Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Finale 1 (6-11-2014)
Finale 2 (8-11-2014)
Halve Finale 4.2
Halve Finale 4.1
Halve Finale 3
Halve Finale 2
Kwartfinale 5&6
Kwartfinale 3&4
Kwartfinale 1&2
Preselectie 1
Preselectie 2
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap
 

 

 10e Internationale Franz Liszt Pianoconcours 2014

 

Kwartfinale 3 & 4 / Quarterfinals 3 & 4


Dinsdag 28 oktober 2014


door / by: Peter van Korlaar

 

   

   


 

Franz Liszt (Oilpainting by Gustav Ong - 2011)

 

 

 

 Kwartfinale / Quarterfinals

III & IV

 Recital  van maximaal 35 minuten

 
Vrije keuze uit werken van Liszt, maar met één van de volgende groepen A t/m G
(Free choice of Liszt’s works, but including ONE of the following groups)
 
  • A  Apparitions no. 1, S155/1
    • Apparitions no. 2, S155/2
    • Apparitions no. 3, S155/3
    • Csárdás Macabre, S224
  • B  Bénédiction de Dieu dans la solitude, S173/3
    • Andante lagrimoso, S173/9
  • C  Pensée des morts, S173/4
    • Andante lagrimoso, S173/9
  • D  Den Andenken Petofis, S195
    • Mosonyis Grabgeleit, S194
    • Csárdás S225/1
    • Csárdás obstinée, S225/2
  • E  Il lamento, S144/1
    • Grande Étude de Paganini no. 4, Arpeggio, S141/4
    • Harmonies du soir, S139/11
    • Ab irato, S143 (1852)
  • F   Zwei Episoden aus Lenaus Faust: Der nächtliche Zug, S513a
    • Der Tanz in der Dorfschenke (Erster Mephisto-Walzer), S514
  • G  Chapelle de Guillaume Tell, S160/1
    • Au bord d’une source S160/4 
    • Orage, S160/5 

 


 

Kwartfinale 3 --- Dinsdag 28 oktober 2014 --- aanvang 13.30 uur
  • Jiuming Shen - (China, 1991)
    • Vleugel: Fazioli F3.09 

 

 

Jiuming Shen startte zijn piano-opleiding in Shanghai bij Zi-Jie Wu en Dan Shao, en vervolgde deze aan het Curtis Institute of Music bij Seymour Lipkin. Tegenwoordig krijgt hij les van Ory Shihor aan het Colburn Conservatory of Music in Los Angeles. Jiuming Shen doet regelmatig mee aan internationale concoursen. Zo won hij in 2012 een Eerste prijs van de Bradshaw & Buono International Piano Competition, New York, met als gevolg een optreden in de Weill Recital Hall van Carnegie Hall. Behalve in de Verenigde Staten trad hij op in China en Australië.

 

  • G  Chapelle de Guillaume Tell, S160/1 - Mooie klank, wel een beetje statisch
    • Au bord d’une source S160/4 - Fijnzinnig en expressief, toch rustig voortkabbelend
    • Orage, S160/5 - Geen Onweer, maar een echt Noodweer! Mokerende slagen en een enorm tempo, hij speelt alsof de bliksem hem op de hielen zit ....
  • Vallée d'Obermann, S160/6, - Wat zwaar en bedachtzaam aangezet, hij treft de mystieke sfeer niet. De grootste vleugel onder ons de F3.09 maakt een enorm volume
  • Les Cloches de Genève, S160/9, Mooi gespeeld, zelfde bedachtzame aanpak als in de Vallée...

