Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
En Bloc
Karin Bloemen/Ammerz
Messiah / Belcanto
Emmy Verheyfestival
Orgelpresentatie
Senta 25-06-2014
Schubert a.d.Waal
Sneeuwpopconcert Amm
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

KZM-Belcanto: 2e 'Messiah' binnen twee jaar,  respectabele uitvoering

 

   

The Messiah van G.F. Händel door KZM-Belcanto...

 

...onder leiding van Corné Mooibroek

  

  • Gehoord: 
    • The Messiah van G.F. Händel
  • Waar: 
    • St. Martinuskerk te Zaltbommel
  • Wanneer:
    • Zaterdagavond 15 november 2014
  • Door wie: 
    • KZM-Belcanto o.l.v. Corné Mooibroek

                              

Door: Peter van Korlaar

 

Het Hallelujah kwam als een echte bevrijding!  Begeleid door 2 spetterend spelende trompettisten en donderende pauken zong KZM-Belcanto vol overgave dit machtige lofgezang uit de Messiah van Georg Friedrich Händel. KZM-Belcanto heeft de smaak te pakken. Binnen 2 jaar zette het koor voor de 2e keer Händels meesterwerk The Messiah weer op de planken, en daarmee komt de teller in een tijdsbestek van zo’n jaar of 60 op de 4e Bommelse uitvoering  te staan. Bijgestaan door een uitstekend solistenkwartet en voor het eerst ook door het Zaltbommels begeleidingsorkest, samengesteld uit leerlingen, gevorderde amateurs en professionals grotendeels uit de regio. Ondanks alle goede bedoelingen was de intonatie in de hoge strijkers zeker niet optimaal, maar dat werd goedgemaakt door de klank van de lage strijkers, 2 hoboïsten en twee uitstekend spelende trompettisten. Ook had men zich verzekerd van het bekwame continuospel van Hugo Bakker, de organist van de St. Maartenskerk.  Met stadgenote sopraan Irene Maessen deed men een gouden greep, alhoewel men in de Messiah bijna een half uur op de 1e sopraansolo moet wachten. Maar toen kon zij ook schitteren in de aria ‘Rejoice, rejoice’. Datzelfde kan gezegd worden van de alt Liesbeth van der Loop, in de mooie omfloerste aria ‘But who made abide’, waarin overigens fraai uitgevoerde tremolo’s door de strijkers waren te beluisteren. Tenor Sebastian Brouwer beschikt over een grote dragende stem. Zijn visitekaartje gaf hij meteen af in het bekende recitatief ‘Comfort Ye’, gevolgd door de aria ‘Ev’ry Valley’. Bas Hans de Vries kon zijn sonore woede kwijt in de aria ‘Why do the Nations’.

 

 

   

Sopraan Irene Maessen

 

Alt Liesbeth van der Loop

 

 

De van oorsprong Duitse Händel had slechts 24 dagen nodig om het werk te componeren:  van 22 augustus tot 14 september 1741, maar de première in de vorm van een liefdadigheidsconcert werd pas gegeven op 13 april 1742, waarna het werk meteen een zegetocht over de wereld begon. KZM-Belcanto was voor deze gelegenheid weer aangevuld met projectzangers uit de regio, en dat was goed te horen in de vele prachtige koren met als apotheose het majestueuze, als een fuga getoonzette, ‘Amen!’  De inspanningen van Dirigent Corné Mooibroek en de zijnen werden door een volle kerk bekroond met een lang en warm applaus.

 

 

Papieren recensie in het Brabants Dagblad op 17-11-2014 door Peter van Korlaar

 

Klik hier > voor de internetrecensie op de webpagina van het Brabants Dagblad

 

   

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 © Foto's & teksten: Peter van Korlaar

 © Papieren recensie: Brabants Dagblad

 1e aanmaak deze webpagina: 8 december 2014

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1