Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Mariam Batashvili/2
Selina Leerintveld
Grigory Sokolov (2)
Mariam Batsashvili
Nikolai Lugansky
Sharon Niessen
Simon Ghraichy
DuoScholtes&Janssens
Masataka Goto
Arthur&Lucas Jussen
Caspar Vos
Grigory Sokolov
Olga Kozlova
Rhea Knipscheer
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

        Masataka Goto, Zinderend Pianospel met Liszt!

 

 

Masataka Goto,  zinderend pianospel met werken van Liszt

 

Gehoord:           Masataka Goto

Waar:                 In een Amsterdamse muzieksalon

Wanneer:           Maandagavond 26 november 2012

Organisatie:       Een particulier echtpaar (Donateurs van de Franz Liszt Kring)

 

Programma:

 

L. van Beethoven:   Six Variations on an original theme op. 34 in F

Donizetti / Liszt:       Grande parafrase de la Marche de Donizetti pour

                                Le Sultan Abdul-Medjid Khan (S.403)

 

Bellini / Liszt             Hexaméron – Morceau de Concert

                                 Grandes Variations de Bravoure pour Piano

                                 sur la Marche des ‘Puritains’ de Bellini (S.392)

                                 (Liszt / Thalberg / Pixix / Herz / Czerny / Chopin)

 

M. Moessorgsky       Pictures at an Exhibition

 

Toegift:                      Liebestraum nr. 3 (S.541)

 

 

Door: Peter van Korlaar

 

Met spanning hadden we1 uitgezien naar deze eerste ontmoeting met Masataka Goto, de gevierde eerste prijswinnaar van het negende Internationaal Franz Lisztpianoconcours. Het recital was al een keer uitgesteld, maar nu was het toch zover, de pianist bleek weer voor twee weken in Nederland te verblijven en het management van het Lisztconcours had hem deze avond welwillend uitgeleend aan het Amsterdamse echtpaar met hun prachtige muzieksalon, met daarin een Blüthner van 278 cm, gebouwd in 1923. Al eerder waren we hier te gast geweest met een optreden van Olga Kozlova op 19 februari jl. waar ik toen zeer over te spreken was.

(zie http://www.pianoinstituut.nl/olga-kozlova.html)

 

Masataka Goto begon zijn optreden met de mooie Variaties van Beethoven over een origineel thema in de toonsoort F. Hij speelde deze variaties in een enorm tempo, met een korte, ja katachtige aanslag, en dynamisch met grote tegenstellingen. Daarna volgde een voor mij onbekend werk van Liszt, diens Grande parafrase over de Mars van Donizetti voor Sultan Abdul-Medjid Khan. Verbluffend virtuoos en met een ongelooflijke dynamiek, hij ontzag de vleugel niet en hield ook geen rekening met de salonachtige ambiance, het was alsof Masataka Goto zich in de Grote Zaal van het Concertgebouw waande, nabij deze salon gelegen.  

 

Als laatste werk voor de pauze speelde hij de Hexaméron, de zes grote Bravourvariaties met Finale op het marsthema uit ‘Les Puritains’, van Vincenzo Bellini. Franz Liszt was de initiator van dit project in 1837 en hij vroeg nog vijf andere populaire componisten uit die tijd om een bijdrage te leveren. Dat waren: Frédéric Chopin, Carl Czerny, Henri Herz, Johann Peter Pixis en Sigismond Thalberg. Ieder van hen leverde een variatie en Liszt maakte de inleiding, de verbindingen tussen de variaties, de 2e variatie en de Finale. De première vond plaats op 31 maart 1837, in de Parijse muzieksalon van Prinses Christina Belgiojoso, tijdens een benefietconcert. Ik kan alleen maar zeggen dat Masataka Goto hier verpletterend spel ten beste gaf, in de letterlijke zin. Na de mooi gespeelde langzame inleiding flitste hij van variatie naar variatie in een duizelingwekkend tempo, gelukkig kon je nog enigszins op adem komen in variatie 6 en variatie 8, om daarna in een alles verzengende finale naar het slot toe te spelen. Ook in de Hexameron  toonde hij geen genade met de vleugel, de aanwezige pianostemmer Ir. Albert Wernsen keek mij af en toe ongerust aan, en dat was niet voor niets!