 


 

  • Mariam Batsashvili - (Georgië,  1993)
    • Vleugel: Yamaha nr. 2 

 

Mariam Batsashvili studeerde achtereenvolgens aan de E. Mikeladze Central Music School in Tbilisi en aan de Hochschule für Musik Franz Liszt in Weimar. Zij won prijzen van verschillende concoursen, zoals in 2011 de Eerste Prijs van het Internationaal Franz Liszt Concours voor Jonge Pianisten in Weimar en een jaar later de Tweede Prijs van het María Herrero Concours in Granada. Behalve in haar geboorteland trad Mariam Batsashvili op in onder meer Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Rusland, Israël, Zuid-Afrika en China, zowel in recital als met orkest. Zij was solist bij het Erfurt Philharmonisches Orchester en diverse malen bij het Cape Town Philharmonic Orchestra.

 

  • B  Bénédiction de Dieu dans la solitude, S173/3 - mooie hartstochtelijke opbouw, met fraaie rollende arpeggio's; ze krijgt een mooie klank uit deze vleugel
    • Andante lagrimoso, S173/9- een religieuze benadering van dit stuk; mooi en gedragen met een bijna etherische klank; fraaie recitatiefachtige melodielijnen
  • Hongaarse Rhapsodie nr. 2 - Zij begint niet te luid, of met veel geweld; ze laat de Lassan langzaam op gang komen. Met soms bedachtzame en elegante frases. De Friska komt ook langzaam op stoom, met veel rubati. De LH zou duidelijker mogen. Een fraai resultaat!

 


  • Saskia Giorgini (Nederland / Italië 1985)
    • Vleugel: Fazioli F2.87 

 

Saskia Giorgini begon haar pianostudie aan de Accademia Pianistica in Imola. Momenteel zet zij haar studie voort aan het Mozarteum in Salzburg bij Enrico Pace en Pavel Gililov. Ook nam zij deel aan de Lockenhaus Festival Summer Academy. Zij geeft recitals, maar treedt ook regelmatig op met kamermuziekensembles en met orkest. Zo speelde zij Rachmaninovs Eerste Pianoconcert in New York met het NYCA Orchestra onder leiding van Kurt Masur. In juli 2012 won zij de Tweede Prijs, de Mozart-prijs en de Publieksprijs van de Prix d’Amadèo de Piano. Zij speelde voor de Franz Lisztkring in 's-Hertogenbosch op 4 oktober 2014

 

  • E  Il lamento, S144/1 - Mooi toucher en verhalend pianospel
    • Grande Étude de Paganini no. 4, Arpeggio,  S141/4 - Grillig stuk, niet helemaal vlekkeloos
    • Harmonies du soir, S139/11 - Zeer muzikaal en poëtisch; met een vleugje Zuid-Europees temperament. Mooi verstild slot.
    • Ab irato, S143 - Bijtend en bits; mooi ruisend middendeel en een heftig slot.
  • Wagner / Liszt: Isoldens Liebestod, S447, - Pats, daar is het dan, dat beroemde dissonerende Wagnerakkoord. Het grijpt je meteen in je strot, en dan speelt Saskia een ongelooflijk mooie versie van Isoldens Liebestod, vol ingehouden zieleroerselen en smachtende ontladingen, tot daar (te vroeg) het slot nadert met een allerintiemst pppp. Saskia Giorgini kroop bijna letterlijk in de huid van de stervende Isolde maar ik hoop dat zij nog heel lang onder ons blijft, zodat we nog vaak van haar mooie spel kunnen genieten...!

 

  • Janos Balazs - (Hongarije, 1988)
    • Vleugel: Steinway nr. 1 

 

János Balázs studeerde aan de Franz Liszt Muziekacademie in Boedapest. Hij is prijswinnaar van een aantal internationale concoursen waaronder het Internationaal Frédéric Chopin en het Internationaal Franz Liszt Pianooncours, beide in Boedapest. In 2013 werd hij uitgekozen voor Rising Stars, georganiseerd door de European Concert Halls Organization (ECHO), met als gevolg optredens in de belangrijkste Europese concertzalen, zoals het Concertgebouw Amsterdam, Barbican Centre in Londen, Konzerthaus Wien, en Palau de la Música Catalana in Barcelona. János Balázs heeft inmiddels vijf cd’s uitgebracht, waarvan drie met werken van Liszt. Hij geeft masterclasses in Hongarije en daarbuiten.

