Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Finale 1 (6-11-2014)
Finale 2 (8-11-2014)
Halve Finale 4.2
Halve Finale 4.1
Halve Finale 3
Halve Finale 2
Kwartfinale 5&6
Kwartfinale 3&4
Kwartfinale 1&2
Preselectie 1
Preselectie 2
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap
 

10e Internationale Franz Liszt Pianoconcours 2014

 

 Kwartfinale / Quarterfinals

V & VI 

 

Nicholas Suzi / Wouter Bergenhuizen / Mengjie Han / Peter Klimo

 

Donderdag 29 oktober 2014

 

door: Peter van Korlaar

 

   

   


 

Franz Liszt (Oilpainting by Gustav Ong - 2011)

 

 

 

Gisteravond (30-10-2014) maakte voorzitter Joop Daalmeijer, rond 22.15 uur de uitslag bekend van de 6 Kwartfinales rond 22.15 uur.

Op mijn lijstje stonden 11 mogelijke kandidaten. Maar de Jury mocht uit 23 kandidaten er maar  9 uitkiezen. Dat deden ze dan ook door Janos Balazs; Wouter Bergenhuizen en Elena Gurina niet te plaatsen in de Halve Finale. Voor Wouter Bergenhuizen vond ik het zeker jammer. Hij had juist deze middag prachtig gespeeld. Mijn impressie daarvan zal ik hieronder toch nog weergeven. In plaats van Bergenhuizen en Gurina kwam nu Nicholas Suzi (USA, 1987) bovendrijven. Alhoewel ik hem niet had getipt, zal ik ook zijn spel nog van enig commentaar voorzien.

Goed te weten dat er toch nog 8 namen uit mijn rijtje over bleven.

Janos Balazs; Wouter Bergenhuizen; Sergey Belyavskiy;  Elena Gurina; David Huh;  Ivan Penkov;  Mariam Batsashvili;  Saskia Giorgini;  Yury Favorin; Mengjie Han;  Peter Klimo

 

De negen laureaten voor de Halve Finale

 

Het speelschema van de Halve Finales is als volgt:

Halve Finale I, za 1 november, 20.00 u

20.00 u  Sergey Belyavskiy

21.20 u: David Huh

Halve Finale II, zo 2 november, 13.30 u

13.30 u: Ivan Penkov

14.50 u: Mariam Batsashvili

16.10 u: Saskia Giorgini

Halve Finale III, ma 3 november, 20.00 u

20.00 u: Yury Favorin

21.20 u: Nicholas Susi Halve Finale IV,

Halve Finale IV, di 4 november, 20.00 u

20.00 u: Mengjie Han

21:20 u: Peter Klimo

Na de laatste Halve Finale op 4 november maakt de Internationale Jury de namen bekend van de drie Finalisten.


Voorbeschouwing

Voor het 10e Internationaal Franz Liszt Pianoconcours hebben zich uiteindelijk 70 kandidaten gemeld. 30 kandidaten deden  auditie in Utrecht.  Onder deze 30 kandidaten waren 7 kandidaten met de Nederlandse nationaliteit. Van deze Nederlandse kandidaten moest één kandidate zich wegens een blessure terugtrekken.

Naar de KwartFinale gingen 4 (deels) in Nederland woonachtige kandidaten, waarvan er 3 de Nederlandse nationaliteit bezitten.

Wouter Bergenhuizen (Nederland / 1988 / m)

Saskia Giorgini (Nederland - Italië / 1985 / v)

Mengjie Han (Nederland / 1989 / m)

Ivan Penkov (Bulgarije / 1989 / m / woont in Nederland)

Van hen moest dus alléén (helaas) Wouter Bergenhuizen het veld ruimen. Hij keert niet terug in de Halve Finale

In de maand maart werden audities gehouden in 4 wereldsteden:

New-York; Utrecht; Moskou en Bejing.

New-York: 11 kandidaten

Utrecht:     30 kandidaten

Moskou:    10 kandidaten

Beijing:        8 kandidaten

Hieruit volgt dat 11 kandidaten zich nog vóór de auditie hebben teruggetrokken, en verder afzagen van deelname. 59 kandidaten deden vervolgens wel auditie. Van hen mochten er 24 door naar de kwartfinale, maar bij het begin van deze kwartfinales (maandag 27 oktober jl.) stonden er plotseling nog maar 23 kandidaten op het lijstje. Nicolay Leshchenko

(Rusland / 1988 ) heeft zich dus voortijdig teruggetrokken.

 

   

Wouter Bergenhuizen, blik op zijn gezicht ....

 

 ....en gezicht op handen....

 

Een nieuwe tijd / een nieuwe behuizing / oude wijn in nieuwe zakken?