 

 

   

Masatkaka in actie

 

In de pauze wordt de vleugel bijgestemd

Over de na de pauze geprogrammeerde Schilderijen van een Tentoonstelling van Modest Moessorgsky heb  ik eigenlijk niet meer te melden dan dat Masata Goto zich moet herbezinnen op deze compositie, maar nu onder leiding van een bij voorkeur Europese pianopedagoog. Het was allemaal te veel, te luid,  te snel en zonder noemenswaardige nuances. De Russische ziel van het stuk ontbrak ten enenmale. Door de gewelddadige aanpak van dit werk gingen veel mooie momenten uit deze compositie de mist in. Jammer, een gemiste kans!  Als toegift speelde hij de nog populaire Liebestraum nr. 3, ook Masataka raakte hier even de draad kwijt, terwijl hij dit stuk wellicht al enige honderden malen heeft gespeeld. (Zie elders op deze website, Verslag over Camiel Boomsma op Kasteel Keppel)

Wij lieten ons de kans niet voorbij gaan om Masataka persoonlijk even te spreken. Jaap Sluiter was zo vriendelijk om mij te helpen met enkele live vertalingen. Masataka is klein van postuur, kleine handen met krachtig ontwikkelde vingers. Hij spreekt redelijk Engels en hij is een vriendelijke gesprekspartner. Hij was net weer terug uit Japan, waar hij docent piano is geworden aan de universiteit van Kawasaki, zijn geboortestad. In Kawasaki had hij ook al een ontmoeting met Martyn van den Hoek, die met een Japanse vrouw is getrouwd. Met Martyn heeft Masataka daar ook nog de Galop Chromatique en Les Preludes gespeeld in de zetting voor 2 piano’s.

Er is een grote markt voor pianisten in Japan, er wordt veel piano gespeeld. Hij heeft ook een kleine tour in China gemaakt, maar het publiek daar is erg onrustig, men zit niet stil op een stoel te luisteren maar loopt gewoon de zaal in en uit en men praat ondertussen door de muziek heen. Hij speelde in vele steden o.a. Moskou, Vilnius, Riga en Talinn.   Hij zou graag nog wel eens in New York willen optreden, bijvoorbeeld in Carnegie Hall! De gastheer opperde dit in zijn slotwoord en wij vroegen of hij dat wilde, hij begreep goed dat daar nog flink voor gestudeerd moest worden.Verder was hij erg happy met de organisatie van het Lisztconcours, die hem nog steeds coacht en bijstaat in alles. Hij heeft nog altijd goed contact met Olga Kozlova (2e prijs) en Olexander Poliykov (3e prijswinnaar) Bij gelegenheid zou hij best eens voor de Franz Lisztkring willen spelen.

Zijn gastouders van het Lisztconcours verlenen hem wederom onderdak, ze vinden het fijn als hij er weer is en ook het studeren in hun huis op hun vleugel heeft veel. De gastoudermoeder zegt na afloop: “Ik zie dat hij moe is, hij zit nog niet in de auto of hij slaapt.  Dat hij moe is kan niet anders: zulk spel en zo lang achterelkaar”

In deze Amsterdamse muzieksalon worden regelmatig mooie concerten georganiseerd, men wordt er hartelijk ontvangen, en er is altijd een ontspannen nazit, waarbij men volop gelegenheid krijgt om nog even met de artiest of kunstenaar van gedachten te wisselen.

1)     Behalve schrijver dezes nog drie donateurs van de Lisztkring, waaronder Jaap Sluiter.

 

  •  ©  Peter van Korlaar (nov. 2011)
  •  ©  Alle foto's: Peter van Korlaar

       

 

 

   

Zinderend pianospel van Masataka Goto

 

En een mooie bos bloemen van de gastvrouw!

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1