Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Mariam Batashvili/2
Selina Leerintveld
Grigory Sokolov (2)
Mariam Batsashvili
Nikolai Lugansky
Sharon Niessen
Simon Ghraichy
DuoScholtes&Janssens
Masataka Goto
Arthur&Lucas Jussen
Caspar Vos
Grigory Sokolov
Olga Kozlova
Rhea Knipscheer
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Mariam Batashvili  

groeit uit tot een grote podiumpersoonlijkheid

Recital in een Amsterdamse muzieksalon op 9 april 2016

 

   

Mariam Batashvili

 

maakt zich op voor een prachtig recital

 

 

Mariam Batashvili won in het najaar van 2014, overtuigend de 1e prijs op het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours. Sedertdien heeft zij een drukke agenda, en zwierf zij practisch over de gehele wereld om concerten te geven, daartoe in staat gesteld door het management van het Lisztconcours. Het was voor het laatst op 6 februari 2015 dat ik Mariam van nabij mocht horen en aanschouwen. Voor ons stond een kleine, volwassen geworden jonge vrouw (23) met een zelfbewust voorkomen, kort geknipt haar.

Nog dezelfde meditatieve ogenblikken van concentratie, de vingers reikten al gretig naar de toetsen. En dan ineens voltrok zich het wonder: muziek, opwellend uit de zwartglanzende bekisting van de enorme Blüthner in deze muzieksalon, waar de tijd geen vat op scheen te krijgen. Als opening speelde Mariam een concerttranscriptie van Johann Sebastian Bach (BWV 974) waarvan de bronnoten gevonden konden worden in het  hoboconcert van Alessandro Marcello. Persoonlijk vind ik het hoboconcert toch wat meer zeggingskracht hebben, al was het maar vanwege de instrumentatie.

 

 

   

 

 

 

  

   

 

 

 

 

 Hierin speelde zij de door Feruccio Busoni bewerkte Chaconne in D (BWV ….) Met een tomeloze energie werd dit magistrale epos uit de toetsen gebeiteld. Een vergelijking met de nog immer beroemde live-opname van Jorge Bolet in de Carnegie Hall in New-York lag voor de hand, en dit was zeker ten gunste van Mariam Batishvili. Dat heb ik haar na afloop van het recital dan ook verteld, waarbij zij terloops vertelde dat zij deze uitvoering van de Chaconne vanavond voor het eerst voor een (klein) publiek speelde. Daarna speelde zij als laatste werk voor de pauze nog de ‘Dante Sonate’ van Franz Liszt, voluit ‘Après une lecture du Dante: Fantasia Quasi Sonata (S 161/7) Hier werd door Mariam bijna nog meer energie in gelegd dan bij het voorafgaande werk. Het was adembenemend  om te zien hoe haar kleine handjes in een ‘duivelse razernij’, op de toetsen inbeukten en zo de saters en andere kwelgeesten alle hoeken van de salon lieten zien.

 

 

   

 

 

 

 

Na de pauze speelde Mariam eerst een tweetal werken die zij ongetwijfeld een hele reeks jaren geleden ingestudeerd moet hebben. Beethoven’s ‘Wut über das verlorenen Grosschen’, oftewel diens ‘Rondo a capriccio’, op. 129 werd met een gracieus versneld tempo maar ook met veel ‘woede’ uit de toetsen geranseld. Daarna volgde het ‘Allegro Barbaro’ van de Hongaarse componist Bélà Bártòk (BB63), daarmee bewijzend dat felle – en vaak verspringende accenten voor deze, uit Georgië afkomstige pianiste, geen enkel probleem vormden. Twee schitterend gespeelde werken van Franz Liszt vormden het sluitstuk van dit enerverende pianorecital, bijgewoond door een select gezelschap van slechts 17 toehoorders. Achtereenvolgens speelde Mariam nog de Hongaarse Rhapsodie nr. 13 (S244/13) en de Tarantella uit Venezia e Napoli (S162/3)

 

   

Applaus en ...

 

... bloemen van de gastheer

 

 

In het ‘borreluurtje’ hadden mijn metgezel Jaap en ik alle tijd om uitvoerig met Mariam van gedachten te wisselen. Zij vertelde ons ondermeer dat ze voorbereidingen treft voor een CD-opname in Brussel. Ze woont nog steeds in Weimar, en studeert daar nog aan de Musikhochschule voor haar Master.

 

 

       

Auteur en webmaster Peter van Korlaar...

 

...in geanimeerd gesprek met Mariam

 

Jaap Sluiter en Mariam Batashvili

 

 

   

   

 

 

 

 

 

 

   

Onze Gastvrouw en Jaap Sluiter

 

De Gastheer in gesprek met Mariam

 

 

 

De Gastheer, zijn echtgenote en Mariam Batashvili

 

 

1e plaatsing van deze webpagina: 16-06-2016

Datum Concert: 09-04-2016

Alle teksten en foto's: ¢ Peter van Korlaar

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1