 

  • C   Andante lagrimoso, S173/9 - Hij speelt met gekleurde bandjes om beide polsen. Hij speelt het Lagrimoso teder en poëtisch, hij vertelt een verhaal. Wat een mooie dynamische tegenstellingen!
    • Pensée des morts, S173/4 - een ware 'tour de force' om gedurende ca. 15 minuten de aandacht van de luisteraar te vangen, maar het lukt hem. Uit graniet gehouwen morbide gedachten, een geboren dichter achter het klavier!
  • Schumann / Liszt: drie liedtranscripties
    • Warum willst du and'ren fragen, S559/8
    • Ich hab' in deinem Auge, S569/9
    • Geheimes Flustern hier und dort, S569/10 - luchtige en ontspannen mijmeringen en een spanningsontlading, noodzakelijk na de 'morbide gedachten' daarvoor....
  • Feux Follets, S139/5, de dwaallichtjes werden met een enorme virtuositeit over de toetsen heen geblazen, en soms door de wind weer uiteen gedreven....
  • Hongaarse Rhapsodie nr. 10, S244/10, - Hier liet János Balázs ons horen dat hij het showelement niet schuwde; de Friska werd met fel glinsterende glissandi over de toetsen heen gesmeten...Een raspianist die zijn sporen al heeft verdiend!

 

  • Vinsenso Julius Pratama Husin (Indonesia 1993)
    • Vleugel: Steinway nr. 1

 

Vinsenso Julius Pratama Husin studeerde aan het Pelita Harapan Conservatorium in Jakarta bij onder anderen Henoch Kristianto en Johannes Nugroho. Naast piano studeerde hij orkestdirectie bij Budi Utomo Prabowo aan Musicasa in Jakarta. Sinds 2013 zet hij zijn studie voort aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf. Masterclasses volgde hij bij onder anderen Wibi Soerjadi en Klaus Helwig. Vinsenso Husin won prijzen van de UPH National Piano Competition, de Derde Prijs van de Ananda Sukarlan Award voor Beste Indonesische pianist, en de Eerste Prijs van de Indopos National Piano competition.

 

  • G  Chapelle de Guillaume Tell, S160/1 - Stevige benadering, wat statisch als verhaal
    • Au bord d’une source S160/4  - wat vlak van toucher, beetje ruw ook, het slot lukt hem aardig
    • Orage, S160/5 - Ook weer een Noodweer, het gaat met enkele misslagen gepaard. Tamelijk onevenwichtig en ruw!
  • Vallée d' Obermann, S160/6,  - De Mystieke sfeer treft hij niet echt, zijn ff's zijn erg ruw. 
  • Grande Etude de Paganini, S141/2, - De lichtere loopjes lukken wel, gaan mooi flinsterend over de toetsen, maar zijn ff passagespel en octaven zijn niet mooi, teveel power!


Kwartfinale 4 --- Dinsdag 29 oktober 2014 --- aanvang 20.00 uur
 

  • Yury Favorin (Rusland 1986, 28 jaar)
    • Vleugel: Steinway nr. 1 

 

Yury Favorin rondde zijn piano-opleiding bij Mikhail Voskresenski aan het Tsjaikovski Conservatorium van Moskou magna cum laude af. Daarnaast studeerde hij compositie bij Karen Khatsjatoerjan en kamermuziek bij Alexander Rudin. Tegenwoordig studeert hij aan het Mozarteum in Salzburg bij Jacques Rouvier. Behalve in tal van Europese landen trad hij op in China en Japan, niet alleen als solist maar ook met orkest onder leiding van dirigenten als Pierre Boulez, Dmitri Bashkirov, Marin Alsop en Paul Goodwin. Hij bracht diverse cd’s uit, waaronder in 2013 de zeer lovend ontvangen opname van Liszts Harmonies Poétiques et Religieuses.

