Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Mariam Batashvili/2
Selina Leerintveld
Grigory Sokolov (2)
Mariam Batsashvili
Nikolai Lugansky
Sharon Niessen
Simon Ghraichy
DuoScholtes&Janssens
Masataka Goto
Arthur&Lucas Jussen
Caspar Vos
Grigory Sokolov
Olga Kozlova
Rhea Knipscheer
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Mariam Batsashvili, een overrompelend Lisztrecital op een hoogglanzende Blüthner….

 

door: Peter van Korlaar

 

Mariam Batsashvili, een verstild moment van opperste concentratie vlak voor haar 1e noten...

 

Gehoord in een Amsterdamse Muzieksalon op vrijdagavond 6 februari 2015:

  • Mariam Batsashvili, 1e prijs op 10e Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
  • Lisztrecital / Programma:
    • Bénédiction de Dieu dans la solitude (S173/3)
    • Andante Lagrimoso (S173/9)
  • Mozart / Liszt
    • Fantasie über Themen aus die Oper Le Nozze di Figaro und Don Giovanni (S697)
  • Händel / Liszt
    • Sarabande und Chaconne aus dem Singspiel Almira (S181)
  • Franz Liszt
    • Die Lorelei (S532)
    • Hungarian Rhapsody nr. 2 (S244/2)

 

Wie Mariam Batsashvili (Georgië, 1993) achter de enorme zwartglanzende Blüthner (1928, 278 cm) ziet zitten met haar frêle gestalte, kan zich moeilijk voorstellen dat hier een van de grote, recent ontdekte, pianotalenten op ons Westelijk halfrond, zo meteen een salonrecital zal geven met pianowerken van Franz Liszt. En toch won zij op 8 november 2014 met glans de 1e prijs op het Internationale Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht. Ze werd geprezen over haar verfijnde toucher, haar doordachte interpretaties en haar natuurlijke grandeur waarmee zij de meest veeleisende composities van Liszt opnieuw herboren liet worden.  

 

   

 

 

 

 

Als Mariam Batsashvili na enkele meditatief getinte momenten van concentratie haar kleine handen op het klavier legt, begint de grote Blüthner zachtjes te ruisen. Weldra stijgen de mooie religieus getinte Bénédiction melodieën omhoog uit de geopende vleugelkast. En ergens aan de voorkant stijgen harpachtige begeleidingsakkoorden op. Het is een merkwaardige akoestische ervaring, die enerzijds wordt veroorzaakt door het prachtige toucher van de pianiste, anderzijds door de rijkelijk met boventonen gevulde klankkast van de vleugel, waarin zich nog het originele ‘Aliquot’ systeem bevindt.  Practisch komt het hier op neer, dat in de discant van de vleugel, per drie meetrillende snaren een extra vierde snaar is toegevoegd die niet wordt aangeslagen door de hamerkop. De bouwer van deze vleugel, Julius Blüthner, kreeg er patent op in 1873.

 

   

 

 

 

 

Wat ook opvalt is de tomeloze passie waarmee Mariam elke frase, ja elk motief uit de vleugel tovert. Bénédiction de Dieu dans la solitude (S173/3) wordt zo opnieuw herboren en het select groepje luisteraars krijgt in deze kleine Amsterdamse muzieksalon als vanzelf een transcendentale luisterervaring in de schoot geworpen. Want je zit bijna bovenop de vleugel. Elke zucht van het instrument, elke tinteling in de snaren hoor je, van het fluisterende pianissimo tot en met het overdonderende fortissimo van de sonore en grommende bassen. En Mariam spaart vleugel noch toehoorder noch haarzelf, de klep van de vleugel staat helemaal open, en die had voor deze kleine ruimte, ook gewoon op de kleine stand kunnen staan.