Voor het eerst in een lange reeks van jaren wordt de wedstrijd weer gehouden in het totaal vernieuwde Tivoli / Vredenburg

Van het oude Vredenburgcomplex heeft men de oude grote zaal gehandhaafd. De rest van het complex is als een soort omhooglopende schil om deze zaal heengebouwd. De nieuwe 'Hertz-zaal', bereikt men met maar liefst 4 grote roltrappen en nog een trappengalerij. Opvallend op de weg naar de Hertz-zaal is de enorme glaspartij, waardoor men een riant uitzicht heeft op Utrecht naar alle windstreken. Ook vanuit de grote ruim opgezette foyer kijkt men zo Utrecht en ommelanden in. De Hertz-zaal (met 900 stoelen) is niet vanuit alle hoeken een ideale zaal voor goed podiumzicht. Dat wordt ruimschoots goed gemaakt door het enorme videoscherm dat midden op het podium boven de vleugel hangt. Met vernuftige - en ook draaiende camarainstellingen wordt een caleidoscopisch beeld van de pianist, zijn handen en zijn/haar vleugel gegeven met zeer scherpe details, tot zelfs de omhoogstaande haartjes op een blote bovenarm. De auteur van dit artikel vindt het allemaal fantastisch, alhoewel de kwartseconde beeldvertraging eigenlijk wel opgelost zou moeten worden. Maar lang niet alle bezoekers zijn ervan gecharmeerd. Men klaagt ondermeer over concentratieverlies en duizeligheid. Maar zou het ook niet een kwestie van gewenning zijn? In Den Bosch, bij de gerenommeerde serie 'Koffie bij de Piano'.  gebruikt men dit systeem, weliswaar met een stilstaande camera, al 10 jaar. En ook op het Brusselse Elisabethconcours waren de laatste jaren steeds meer vernuftige camerainstellingen te zien. Dat de kandidaten ook ernstig belemmerd zouden worden in hun concentratie was tijdens alle Kwartfinales echt niet te horen!

De concoursdirectie dacht met de ingebruikname van het nieuwe zalencomplex ook af te zijn van de papieren programma's. Maar dit bleek een brug te ver; de app die men kon downloaden op zijn/haar mobiel om de programma's te vervangen bleek een moderne hindernis te zijn die de meeste bezoekers nog niet konden nemen. Dus op maandagavond, tijdens de 2e Kwartfinale, kwamen de papieren programma's weer gewoon te voorschijn.

 

   

Simon Graichy, een extravagant uitziende pianist met een rode halsdoek, rode kousen en een rode zakdoek,

 

haalde het niet in de ogen van de Jury....

 


  • Nicholas Suzi (USA, 1987)
    • Vleugel: Steinway nr. 1

 

Nicholas Susi volgde zijn pianostudie aan de muziekfaculteiten van de Universiteiten van Kansas en Michigan, en de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen. Tot zijn belangrijkste leraren behoren Zena Ilyashov, Jack Winerock, Zitta Zohar, Arthur Greene en Nina Tichman. Hij won de Eerste Prijs van de Robert M. Spire Piano Competition in Omaha (2008) en de International Klavierfestival Rosrath Competition (2013). Nicholas Susi heeft veelvuldig opgetreden in recitals en als liedbegeleider, en als solist bij diverse orkesten, zoals het Wiener Residenz Orchester, Omaha Symphony Orchestra, Philharmonia of Greater Kansas City en het St. Louis Chamber Orchestra.

 

 

 

Nicholas Suzi koos voor de het complete boek Années de pèlerinage: 1e Année - Suisse, S160

In dit boek waren de drie verplichte onderdelen al opgenomen

  • G  Chapelle de Guillaume Tell, S160/1 - Robuuste benadering; gepunteerd ritme strak en fel
    • Au lac de Wallenstadt - rustig kabbelend - een mobieltje in de zaal klingelt als een klokje aan de oever van het meer
    • Pastorale - wat stevig aangezet
    • Au bord d’une source S160/4 - wat foutjes, wat meer sensibel graag
    • Orage, S160/5 - Heftig Noodweer met de nodige bliksemschichten
    • Eglogue
    • Le mal de pays - mooie dynamischte tegenstellingen, neemt de tijd om heel zacht te eindigen
    • Les Cloches de Genève - Mooi klokgebeier dat uit de verte opkomt, met fraaie tegenstellingen en enkele missers

  • Wouter Bergenhuizen (Nederland, 1988)
    • Vleugel: Yamaha nr. 2

 

Wouter Bergenhuizen studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2008 ging hij voor een jaar naar de Franz Liszt Academie in Boedapest waar hij lessen volgde bij Gábor Eckhardt en Ferenc Rados. Wouter Bergenhuizen speelde kamermuziek met onder anderen Dmitri Ferschtman, Arno Bornkamp, Stefan Metz en Marieke Schneemann. Hij maakt deel uit van Ensemble ’88, gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Voor zijn vertolking van Liszts Totentanz met het Limburgs Symfonie Orkest onder leiding van Edo de Waart oogstte hij veel lof. Sinds 2011 is hij als docent piano verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.