 

  • B  Bénédiction de Dieu dans la solitude, S173/3 - Mooie uitkomende stemmen; tussenstemmen steeds nadrukkelijk hoorbaar. Toucher is kristalhelder en een prachtig ppp einde. Een pianist die weet wat hij wil!
    • Andante lagrimoso, S173/9- mooi en sensitief gespeeld.
  • Scherzo und Marsch, S177, - Grillig stuk met grote en snelle octaven; snelle tremolofiguren. Hij raakt alles! In de 'Marsch' horen we bizarre samenklanken. Heeft Liszt dit als een parodie op de Mars bedoeld? Ook weer een pianist die al de nodige lauweren heeft geoogst!

 

  • Tanguy de Williencourt  (Frankrijk, 1990)
    • Vleugel: Yamaha nr. 2 

 

 

Tanguy de Williencourt studeerde piano aan het Conservatorium van Parijs bij Jean-Frédéric Neuburger en Roger Murano. Daarnaast volgde hij kamermuzieklessen bij Claire Desert en Ami Flammer, liedbegeleiding bij Jeff Cohen en Anne le Borec, en directie bij George Pehlivanian. Tanguy de Williencourt is prijswinnaar van het Yamaha Pianoconcours en het Internationaal Pianoconcours ‘Gabriel Fauré et la Musique Française’. Hij is een graag geziene gast op de festivalpodia van onder andere La Roque d’Anthéron, Piano à Lyon en het Internationaal Muziekfestival van Kyoto, en treedt regelmatig op als solist met orkest of kamermuziekensemble.


 

 

  • 1e Mephistowals, S514, - Hij speelt in het 1e deel al onstuimig, hij gunt zich geen moment rust. Hij blijft maar doorrazen en speelt veel fouten. Hij verschiet al zijn kruit nog ver voor het einde. Waarom dit stuk niet als laatste gekozen? Heeft hij nog nooit een duivel in een dorpsherberg zien dansen?
  • B  Andante lagrimoso, S173/9 - Dit gaat hem beter af, kan haast niet anders...
    • Bénédiction de Dieu dans la solitude, S173/3 - Ook dit stuk speelt hij ingetogen met mooie spanningbogen en ontladingen. Jammer van die Mephistowals.
       

  • Jin Hee Kim (Zuid-Korea, 1985)
    • Vleugel: Steinway nr. 1 

 

Jin Hee Kim begon haar piano-opleiding aan de Seoul National University of Music. Zij zet haar studie voort bij Gerald Fauth aan de Hochschule für Musik und Theater in Leipzig aan de Accademia Pianistica in Imola. Zij volgde masterclasses bij onder anderen Jacques Rouvier, Choon-Mo Kang, Arie Vardi, Dae Jin Kim en Pascal Devoyon. Jin Hee Kim was prijswinnaar van een aantal nationale piano-concoursen, geeft regelmatig solorecitals en treedt op tijdens festivals als de International Summer Academy in Salzburg, Festival MusicAlp in Courchevel, Euro Music Festival in Leipzig en de Hamamatsu International Piano Academy.

 

  • E  Il lamento, S144/1- Mooie opbouw, maar een beetje stug; niet geheel foutloos
    • Grande Étude de Paganini no. 4, Arpeggio, S141/4 - Statisch, zonder nuances
    • Harmonies du soir, S139/11 - Fragiel begin, mooie momenten met spanning en ontspanning, soms een slippertje
    • Ab irato, S143 (1852) - Te weinig nuances, zelfs niet in het middendeel
  • Hongaarse Rhapsodie nr. 2, S244/2, - Een schoolse uitvoering, met weinig fantasie. Werd ze gekweld door haar verkoudheid? 

 


 Klik hier door om de impressie over de Kwartfinale 5 & 6 te lezen!

 

Na de laatste Kwartfinale op donderdagavond 30 oktober maakt de Internationale Jury

bekend welke negen deelnemers er door zijn naar de Halve Finales.

 

© Alle teksten: Peter van Korlaar

1e aanmaak van deze webpagina: 29-10-2014

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1