Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
RamonvanEngelenhoven
Naruko Kawaguchi
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 

 

Naruhiko Kawaguchi, een verfijnde - en dichterlijke pianist uit Japan

 

 

 

 

 

 

Zondag 5 maart 2017

Theater aan de Parade

's-Hertogenbosch


 

 

 

 

 

 

 

Naruhiko groeide op in het Japanse Yokohama. Hij behaalde zijn Bachelor en zijn Master of Music aan de Tokyo University. In 2015 werd hij onderscheiden met de Acanthus Prize. Hij studeerde tevens Forte-piano en Clavecimbel. Momenteel studeert hij aan het  Amsterdamse Conservatorium  eveneens Forte-Piano en Clavichord voor zijn Master.

In het voorprogramma speelde de jonge pianist Felix van Gestel (13 jaar) Hij speelde heel verdienstelijk twee walsen van Chopin, eerst de opus 69-2 en daarna opus 64-2.

 

   

   

 

 

 

 

 

Hoofdprogramma

  • Kevin Olson
    • Tango Argentino (2004)
  • François Couperin
    • L'Auguste
    • La Bersan
    • Les Barricades Mystérieuses
    • La Basque
  • Franz Schubert
    • Hongaarse melodie in b (D.817)
    • Adagio in E (D.612)
    • Wanderer Fantasie (D.760)
  • Franz Liszt / Franz Schubert
    • Trockne Blumen (S.563)
    • Der Müller und der Bach
  • Franz Schubert
    • Vier Impromtu's (op. 90)
      • nr. 1 in c-mineur
      • nr. 2 in Es -majeur
      • nr. 3 in Ges-majeur
      • nr. 4 in As-majeur
  • Richard Strauss
    • Kupelwieser-wals (naar Franz Schubert)

 

Naruhiko begon zijn optreden met een eigentijds nummer, de Tango Argentino van componist Kevin Olson. Een lekker in het gehoor liggende Tango, maar of deze nu wat stijl betreft tot het eigentijdse repertoire gerekend kan worden, waag ik toch te betwijfelen.

De vier stukjes van F. Couperin zijn eigenlijk geschreven voor het clavecimbel. Duidelijk was te horen dat Naruhiko hier veel affiniteit mee had; ze werden transparant gespeeld en in het 3e stuk,  Les Barricades Mystérieuses, liet de pianist al opvallende dynamische contrasten horen. Die verzorgde articulatie en de bijbehorende dynamische tegenstellingen kwamen ook goed uit de verf in Schubert's populaire Ungarische melodie (D817), en het ragfijne Adagio (D.612).

 

 

   

 

 

 

 De hierop volgende Wanderer Fantasie in C (D.760) was werkelijk het hoogtepunt van zijn programma voor de pauze. Prachtig van structuur, met een schitterende dynamiek. Wat kan deze pianist zacht spelen, tot bijna op het onhoorbare niveau pppp. Maar ook na de pauze waren er talloze pianistische hoogstandjes te horen zoals in de twee liedbewerkingen van Franz Liszt.

 

 

   

 

 

 

En wat te denken van de prachtige serie Impromptu's op. 90. Ze worden door talloze aankomende pianisten dagelijks gespeeld, met meer of minder wisselend succes. Deze pianist Naruhiko Kawaguchi liet het talrijk opgekomen publiek horen hoe je ze echt kan spelen, subtiel en verrassend, met grote dynamische verschillen. Opvallend was zijn 1e openingsakkoord bij het 1e Impromptu in c-mineur, een krachtige G, heel theatraal neergezet, zodat je meteen als luisteraar bij de keel wordt gegrepen.

 

 

   

 

 

 

De Kupelwieser-wals van Richard Strauss, toegeschreven aan Franz Schubert bleek echter een niemendalletje, dat hij van mij ook wel weg had kunnen laten. Maar hij maakte het weer meer dan goed met zijn toegift.

 

 

   

 

 

 

Uitslag

 

 

 

 

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1