Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Finale 07-06-2015
Nesterenko&Vasheruk
Sophiko Simsive
Christian Sanders
Dimitrov & Boelee
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Sofia Vasheruk & Andrey Nesterenko, een verrassend en aimabel Pianoduo

 

In het voorprogramma:  Jurn Tjoa

Presentator  Erwin Weerstra

Koffie bij de Piano – 12e jaargang - 

Theater a.d. Parade - Den Bosch - Zondag 3 mei 2015

 

door: Peter van Korlaar

 

   

 

 

 

 

Voorprogramma

  1. Jurn Tjoa
    • L. van Beethoven: Sonate nr. 9 in E - op. 14-1 (3 delen)

Hoofdprogramma

  1. Andrey Nesterenko
    • J.S. Bach - Busoni: Prelude in b
    • F. Liszt: Funérailles uit Harmonies poétiques et religieuses
    • S. Prokoffieff: Sonate nr. 7 (3 delen)
  2. Sofia Vasheruk & Andrey Nesterenko
    • G. Gershwin: Rhapsody in  Blue (voor pianosolo / duo met toevoeging van ritmische begeleiding op een houten drumbox)

 

Andrei Nesterenko had de (on)dankbare taak om plotseling in te moeten vallen voor Sharon Niessen. En hij deed dat met een zeer professioneel programma, dat hij bovendien met veel gevoel voor stijl en muzikaliteit op de planken zette.

Hij had zijn programma ‘Oorlog en Vrede’ genoemd, daarmede subtiel verwijzend naar de ‘bevrijdingsconcerten’ die momenteel overal worden gegeven.

 

   

 

 

 

 

Voorafgaand aan het aangekondigde ‘Funérailles’ van Franz Liszt speelde hij een ingetogen Prelude in b van J.S. Bach in een bewerking van F. Busoni. Een mooie binnenkomer! De Funérailles, gecomponeerd voor als herdenkingsmuziek voor slachtoffers van de Hongaarse opstand in oktober 1849 speelde hij bedachtzaam en mooi uitgesponnen. In de 7e pianosonate van Sergeï Prokoffieff (één van de drie 'oorlogsonates) speelde hij niet met die bitse  intensiteit waarmee zoveel andere, met name Russische pianisten, deze sonate te lijf gaan. Opvallend was dat hij de lyrische componenten evenzeer hun plaats gaf in het geheel. Dat gold zeker voor het virtuoze en snelle 3e deel van deze sonate (precipitato) dat door hem eerder wat onderkoeld en terughoudend werd gespeeld. Maar zo kan het ook…! Na de pauze stond repertoire centraal waarin het ‘vredesthema’ uitgebeeld kon worden. Toch is de Nocturne op. 48 in c, eigenlijk een nocturne waarin de dramatiek op een ongeëvenaarde wijze ligt besloten. Een machtig thema dat in het 1e deel nog voorzichtig wordt neergelegd, wordt in het 3e deel van de Nocturne dan ook nog eens twee maal zo snel gespeeld, met allerlei fraaie omspelingen. Goed idee van Nesterenko om vervolgens de bekende en lieflijke nocturne in op. 9-2 in Es daarachter te programmeren. Mooie toonsoortverwantschap of eigenlijk tegenstelling, want allebei zijn ze met drie moltekens geschreven.

 

       

 

 

 

 

 

 

Andrey had in het interview al aangekondigd dat hij na de pauze met een verrassing zou komen. De Rhapsody in Blue van George Gershwin zou hij niet alleen spelen. Iemand zou de orkestpartij mee moeten spelen. Maar wie? Presentator Erwin probeerde al enkele pianisten uit de zaal te bewegen het podium te betreden. En op enig moment toverde Nesterenko daar zijn echtgenote (tot het laatst toe stilgehouden....) Sofia Vasheruk het podium op. Nadat zij eindelijk een ‘kruk’ kreeg aangeboden in de vorm van een houten kist, konnen beide pianisten beginnen. Sofia speelde aanvankelijk met één hand een bovenste partij mee, meer opeens ging ze verzitten en roffelde toen heel snel met beide handen het ritme mee. Het klonk als een soort kleine trom, maar dan veel dieper en voller. Ze bleek echt heel bedreven in het ‘betimmeren’ van de sonoor klinkende houten kist. En daartussendoor speelde Vasheruk dan weer heel vaardig met één of twee handen enkele aanvullende partijden in de Rhapsody in Blue.

 

   

 

 

 

 

Andrey Nesterenko bleek een warm pleitbezorger te zijn voor de virtuoze en jazzy motieven in deze Rhapsody, waarbij hij heel goed de bluesachtige thema's pregnant naar voren bracht. Het publiek reageerde ovationeel, en dat was volkomen terecht!

Tussendoor probeerde Andrei zijn ideeën over ‘Oorlog en Vrede’ in de muziek tijdens het pauze gesprek voor het voetlicht te brengen, maar dat kwam niet helemaal uit de verf, ook al vanwege de taalbarrière. Presentator Erwin Weerstra deed het weer helemaal goed, maar dat zijn we zo langzamerhand wel van hem gewend.

In het voorprogramma speelde de nu 16-jarige Jurn Tjoa. Hij was weer zeer goed op dreef  in Beethoven’s pianosonate nr. 9 in E op. 14-1. In hem sluimert een groot pianotalent, dat op het punt van uitbreken staat. Eerder speelde hij al in deze serie op 06-04-2014 in een programma samen met pianist Wouter Bergenhuizen. Toen liet hij ook al een zeer goede indruk achter. Klik hier: >

 

   

 

 

 

 

   

Jurn Tjoa

 

In hem sluimert een groot pianotalent....

 

 

   

 

 

 

 

   

2 Foto's:  Madeleine Mastboom > 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 De uitslagen:

 

uitmuntend %

zeer goed %

goed %

matig %

slecht %

Pianist

75

23

2

 

 

Presentatie

9

18

37

35

1

 

 Inmiddels is vastgesteld dat in de Finale op 7 juni 2015 de volgende pianisten / presentatoren  zullen optreden:

Samenstelling combinaties pianist – presentator

 

Koppel 1

Koppel 2

Koppel 3

Pianist

Erwin Weerstra

Sophiko  Simsive

Andrey Nesterenko

Presentatie

Mattias Spee

Louis Stassen

Merel Adolfsen

 

1e publicatie van deze webpagina: 07-05-2015

© Alle teksten en foto's: Peter van Korlaar

Met uitzondering van twee foto's van © Madeleine Mastboom

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1