Maar ik ben blij dat Mariam daar niet voor heeft gekozen;  medeluisteraars bevestigden dat zij eveneens onderdeel werden van een mooie akoestische totaalervaring. Hoe het is om de zachte welvingen te ervaren uit het smartelijke ‘Andante lagrimoso’ (S173/9), maar ook de mokerende donderslagen in die curieuze ‘Fantasie über Themen aus die Oper Le Nozze di Figaro und Don Giovanni’. Hoe het is om de bitse en sarcastische  beginmotieven uit deze ‘Fantasie’ te kunnen vergelijken met de voorname barokke ‘Sarabande’ uit Händel’s ‘Sarabande und Chaconne aus dem Singspiel Almira’ in de parafrase van Franz Liszt (S181).

 

 

   

 

 

 

 

Liszt heeft in de hierboven al aangehaalde ‘Fantasie über Themen aus die Oper Le Nozze di Figaro und Don Giovanni’ letterlijk alles uit de kast getrokken. Iedere bekende opera-aria komt wel een keertje voorbij razen, en hoewel het werk eigenlijk veel te lang is, valt het op dat Mariam geen moment van zwakte kent; integendeel, met een mitrailleurachtige precisie knalt zij de denderende notenreeksen de salon in.

Na de pauze speelt Mariam nog de prachtige fantasie over het ‘Loreleithema’ (S532), waarna zij besluit met de 2e Hongaarse Rhapsodie (S244/2). Een smaakvolle Lassan en een sprankelende Friskja waarin een onstuimige en gevaarlijk virtuoze Lisztcadens werd opgenomen, besluiten dit overrompelende en in charismatisch hoogglans gegoten salonrecital.

 

   

De laatste zinderende slotakkoorden....

 

De Gastheeer bedankt Mariam Batsashvili

en nodigt uit voor een gezellige nazit

 

Na afloop is er nog een gezellig samenzijn. We hadden volop gelegenheid om met de nog maar enkele maanden oude kersverse 1e prijswinnares van gedachten te kunnen wisselen. Mariam  vertelde me dat zij eind juni haar ‘bachelor’ aan de Musikhochschule in Weimar hoopt te behalen, waarop ik haar verbaasd antwoordde dat men haar dan wel meteen haar ‘Master’ zou kunnen geven. Ze was net terug van een flinke tournee door Indonesië, had inmiddels ook weer haar ouders bezocht in Tbilisi (Georgië) en was op dit moment bezig met een tournee door Nederland.

Rob Hilberink, de productiemanager van het Lisztconcours was zo vriendelijk geweest om dit ‘tussendoortje’ te regelen met de gastheer en gastmevrouw van deze prachtige Amsterdamse muzieksalon, die ook nog eens donateurs van de Lisztkring blijken te zijn. Er stond nog een tournee naar Mexico op stapel. Volgend jaar hoopt Mariam met het Rotterdams Philharmonisch Orkest het 1e Pianoconcert van Tsjaikowski te kunnen uitvoeren. Tussendoor staat nog het 2e Pianoconcert van Saint-Saëns gepland in Brussel. Hiermede werd meteen mijn vraag afdoende beantwoord of ze nog wel tijd had om aan nieuw repertoire te werken. Ze studeert gemiddeld per dag zo’n 8 uur piano, en om fit te blijven doet ze aan fitness. In de praktijk blijkt Mariam een vriendelijke jonge vrouw, die weet wat zij wil. Ze spreekt vloeiend Engels en Duits, en verstaat ook datgene wat je in het Nederlands zegt.  Mariam  keek uit naar mijn artikel, en naar mijn foto’s op facebook en we namen afscheid in de hoop elkaar nog eens elders in de toekomst te kunnen ontmoeten!

 

   

Met de Gastmevrouw uit Amsterdam op de foto...

 

Met Marianne Bruijninkx, een toegewijde fan...

 

 

   

Met Jaap Sluiter, een echte liefhebber van Liszt....

 

Met de Gastheer uit Amsterdam....

 

 

   

L > Peter van Korlaar en R > Frans van Schendel jr.

 

Namijmerend over de die wondere wereld van

snaren, stempennen en hamerkoppen...

 

 

  • Alle foto's en teksten: © Peter van Korlaar
  • 1e aanmaak van deze pagina: 09-02-2015
  • Peter van Korlaar is webmaster & oprichter / founder van Stichting Pianoinstituut

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1