwerkt.  Op het podium is hij een ongenaakbare persoonlijkheid, formeel en koel neemt hij met een beleefd knikje het ovationele applaus in ontvangst waarmee het publiek hem rijkelijk beloont. Een buiging naar de zaal toe, één buiging naar het balkon en hij loopt alweer de coulissen in.

De meester was zo goed om ons toch nog zes (!) toegiften toe te vertrouwen, vier Mazurka's van Fréderic Chopin, diens bekende 'Raindrop' prelude en een etude uit het 2e boek van Claude Debussy met de bijnaam 'Canope'. Dit toegiftenlijstje ontleenden we aan het programma van 10 mei jl. in Amsterdam, en het was terug te vinden op de website van Riaskoff, zijn management. Was het teveel gevraagd aan Sokolov om de toegiften zelf aan te kondigen? Blijkbaar wel, want hij deed /doet dat dus niet. Een advies dan maar aan de directie van Muziekgebouw Eindhoven, om toch vooral van te voren mogelijke toegiften alvast (desnoods klein) op het programma te zetten....99 procent van het aanwezige publiek zat zich de hele tijd af te vragen welke toegift(en) hij nu zou / zal gaan spelen...Overigens is dit een probleem wat zich niet alleen bij deze grootmeester voordoet....

Een laatste opmerking :

Toch blijf ik (en niet alleen ik....) het jammer vinden dat deze  grote Russische klaviermeester niet wat meer van zijn landgenoten Moessorgsky, Tsjaikovsky, Rachmaninoff, Skrjabin en/of Prokoffieff op zijn programma's zet.

 

1e plaatsing op deze webpagina: 16-05-2015

© tekst en drie foto's: Peter van Korlaar

© drie laatste foto's:

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1