 

 

 

  • Verplichte Keuze Blok D
  • Blok D
    • Csárdás S225/1 - Betere klank als voorganger Graichy, ritmes lopen lekker, scherpe articulaties
    • Csárdás obstinée, S225/2 - idee van Czardas wordt beter weergegeven
    • Dem Andenken Petofis, S195 - Wouter heeft goed nagedacht over deze stukken, hij heeft een vrij directe speeltrant zonder poespas
    • Mosonyis Grabgeleit, S194 - mooi gespeeld, hij treft de sfeer goed, Wouter schildert met tonen....
  • Vrije Keuze
  • Rhapsodie Espagnole, S254, - het laatste akkoord was nog niet verstomd, of daar was de intro al van deze Rhapsodie Espagnole. Komt langzaam op stoom, ritmisch loopt het prima, mooie parelende RH en een LH die standvastig het ritme vasthoudt. Mooie klank haalt hij uit deze Yamaha. Als een paraplu ontvouwt zich het slotdeel

 
   

Wouter Bergenhuizen...

 

in spiegelbeeld....

 


 

  • Kwartfinale 5 op donderdag 30 oktober 2014
  •  Mengjie Han (Nederland 1989)
    • Vleugel Yamaha nr. 2

 

 

 

Mengjie Han volgde zijn piano-opleiding aan het Conservatorium Den Haag bij Marlies van Gent, en bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij won eerste prijzen van het Steinway Pianoconcours, het Prinses Christina Concours en de International Piano Contest Maria Campina in Portugal. Mengjie Han treedt regelmatig op in binnen- en buitenland. Als prijswinnaar van het Prinses Christina Concours gaf hij concerten in Griekenland, Zuid-Afrika, Tunesië, de Verenigde Staten en Canada. Hij maakt deel uit van het Amatis Trio waarmee hij in 2013 de Publieksprijs won van het Grachtenfestival.

 

 

 

 Verplichte keuze Blok G

  • G  Chapelle de Guillaume Tell, (S160/1)
    • Een mooie binnenkomer, nergens over de top. Hij maakt er een majestuezue volksheld van
  • Au bord d’une source (S160/4)
    • Een mooie kabbelende bergbeek met hier en daar een waterval
  • Orage (S160/5)
    • Behoorlijk onstuimig; echte rollende donderslagen die nog worden versterkt doordat hij te hard stampt op het pedaal. Te weinig nuancering

 

   

 

 

 

 

Vrije keuze

  • Wagner / Liszt: Ouverture zu Richard Wagners Tannhäuser (S442)
    • Mooie beheerste aanloop, een complexe bewerking. Het meeste lukt hem zeker. Hij is enorm gedreven, met veel passie en energie. Een goede keuze!

 

   

 

 

 


  • Kwartfinale 6 op donderdag 30 oktober 2014
  • Peter Klimo (USA, 1990)
    • Vleugel: Fazioli 3.08

 

 

Peter Klimo studeerde bij Nelita True aan de Eastman School of Music in New York en aan de Yale School of Music in New Haven. Momenteel vervolgt hij zijn opleiding bij Tamás Ungár aan Texas Christian University. Behalve in recitals treedt Peter Klimo op als liedbegeleider en met kamermuziekensembles. Zijn optreden tijdens een masterclass van Graham Johnson stelde hem in staat privélessen liedbegeleiding en kamermuziek te volgens bij Jean Barr. In 2011 won hij de Eastman Piano Concerto Competition en een jaar later de tweede prijs voor pianisten-begeleiders van de Jessie Kneisel Lieder Competition, die jaarlijks op Eastman wordt gehouden.

 


 

Verplicht Blok B

  • Andante lagrimoso (S173/9) 
    • Een totaal ander stuk als bij zijn voorganger Sergei Constantinov; wat een mooie balans en evenwicht
  • Bénédiction de Dieu dans la solitude, S173/3
    • Zelfde opmerking, een totaal andere benadering. Prachtige meditatieve opbouw; hij begrijpt wat hij speelt. De grote F3.08 begint meer en meer op een fraai ronkende geluidsmachine te lijken; zo vlak voor de uitslag toch nog een bijna mystieke ervaring!
  • Tussen het Andante en de Bénédiction speelde hij als vrije keuze:
  • Étude d'exécution transcendante nr. 12 'Chasse Neige' (S139/12)
    • Een sneeuwjacht zoals het moet; het zicht wordt minder, af en toe flonkeren er nog een paar sterren doorheen.....werkelijk, hij heeft erover nagedacht!

 

 

   

 

 

 

 

   

 

 

 


 

 

© Foto's & teksten: Peter van Korlaar

    1e aanmaak van deze webpagina: vrijdag 30-10-2014

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1