Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Mariam Batashvili/2
Selina Leerintveld
Grigory Sokolov (2)
Mariam Batsashvili
Nikolai Lugansky
Sharon Niessen
Simon Ghraichy
DuoScholtes&Janssens
Masataka Goto
Arthur&Lucas Jussen
Caspar Vos
Grigory Sokolov
Olga Kozlova
Rhea Knipscheer
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 Olga Kozlova, stralend middelpunt met

een fijn Chopin en Schubertrecital!

 

 

 

Gehoord:   Olga Kozlova

Wanneer:  19 februari 2012

Waar:        In een Amsterdamse Muzieksalon 

 

Programma:

Frédéric Chopin:   

        Ballade nr. 1 in g – op. 23
        Ballade nr. 2 in F – op. 38
        Ballade nr. 3 in As – op. 47
        Ballade nr. 4 in f – op. 52


Franz Schubert:    

  Sonate in Bes – D 960 (1828)

Door:  Peter van Korlaar

Op zondagavond 19 februari besloten mijn vrouw en ik het zuidelijke Carnavalsgedruis te ontvluchten en werden we in de gelegenheid gesteld de Russische pianiste Olga Kozlova te horen in de gastvrije ambiance van  een echtpaar, dat ook donateur is van de Nederlandse Franz Lisztkring.  Het echtpaar bewoont in hartje Amsterdam  een fraai oud herenhuis, met daarin een kleine muzieksalon. Hierin prijkt een prachtige zwart glanzende Blüthnervleugel van 278 cm. uit 1923. Het instrument is destijds vakkundig onder handen genomen door de heer Fred Bernouw uit Hoenzadriel (pianorestaurateur) en door Dhr. Ir. Albert Wernsen uit Nuenen (pianostemmer) Het resultaat mocht er wezen, de Blüthner heeft een mooie diepe sonore klank, en is helder in de discant. Het volume is wellicht wat te groot voor de,  met fraaie ornamenten, rijk versierde kleine muzieksalon. De klank was precies zoals ik me voorstelde hoe een instrument van ca. 80 jaar oud zou moeten klinken. In de muzieksalon worden niet meer dan 25 toehoorders  toegelaten met een kleine reserve van 2 a 3 personen.  Reserveren en aanmelden vooraf is dus altijd een vereiste. 

 

Olga Kozlova, die zoals bij de meeste lezers wel bekend zal zijn, de 2e prijswinnares was op het 9e Franz Liszt Concours in het afgelopen jaar in Utrecht, speelde nu eens geen Liszt, en had het zich niet gemakkelijk gemaakt met de Vier Ballades van Chopin, met na de pauze de grote Sonate in Bes (D960)  van Franz Schubert. De vier Ballades van Chopin zijn stuk voor stuk paradepaardjes uit de pianoliteratuur van de 19e eeuw. Het woord ‘ballade’ impliceert een ‘poétische vertelling’, maar ook wel een oud middeleeuws wiegenlied. Beide elementen zijn in ruime mate aanwezig in de vier Ballades. Olga Kozlova speelde beheerst, met een intense concentratie. Ze is in staat tot subtiele en intieme klankvorming, maar ook tot stevige crescendi en nadrukkelijke fortissimi passages. Haar techniek is onberispelijk, haar nuancering vaak zeer direct en doorzichtig, met veel gevoel voor details. Vier Ballades van Chopin achter elkaar, zonder applaus, met slechts een geringe adempauze, met toehoorders die je letterlijk  ‘op de vingers’ kijken, het is een tour de force die haar goed af gaat; ik  heb er veel bewondering voor! 

 

Na de pauze speelde zij het ‘Magnus Opus’ van Schubert, diens grote Sonate in Bes (D960 - 1828)  Ook hier weer zien we bij Olga haar intense concentratie, haar vermogen tot mooie klankschilderingen en haar superieure techniek die haar nergens in de steek laat. Het 2e deel, het ‘andante sostenuto’ is van een onaardse schoonheid, het cis-mineur getuigt van een smartelijke tragiek,  het slot van dit deel evenwel van de ‘goddelijke opdracht’, en het eindigt dan ook in een omfloerst maar prachtig Cis-majeur. Voor mij altijd weer het beste deel van deze sonate. Olga gaf met deze grote Sonate en de vier Ballades die eraan voorafgingen haar visitekaartje af in Amsterdam.  En ze liet hiermede horen dat zij een voortreffelijk spelende pianiste is, met een groot inlevingsvermogen.

 

Op 2 april 2010 hoorde ik haar voor het eerst in de serie ‘Koffie bij de Piano’ in Den Bosch. Bij die gelegenheid tekende ik op: “een begenadigd pianiste, die subliem en parelend pianospel kan combineren met een ietwat nadrukkelijke , maar vooral toch,  Russische klank. Wat opviel was de enorme technische beheersing, gekoppeld aan een immense concentratie en dito muzikaliteit; er viel niets op af te dingen!’  Deze woorden geschreven hebbende, besefte ik dat ze anno 2012 nog niets van hun betekenis hebben verloren! 
Na afloop van het recital sprak nog ik enkele minuten met Olga. Ze woont tegenwoordig met haar man in Moskou en geeft daar pianoles, ondermeer aan jongeren van 8-16 jaar.  Ze vind dit erg leuk om te doen, met name het onderrricht aan de wat oudere jongelui. Ze studeren hard voor haar. Ze vliegt  vaak heen en weer tussen Moskou en Groningen, aangezien ze nog steeds een ‘Masteropleiding’ volgt bij Paul Komen aan het Groningse Conservatorium.  Het winnen van de 2e prijs op het Franz Liszt Concours in 2011 opende veel podia voor haar. Ze speelde veel internationaal, ondermeer nog in Puerto Rico en Venezuela. Ze is erg te spreken over de organisatie achter het Franz Liszt Concours die de winnaars in staat stelt tot het geven van concerten en recitals over de hele wereld, met de daarbijhorende begeleiding en ondersteuning. Olga is een onderhoudende gesprekspartner, spreekt vloeiend Engels, Duits en een enkel woordje Nederlands.

 

Olga wordt nog steeds financiëel ondersteund door het Labberté-Hoedemakers fonds uit Glimmen. Ook Mevrouw Cora Labberté-Hoedemakers was aanwezig onder de gasten, zij zal zich niet gauw een gelegenheid laten ontnemen om een van haar pupillen te horen en met haar aanwezigheid, daadwerkelijk bij te staan. De salon van onze gastvrije donateurs staat in principe ook open voor een recital voor de leden van de Franz Liszt Kring. 

Hun hartelijke ontvangst, in een prachtige muzische ambiance, heeft zeker bijgedragen tot een fijne muzikale avond in Amsterdam, met Olga Kozlova als stralend middelpunt!

 

  • Alle foto's © Peter van Korlaar
  • Copyright voor dit artikel © Peter van Korlaar

 

 

Olga speelde in Amsterdam op een prachtige Blüthner uit 1923

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1