Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Finale 1 (6-11-2014)
Finale 2 (8-11-2014)
Halve Finale 4.2
Halve Finale 4.1
Halve Finale 3
Halve Finale 2
Kwartfinale 5&6
Kwartfinale 3&4
Kwartfinale 1&2
Preselectie 1
Preselectie 2
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap
 

10e Internationale Franz Liszt Pianoconcours 2014

 

Halve Finale 2

Ivan Penkov

Mariam Batsashvili

Saskia Giorgini

 

Zondag 2 november 2014

 

door: Peter van Korlaar

 

   

   


 

Franz Liszt (Oilpainting by Gustav Ong - 2011)

 

 

 

   

Christiaan Kuyvenhoven, een ervaren presentator

(en oud-winnaar 7e Franz Liszt Pianoconcours in 2005)

 

Ivan Penkov

 

  • Ivan Penkov (Bulgarije, 1989)
    • Vleugel: Yamaha nr. 2

 

Verplichte liederen

  1. Im Rhein, im schönen Strome (S272i), met tenor Peter Gijsbertsen 
    • Mooie ruisende begeleiding; de tenor is vandaag beter in vorm dan gisteren, hij bereikt nu beter de zaal.
  2. Ich möchte hingehn (S296iii), met sopraan Estefania Perdomo Nogales
    • Mooi invoelende begeleiding, de sopraan zingt zeer expressief en een geweldige voordracht.

 

   

 

 

 

 Verplicht Blok deel 2 / d

  • Beethoven / Liszt: Symfonie nr. 6 - deel 3,4, en 5 (S464)
    • Mooi gespeeld, heel beeldend, alles kwam voorbij, het onweer, de vogels enz. Wel een erg lang stuk

 

   

 

 

 

 

Verplicht Blok deel 1 / g

  • Les jeux d'Eau à la Villa d'Este (S163/4) -
    • mooi gespeeld, mooie ruisende akkoorden, wel een beetje bedachtzaam
  • Scherzo und Marsch (S177)
    • Een grillig Scherzo, knap en goed gespeeld, veel tremolandi. Is minder uitgesproken als Hu (gisteravond), mag van mij iets puntiger en scherper worden aangezet. Soms kleine missertjes.
  • Ivan Penkov op You Tube

 

 


 

  • Mariam Batsashvili (Georgia, 1993)
    • Vleugel: Yamaha nr. 2

 

   

 

 

 

Verplicht blok Deel 1 / h.

  • Händel / Liszt: Sarabande und Chaconne (S181) 
    • Goed gekozen blok; met een mooie en statige barokke Händel. Melodieuze variaties. Mariam denkt na over iedere noot of akkoord, zij luistert scherp naar zichzelf. Klein geheugenslippertje
  • Hongaarse Rhapsodie nr. 13 (S244/13) 
    • Mooie en gevoelige Lassan, parelende loopjes. Rustig opgezet. Friska is tintelend, als fijne glazen korreltjes worden de noten in de zaal geschoten. Mariam zoekt het niet in overdadige volumes. Haar spel is fijnzinnig, met een zeker aristocratisch grandeur

 

   

 

 

 

Verplichte liederen

  1. Im Rhein, im schönen Strome (S272i), met tenor Peter Gijsbertsen
  2. Ich möchte hingehn (S296iii), met sopraan Estefania Perdomo Nogales -
    • Indringende begeleidingen; Mariam volgt de zangeres op de voet. Jammer dat zij niet eventjes een hand gaf bij het applaus.

 

   

 

 

 

Verplicht blok Deel 2 / c

  • Fantasie über Themen aus Mozart's Figaro und Don Giovanni (S697) -
    • één voor één kwamen de bekende Operathema's voorbij, in een deftig en degelijk raamwerk gegoten. Met een elegante precisie tovert zij Figaro en Don Giovanni aan elkaar vast. Deze potpourri is eigenlijk te lang, en krijgt daardoor toch een wat 'twee emmertjes water halen' gehalte. Maar daar kan Mariam niets aan doen!

 

   
   

 

 

 

   

Mariam neemt afscheid van ons...

 

...en Saskia Giorgini staat reeds in de startblokken...


 

  • Saskia Giorgini (Italy / The Netherlands 1985)
    • Vleugel: Fazioli F2.87

Verplicht  blok Deel II / i

  • Schubert / Liszt - Müllerlieder nrs. 1 t/m 6 (S565 / 1-6)

 

Saskia Giorgini was gekleed in een schitterende concertjurk...

 

Het is jammer dat op het grote scherm de liedtitels niet worden weergegeven, zoals ze in de Searlecatalogus zijn vermeld. Ook de teksten van de liederen zelf zouden, voor een goed begrip, weergegeven mogen worden. Daarom heb ik ze zelf maar opgezocht en met de bundel Schubertlieder band I kom je een heel eind. Fijn dat  je thuis alles nog eens na kunt luisteren op You Tube, maar mijn 1e aantekeningen, gemaakt tijdens de lifesessie, zijn toch bepalend, al geven die achteraf te beluisteren en te bekijken opnames nog wel eens verrassende details weer.

