Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
Nikola Meeuwsen-KbdP
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Nikola Meeuwsen, een begenadigd pianotalent….

 

Koffie bij de Piano - 15e seizoen

 

Theater aan de Parade

's-Hertogenbosch

Zondag 4 maart 2018

 

Presentatie: Jeroen Moerman

In het voorprogramma (Prelude) speelde Teuntje Suyskens

 

Nikola Meeuwsen

 

Door: Peter van Korlaar

 

Nikola Meeuwsen is zo’n begenadigd pianotalent, waarvan er in ca. vijf jaar tijd maar een paar langskomen. Hij behoort dus tot dat kleine selecte groepje. Nu is hij 16 jaar oud, maar ik schreef op zondag 9 september 2012 (toen was hij 10 jaar ….) al over hem:  ‘Nicola Meeuwsen heeft pas 4 jaar les en gaf nu al blijk van een ongewoon talent voor de piano. Zijn spel was zeer geconcentreerd en beheerst. Al te snelle tempi werden bewust vermeden en hij speelde het hele programma uit zijn hoofd. Als hij zich in dit tempo blijft ontwikkelen zullen we nog veel van hem horen….’ (klik op:  http://www.pianoinstituut.nl/10e-kbdp-den-bosch.html )

 

   

 

 

 

 Hoofdprogramma

  1.  L. van Beethoven
    • Sonate nr. 26, op. 81a in Es - 'Les Adieux'
      • Das Lebewohl
      • Abwesenheit
      • Das Wiedersehen
  2. Felix Mendelssohn
    • Variations Serieuses op. 54
  3. Diderik Wagenaar
    • 'Bells, Birds and blue Notes' (voor de linkerhand alleen)
  4. Edward Grieg
    • Ballade op. 24 in g
  5. Alexander Skrjabin
    • Deux Poèmes op. 32
  6. Sergeï Prokoffieff
    • Suggestion Diabolique op. 4-4 (toegift)

  

   

 

 

 

Welnu deze belofte lost hij zondag 4 maart 2018 dan ook ruimschoots in. Zijn interpretatie van de Beethovensonate (Les Adieux nr. 26 – op. 81a in Es) liet eigenlijk alles al horen waarmee hij zijn verdere optreden nog zou vullen. Een prachtig helder toucher, gecombineerd met stuwend en ritmisch pianospel en met grote dynamische contrasten. Het 2e deel ('Der Abwesenheit / de afwezigheid’)  speelt hij zeer ingetogen, maar toch met de nodige concentratie, zodat het spannend blijft vanaf de eerste -  tot en met de laatste noot van dit deel. In het 3e deel, ‘Das Wiedersehen’ laat hij horen dat hij Beethoven begrijpt. Hij kan prachtig pp spelen, maar hij schuwt het maken van een groot en contrastrijk klankbeeld bepaald niet, en zo hoort het ook! 

Deze superlatieven zijn ook  van toepassing op zijn ‘Variations Serieuses’ van Felix Mendelssohn. Enorme concentratie, mooi contemplatief pianospel, maar ook virtuoos. Stuwende motoriek, parelend vingerspel, mooie uitkomende tegenstemmen. Het is allemaal aanwezig; een groot talent!

Na de pauze speelt hij eerst het verplichte ‘eigentijdse werk’. Nikola heeft gekozen voor  ’Bells, Birds and Blue notes’, van Diderik Wagenaar. Scheelt het dat hij deze compositie al heeft voorgespeeld aan de componist? Ongetwijfeld. Het blijkt een fascinerend stuk voor de LH alleen te zijn, vol met interessante kleurscharkeringen, puntige motoriek, een mooie melodielijn met de duim van zijn LH gespeeld. Het doet me in de verte een beetje denken aan het beroemde Pianoconcert voor de LH van Maurice Ravel.  Daarna volgt een toch echt niet zo vaak gespeelde ‘Ballade op. 24 in g’ van Edward Grieg. Een variatiewerk op een folkloristisch motiefje, in die typische Grieg-modus, waarop de componist wel patent lijkt te hebben. Veel overpeinzende momenten afgewisseld met virtuoze varianten. Bij het slot wordt je als luisteraar op het verkeerde been gezet, de pianist speelt een magistrale episode in G-majeur, maar eindigt ten slotte heel zacht weer in g-mineur. Nikola sluit zijn verbluffende recital af met twee Poèmes op. 32 van de Rus Alexander Skrjabin. De 1e Poème is nog gegoten in een intieme fantasie, tijdens de 2e  Poème laat Nikola weer horen waarom hij tot zover is gekomen, hij grijpt in de toetsen en laat horen wie er meester over deze materie is. Tenslotte sluit hij af met een toegift van Sergeï Prokoffieff. Diens helsmoeilijke ‘Suggestion Diabolique’ op. 4-4, wordt door hem nog even achteloos uit de vleugel gehamerd, alsof al het voorgaande hem geen enkele moeite heeft gekost.

Voorwaar, een begenadigd pianotalent, deze Nikola!

 

 

   

 

 

 

 In het voorprogramma speelde de 15-jarige Teuntje Suyskens. Zij speelde eerst het 2e – en 3e deel uit de Sonatina voor piano van Aram Chatsjatoerian, daarna nog 2 Nocturnes van Frédéric Chopin, eerst de Nocturne op. 32-1 in g, daarna de Nocturne op. 20 in cis (Opus Posth.)  Zij speelde heel verdienstelijk, vooral haar ritmische spel in het 3e deel van de Sonatina beviel me zeer.

 

   

 

 

 

 

   

Nikola Meeuwsen

 

en Presentator Jeroen Moerman

 

Nikola Meeuwsen

  • Geboren: 2002 in Den Haag
  • Heeft pianoles vanaf zijn 6e jaar
  • Studeert nog steeds bij Marlies van Gent aan het Koninklijk Conservatorium
  • Daarnaast, vanaf 2015, ook nog eens per maand bij Enrico Pace aan de Academia Pianistica di Imola
  • Winnaar Steinwayconcours in 2012
  • 1e prijs Concours Koninklijk Concertgebouw in 2014

 

 Uitslagen

Score Pianist voor Uitmuntend: 81%

Even Eigentijds / Uitmuntend:   37 %
 

1e plaatsing van deze webpagina: 6 maart 2018

copyright: alle foto's en teksten: Peter van Korlaar (PvK)

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1