Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
Fotoalbum opening
Maarten Lingier
Anastasia Kozhushko
Matthieu Idmtal
Wouter Bergenhuizen
Oranjemarathon 2014
Qinchao Chen
Finale
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

Matthieu Idmtal, Denker & Virtuoos aan het Klavier…

 

door: Peter van Korlaar

 

 

Gehoord

      Matthieu Idmtal, piano

11e seizoen Koffie bij de Piano

       Waar:

Theater a.d. Parade / Den Bosch

    Wanneer: Zondag 2 februari 2014

      Presentatie: Hester Kiel

     In het voorprogramma: Sara Tjon

 

 

Voorprogramma:

  • Franz Liszt:
    • Valse – Albumblatt in Walzerform (S166)
  • Domenico Scarlatti:
    • Sonata in E (K 380)
  • Felix Mendelssohn:
    • Rondo Capriccioso op. 14

 

Hoofdprogramma

  • Domenico Scarlatti: 
    • Sonata K 213
  • Alexander Skrjabin: 
    • Preludes op. 11 (Acht preludes)
    • Valse op. 3
    • Etudes op. 8 / Nrs. 2,5 en 12
  • Frédéric Chopin:     
    • Barcarolle op. 60.     
    • Mazurka op. 41-1
    • Rondo op. 5   
  • Alexander Rosenblatt:
    • 10 Variaties over een thema van Paganini

 

Matthieu Idmtal; wat speelde hij de Barcarolle van Chopin mooi,

met zorgvuldig afgewogen frases en een prachtig parlando (parelend) spel. Je ziet hem bij elke zin denken, hoe hij de volgende episode glans zal geven. Hij zag kans om het wiegende karakter van deze ‘barcarolle’ echt weer te geven, met een mooi gestyleerde linkerhand die onverstoorbaar de ritmische bodem onder de muziek legt. Hierna speelde hij een fraaie Mazurka op. 41-1, om met het sprankelende Rondo op. 5 te besluiten. Dit weinig gespeelde Rondo was een kolfje naar zijn hand, ook hier weer dezelfde bedachtzame aanpak van de ene frase naar de andere. Hoewel hij in de virtuoze snelle passages nauwelijks tijd heeft hierover na te denken, zijn vingers gaan dan haast vanzelf, gestuurd door zijn motorische bewustzijn, is zijn spel evenwichtig en volstrekt in balans. Om te besluiten met de in ‘funky’ stijl geschreven 10 Variaties op het thema van Paganini van de in Moskou woonachtige Russische componist Alexander Rosenblatt (1956)

 

   

Matthieu Idmtal....

 

speelt prachtig Chopin....

 

Al tijdens het Openingsconcert van dit seizoen op 8 september 2013 maakten we kennis met deze vooraanstaande eigentijdse componist, hij studeerde aan het Conservatorium van Moskou als componist, en als pianist. Zijn werk is niet aan één stijl gebonden, maar vertoont veel ‘crossovers’ (kruisverbindingen) met Jazz en Funkmuziek. Matthieu Idmtal speelde toen met zijn duo-partner Anasatasia Koshuzko de Carmenfantasie uit 2008 en het Concertino on two Russian themes van Alexander Rosenblatt.  Deze Variaties op het beroemde Paganinithema zijn Matthieu Idmtal echt op het lijf geschreven, hij ging de strijd met deze lastige en veeleisende variaties aan met veel souplesse, swingende motoriek en een virtuoze vingertechniek, ogenschijnlijk niet belemmerd door technische beperkingen. Jammer dat er geen toegift meer volgde.

 

 

   

Matthieu Idmtal....

 

speelt met mooie gebaren....

 

 

Voor de pauze opende hij met een goed gedoseerde binnenkomer, en wel met de fraaie Sonate K213 van Domenico Scarlatti. Deze Sonate begint met een mooi andante (adagio?) dat Matthieu ook met de hem kenmerkende bedachtzaamheid (zie boven Chopin) uit de vleugel toverde. Daarna zette hij ons (het publiek) op het verkeerde been, door niet de aangekondigde Beethovensonate te spelen maar zich uitsluitend te beperken tot werken van Alexander Skrjabin, waarvan de volgorde niet in het programmaboekje was afgedrukt. De presentatie van Hester Kiel gaf ook onvoldoende uitsluitsel, waarna navraag tijdens het interview door schrijver dezes tot de juiste oplossing leidde. Ook de in het programmaboek beschreven ‘Oorlogssonate nr. 7’ van Sergeï Prokoffieff werd door hem niet gespeeld.  Bijkomend gevolg was, dat het publiek aarzelend tussen de verschillende onderdelen van Skrjabin door begon te klappen. Alhoewel er op zijn spel weinig was af te dingen was deze eenzijdige programmering met uitsluitend werken van Skrjabin wat teveel van het goede. Overdaad schaadt! Na de pauze volgde opnieuw verwarring doordat hij niet de aangekondigde Impromptu op. 51 speelde, maar tussen de Barcarolle en het Rondo op. 5 nog de, fraai gespeelde, Mazurka op. 41-1 speelde. Navraag bij Matthieu zelf, enkele dagen later leerde dat er toch blijkbaar van enige communicatieverwarring tussen de pianist en de organisatie sprake was. Dat hij voor een bijna volledig Skrjabinprogramma had gekozen had alles te maken met de voorbereiding voor een volledig Skrjabinprogramma dat hij op 27 april a.s. in Amsterdam hoopt te gaan geven en hij vindt dat het grote publiek wel wat meer met Skrjabin mag kennis maken.

Wellicht had hij er dan toch goed aan gedaan om zelf wat uitsluitsel te geven over het blijkbaar op het laatste moment gewijzigde programma.

  

   

Een Denker achter het Klavier....

 

maar ook een Virtuoos!

 

 

In het voorprogramma speelde Sara Tjon (13) uit Rosmalen, en leerlinge van Julia Wasowich. Zij speelde drie werken, van Liszt, Scarlatti en Mendelssohn. Sara speelde netjes, zorgvuldig en precies, met een zekere ingehouden passie. Fijn gedaan, Sara!

Door de  programmawijziging van Matthieu had presentatrice Hester Kiel  zich niet goed kunnen voorbereiden en er ging door haar nerveusiteit wel eens wat mis in de overigens fijn verzorgde presentatie, en ook haar vraaggesprek met Matthieu Idmtal was ontwapenend!

 

© alle foto’s en teksten: Peter van Korlaar (maandag 3 februari 2014)

 

   

Sara Tjon....

 

wordt vriendelijk toegesproken door Hester Kiel

 

 

 Uitslagen Publieksstemming:

 

 

Uitslag

Percentages

Uitmuntend

Zeer Goed

Goed

Matig

Slecht

Pianist

50

38

11

 

 

Eigentijds

55

35

9

1

0

Presentator

8

14

40

34

4

 

 

 

 

  

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1