1. Das Wandern (nr. 1 uit ‘Die schöne Müllerin’

2. Der Müller und der Bach (Nr. 19 uit ‘Die schöne Müllerin’)

3. Der Jäger (Nr. 14 uit ‘Die schöne Müllerin’), onmiddellijk gevolgd door het volgende lied

4. Die böse Farbe (nr. 17 uit ‘Die schöne Müllerin’), waarna Liszt een reprise invoegt met het     voorafgaande ‘Der Jäger’.

5. Wohin (Nr. 2 uit ‘Die schöne Müllerin’)

6. Ungeduld (nr. 7 uit Die schöne Müllerin)

 

  • Saskia Giorgini op You Tube

 

 

   

 

 

 

Saskia zal deze liederen wel eens begeleid hebben; je moet namelijk een goed begrip van de oorspronkelijke melodielijnen hebben en ook de tekstinhoud kunnen interpreteren. Welnu Saskia speelde alle liederen met veel smaak en het nodige inlevingsvermogen, waarbij de melodielijnen en bijbehorende stemmingswisselingen als zodanig altijd duidelijk te herkennen waren. Dat lied 3 en 4 onmiddellijk in elkaar overgaan zet de argeloze luisteraar op het verkeerde been, zodat de indruk ontstaat dat de pianist in kwestie één lied vergeet. Een enkel missertje vergeven we haar graag.

  • Schubert / Liszt: Marche Hongroise (S425/2) –

Een stoere mars, technisch goed gespeeld. Begint in c-mineur en eindigt in C-majeur. Niet bepaald een interessante compositie, maar daar kan Saskia ook niets aan verhelpen….

 

   

 

 

 

Verplicht blok deel 1 – d

  • Die Zelle in Nonnenwerth (S534iii) – Een mooi contrast met de heldhaftige voorafgaande mars, smachtend en gevoelig het verblijf beschrijvend van de eenzame bewoner of bewoonster in de kloostercel op het eiland Nonnenwerth. Mooie sensuele verzuchtingen met een heel mooi ppp einde, het verstilde verlangen….Het klooster Nonnenwerth ligt op een eilandje in de Rijn, even ten zuiden van de stad Königswinter. Ik stel me zo voor 'dat bezoek er niet mogelijk is, je verblijft daar vrijwillig in grote afzondering en in alle eenzaamheid' Wat we wel zeker weten is dat Franz Liszt en zijn toenmalige minnares Gravin Marie d’Agoult met hun drie kinderen er vrijwillig een aantal weken van hun zomervakanties doorbrachten in de jaren 1841 – 1843.

 

   

Het klooster Nonnenwerth

 

 

  • Les Préludes (S511a) – Saskia zet deze compositie fluisterend op, en bouwt langzaam naar het thema toe. Het thema ademt in – en uit, het is verhalende muziek. Saskia laat alle thema’s helder en evenwichtig voor de dag komen. Dit werk van Liszt, in 1848 als een symfonisch gedicht ontstaan en ca. 1854  door hem zelf als pianotranscriptie gepubliceerd is waarschijnlijk geïnspireerd op Méditations poétiques van de Franse dichter en staatsman Alphonse de Lamartine maar Liszt deed daar erg vaag over en uitte met regelmaat tegenstrijdige meningen hierover. Ook in dit grootse werk, bestaande uit vier door Liszt beschreven episodes: 1. Oorsprong van het leven. Liefde; 2. Storm; 3. Ontsnapping en overgave aan het landelijke leven 4. Strijd en overwinning, lukte het Saskia om de spanning goed te doseren, het thema door al zijn transformaties te leiden, om na een reeks trefzekere glissandi en veel Italiaans temperament uiteindelijk een heroïsceinde in C-majeur te bewerkstelligen.

 

   
   

 

 

Verplicht Blok deel 3-b en deel 4-a

  • Im Rhein, in schönen Strome (S272ib) met tenor Peter Gijsbertsen

Ik vond dat Saskia dat heel netjes begeleidde, opvallend is ook dat Peter Gijsbertsen steeds beter zijn draai begint te vinden. Er was zeker sprake van interactie tussen Saskia en Peter…hetgeen resulteerde in een flinke zoen als dankbetuiging

  • Ich möchte hingehn (S296iii) met sopraan Estefania Perdomo Nogales

Prachtig begeleid door Saskia; ook sopraan Estefania groeit iedere dag in haar rol. Ook hier een aanhankelijke dankbetuiging en terecht!

   

Christiaan Kuyvenhoven...

 

mag het laatste woord hebben...

 



© Alle teksten en foto's: Peter van Korlaar

1e aanmaak van deze webpagina: 03-11-2014

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1