Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Mariam Batashvili/2
Selina Leerintveld
Grigory Sokolov (2)
Mariam Batsashvili
Nikolai Lugansky
Sharon Niessen
Simon Ghraichy
DuoScholtes&Janssens
Masataka Goto
Arthur&Lucas Jussen
Caspar Vos
Grigory Sokolov
Olga Kozlova
Rhea Knipscheer
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Nikolai Lugansky, een begenadigd pianist met een volmaakte techniek in dienst van de muziek….

 

 

 

 

Gehoord: 

 

Nikolai Lugansky

 

in het Muziekgebouw

te

Eindhoven

op

vrijdagavond 16 januari 2015


 

 

Programma

  • Franz Schubert: 
    • Twee Scherzi (D593, 1817) nr. 1 in Bes en nr. 2 in Des
  • Franz Schubert: 
    • Sonate in c (D958, 1828); 4 delen:
      • Allegro;
      • Adagio;
      • Menuetto: Allegro - Trio
      • Allegro
  • Pjotr Iljitsj Tsjaikovski:
    • Uit De Jaargetijden op. 37a (1876)
      • Januari; Augustus; November
  • Pjotr Iljitsj Tsjaikovski: 
    • Grande Sonate in G op. 37 (1878); 4 delen:
      • Moderato e risoluto
      • Andante non troppo quasi Moderato
      • Scherzo: Allegro giocoso
      • Finale: Allegro Vivace

 

Door:    Peter van Korlaar

              

Wie bij de naam Nikolai Lugansky denkt aan een Russisch pianobeest moet zijn mening direct herzien. Zelden hoorden we een Russisch pianist met een zo grote mate van erudiet pianospel. Lugansky, niet voor de eerste keer in Nederland, gaf vrijdagavond zijn visitekaartje af in het Muziekcentrum Eindhoven en daar konden als trefwoorden alleen maar superlatieven bij worden genoteerd. Fijnzinnig en beheerst pianospel, smaakvol en gedistingeerd, de klank in dienst stellend van de compositie. Ook technisch volmaakt,  geen detail ontging hem. Hij had het zichzelf en zijn publiek niet gemakkelijk gemaakt in zijn programmakeuze, vrijwel alle composities van Schubert en Tsjaikovski zijn bij het grote publiek onbekend. Natuurlijk, het allereerste Scherzo in Bes (uit D593) is technisch niet echt moeilijk en je vind het zeker terug in talloze pianobundels voor de enigszins gevorderde leerling, en ook de drie ‘maanden’ uit de ‘Jaargetijden’ van Tsjakovski zijn nog te doen voor de gemiddelde amateur, maar daar blijft het dan ook bij. Voor een acceptabele vertolking van Schubert’s Sonate in c (D958) moet je als pianist al heel wat in huis hebben, en Tsjaikovski’s enige pianosonate refereert toch al meer aan zijn 2e pianoconcert. De Schubertsonate in c (D958) verwijst onmiskenbaar naar diens grote idool Beethoven, minder dan een jaar geleden gestorven. Schubert gebruikt het magische c-mineur akkoord uit Beethoven’s Pathétique sonate en citeert daarna zelfs nog enige maten uit de 32 Variaties van Beethoven, ook in de c-mineur toonsoort. Om er daarna toch zijn eigen draai aan te geven, in de vorm van een prachtige, lyrische, maar toch ook dramatische pianocompositie. Veel noten passeren, het is wellicht te lang, om daarna toch nog af te sluiten met een 4e deel, waarin een pulserend dansant motief een soort Tarantella verraadt. Nikolai Lugansky speelde alles prachtig, stijlvol, en nergens over de top.

 

   

 

 

 

 

De drie gekozen maanden, Januari, Augustus en November (uit Tsjaikovski’s Jaargetijden) schenen willekeurig in het programma gekozen te zijn. Het zijn stemmingsbeelden in een echt 19e eeuws romantisch idioom, en die eigenlijk met titel en al in een gedrukt programma weergegeven behoren te worden. Zo hoorden we het sfeervolle ‘Am Kamin’ (bij het haardvuur: Januari); ‘Die Ernte’ (De oogst: Augustus) en de ‘Troikarit’ (per slede) in de maand November. Met grote expressie alles uitbeeldend, tot in de puntjes verzorgd pianospel van Nicolai Lugansky. De hele cyclus had hij van mij ook mogen spelen.

 

   

 

 

 

 

Het grote slotstuk van deze avond werd gevormd door de enige pianosonate van Tsjaikovsky in G op. 37 uit 1878. Dit is nu typisch zo’n stuk wat eigenlijk zo uitgewerkt zou kunnen worden tot een pianoconcert. De Sonate bevat alle kenmerken voor een degelijk concertstuk voor piano en orkest. Eigenlijk was het dus helemaal niet zo gek dat ik voortdurend allerlei motivische verwerkingen meende te herkennen uit zijn 2e Pianoconcert in G, dat als opusnummer 43 draagt, maar dat al een jaar later in 1879 voltooid werd. Hoewel kolossaal van opzet is het duidelijk dat Tsjaikovski zijn draai in deze sonate maar niet gevonden kon krijgen, en met het slot van het dramatische 1e deel had deze sonate dan ook goed kunnen eindigen. Toch volgen er nog een uitzonderlijk lang 2e (Andante) deel, een flamboyant en stuwend Scherzo in het 3e deel en een heerlijk virtuoos 4e deel in de vorm van een Finale waar Tsjaikovski weer alle registers opentrekt, en waar ook de pianist bijna swingend, met een enorme drive, het publiek toch nog op een onverwachts slot tracteerde. Dat deze sonate als pianocompositie niet helemaal geslaagd is, lag zeker niet aan Lugansky. In tegendeel, hij etaleerde met groots kunnen zijn enorme techniek, en wist met een zekere mate van grandeur de zwakke plekken in deze sonate bijna geheel weg te poetsen. Hoewel hij al bijna een uur intensief gespeeld had, tracteerde hij het publiek (in de matig bezette grot zaal) toch nog op een tweetal prachtige toegiften van Franz Liszt, eerst diens 1e Valse Oubliée (S215-1) en daarna op een nog een tintelender weergave van La Campanella (S141/3)  Voor diegenen die zich al aan ‘Spotify’ hebben gewaagd, de uitvoering van de Grande Sonate in G van Tsjaikovski in de versie van pianist Alexander Ghindin is fraai om nog eens na te luisteren.

  

       

 

 

 

 

 

 

© Onderste drie (staande) foto's: Marco Borggreve, gedownload via de officiële website van Nicolai Lugansky.

Te bereiken via:  www.harrisonparrott.com/artist/profile/nikolai-lugansky

© Middelste foto's:  www.frequence-sud.fr en southfloridaclassicalreview.com

© Drie foto's met © teken PvK zijn gemaakt door de webmaster van deze pagina: Peter van Korlaar

© Alle teksten voor deze webpagina: Peter van Korlaar

1e aanmaak van deze pagina: 19-01-2015

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1