Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Finale 1 (6-11-2014)
Finale 2 (8-11-2014)
Halve Finale 4.2
Halve Finale 4.1
Halve Finale 3
Halve Finale 2
Kwartfinale 5&6
Kwartfinale 3&4
Kwartfinale 1&2
Preselectie 1
Preselectie 2
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

10e Internationale Franz Liszt Pianoconcours 2014

 

Halve Finale 3

 

Yury Favorin

Nicholas Susi

 

Maandag 3 november 2014

 

door: Peter van Korlaar

 

   

   

 

Algemeen:

  • Hieronder wederom een impressie van twee kandidaten, Yuri Favorin en Nicholas Susi
  • Zonder de anderen tekort te willen doen durf  ik wel te stellen dat Yuri Favorin een finaleplaats zou kunnen verwerven.
  • Het is nog te vroeg om verder te speculeren, ofschoon ik een zwak heb (maar wie niet) voor beide dames Mariam Batashvilli en Saskia Giorgini
  • De camerabewegingen zijn iets rustiger geworden, ik hoor in mijn omgeving minder klachten.
  • Jammer dat de beeldvertraging pregnant zichtbaar is als de zanger(es) in close-up wordt genomen.
  • Ik deed een suggestie om bij de Müllerlieder tenminste de titels van de Schubertliederen mee zichtbaar te maken op het scherm
  • Ik kan iedereen aanraden om de expositie 'Liszt in Nederland' eens goed te bekijken. Ook de expositie van de historische Lisztvleugel is meer dan de moeite waard.
  • Fijn dat achter de balie weer de vertrouwde gezichten herkenbaar zijn van onze gastdames Mevrouw Corrie Kuyvenhoven en Mevrouw Yke Mönking
  • Deze webpagina's worden door mij,  zo snel als mogelijk is, gereed gemaakt. Echter kan ik niet wedijveren met de snelheid waarmee mijn collega Alexander Buskermolen zijn blogpagina's online zet. Die overigens zeer lezenswaardig zijn, klik op > www.lisztblog.com  Op een webpagina als de onze, moet je alles, teksten en foto's, met uitgebreide handelingen, minutieus klaarzetten. Uw begrip daarvoor!
  • U kunt mij uw emailadres doorgeven als u prijs blijft stellen om geinformeerd te worden over de updates van deze webpagina's. Leest u daarvoor de mededeling op, of klik op >  Belangrijk / Important

 

 


 

  • Yuri Favorin (Rusland, 1986, 28 jaar)
    • Vleugel: Steinway nr. 1

Verplichte liederen:

  1. Die drei Zigeuner (S320ii) met tenor Peter Gijsbertsen
    • Fraaie begeleiding, heftig, af en toe 'Sturm und Drang'.
  2. Der du von dem Himmel bist (S279i) met sopraan Estefania Perdomo Nogales
    • Intieme begeleiding, soms uiterst pp, met een ppp einde. Estefania vertolkt haar lied zeer beeldend en emotioneel

 

 

   

 

 

 

 

 

   

 

 

 

Verplicht Blok II /a:

  • Réminiscences des Puritains [Bellini], S390;
    • Prachtige melodramatische zanglijnen, Bellini ten top. Ook al heb je deze opera nog nooit gehoord, hier - en van dit pianospel -  ga je van houden. Prachtige pianistiek, het lijkt wel dagelijkse kost voor hem. En als we alles gehad hebben volgt nog een onvoorstelbare Climax!

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 Verplicht Blok 1 / d:

  1. Die Zelle in Nonnenwerth (S534iii)
  2. Les Préludes (S511a)
  • ad 1.  Mooi gespeeld, maar een directere benadering als Saskia Giorgini. Ik mis het onuitgesproken verlangen....
  • ad 2.  Spannende inleiding. Het openingsthema zet hij gelijk fors in, met af en toe een naslaande snaar...Halverwege dreigt het in te zakken, maar dan gaat het opeens weer voorwaarts. Yuri heeft een linkerhand of linkerpols die mokerende slagen als een mitrailleur kan uitdelen. Naar het slot toe, gooit hij er weer een tandje bovenop, met groot machtsvertoon laat hij zien en horen wie Yury Favorin is...In alle opzichten een rasmuzikant en een begenadigd pianist!
  • In tegenstelling tot alle prognoses en verwachtingen ging deze toppianist niet door naar de Finale!


   

 

 

 

 

   

 

 

 


  • Nicholas Susi (USA, 1987 - 27 jaar)
    • Vleugel: Steinway nr. 1

 

   

 

 

 

Verplichte liederen:

  1. Die drei Zigeuner (S320ii) met tenor Peter Gijsbertsen -
  2. Ich möchte hingehn (S293iii) met sopraan Estefania Perdomo Nogales-
    • Nicholas begeleid netjes en accuraat, wellicht wat flegmatiek. Wederom een expressieve voordracht door sopraan Estefania Perdomo Nogales.

 

   

 

 

.

 

Verplicht Blok 2 / f 

  • 1e keer dat een kandidaat dit Wagnerblok kiest, hij was ook de kwartfinalist die het complete 1e boek uit de Années de Pèlerinage: 'Suisse' speelde
  1. Am stillen Herd’ – Lied aus Wagners Meistersinger, S448
    • Om deze keuze voor de transcripties uit de Wagneropera's goed te kunnen duiden, moet je die stukken wel goed kennen. Ik beaam dat ik hier een manco heb. Toch waag ik het erop: Muzikaal, met veel gevoel voor een orkestrale kleuring.
  2. Spinnerlied aus der Oper Der fliegende Holländer  [Wagner], S440
    • De vrolijk snorrende en gonzende raderen van het Spinnewiel; hij is echt wel een goede pianist!
  3. Phantasiestück über Motive aus Rienzi [Wagner], S439
    • Pianist met een groot bereik om orkestrale kleuren neer te zetten en een uitstekende techniek. Nog steeds volle orkestrale kleuring, enkele storingen in de slotfase

 

   

 

 

 

 

Verplicht Blok deel 1 / g

  • Les jeux d'Eau à la Villa d'Este (S163/4) -
    • Wat fors aangezet, het worden zo wel woeste waterfonteinen...
  • Scherzo und Marsch (S177)
    • Het grillige Scherzo wordt door hem met verve aangepakt, de thema's draaien als dolgeworden bromtollen om - en in elkaar. De mars wordt rustig opgezet, maar allengs, dan gaat hij los. De 'Parade van de Tinnen Soldaatjes' is er niets bij, met enorme knallen en daverende accenten laat hij het leger in ijltempo verder marcheren om uiteindelijk met donderende akkoorden in elkaar storten. In het slotdeel enkele verdwaalde kogels (...noten)
    • Ik weet nog niet goed, waar ik hem moet plaatsen / duiden....hij had meer Liszt moeten laten zien, een Hongaarse Rhapsodie bijvoorbeeld.
    • Voor mijn gevoel heeft hij een wat typische Amerikaanse 'sound', dat gevoel kreeg ik ook nadag ik de volgende avond Peter Klimo had gehoord

 

   

 

 

 


 

 

 © Alle teksten en foto's: Peter van Korlaar

1e aanmaak van deze webpagina: 04-11-2014

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1