Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Finale zo 05-06-2016
Oranjamarathon 2016
Martin Kaptein
Opening 06-09-2015
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

13e Koffie bij de Piano

Theater aan de Parade -  's-Hertogenbosch - Openingsconcert

Maestro Geoffrey Madge; Tobias Borsboom & Yukiko Hasegawa

 

door Peter van Korlaar

 

13e Koffie bij de Piano - Openingsconcert met Tobias Borsboom & Yukiko Hasegawa met

Witold Lutoslawski - Rhapsodie op een thema van Paganini voor 2 vleugels (06-09-2015)

 

  • Koffie bij de Piano, opening van het 13e seizoen
    • Theater a.d. Parade; 's-Hertogenbosch
      • Zondag 6 september 2015
  • Geoffrey Madge met Tobias Borsboom & Yukiko Hasegawa
    • In de prelude: Stijn Brakkee & Martijn Strating
      • Werken van: Poulenc; Chopin; Brahms; Bach/Busoni; en Lutoslawski
        • Presentatie: Mattias Spee

 

door: Peter van Korlaar

Geheel in de traditie van het openingsconcert bij Koffie bij de Piano, stonden er ook nu weer twee zwartglanzende Steinways op het podium van de Pleinzaal. In het voorprogramma mochten twee aanstormende pianotalenten hun kunsten vertonen met muziek voor twee piano's van twee Latijns-Amerikaanse componisten, Pablo Ziegle Asfalto en Maria Ciudad. Aansprekelijke muziek, prima gespeeld en scherp van timing.

Tobias Borsboom, in Den Bosch zeker geen onbekende, mocht met zijn echtgenote Yukiko Hasegawa het spits afbijten in het hoofdprogramma met een prachtig gespeelde Elegie voor twee piano's van de Franse componist Francis Poulenc. Hierna speelde Tobias de beroemde, en zeker ook veeleisende Nocturne in c, op. 48-1 van Frederic Chopin. In het meditatieve begin van de Nocturne werd de spanning door hem langzaam opgevoerd, het thema manifesteerde zich steeds grimmiger, met tal van omspelingen, om tenslotte in het 2e deel twee maal zo snel te verschijnen in kortere notenwaarden, die hier ook weer met grandioze octaafgangen werden versierd. Met een enkel recitatiefachtig loopje kwam de Nocturne tot rust, en liet Tobias het laatste c-mineur akkoord ook in het luchtledige oplossen. Een stormachtige applaus was zijn deel.

 

 

   

   

Stijn Brakkee

 

Martijn Strating

 

Stijn Brakkee

 

Vervolgens liet de nog jonge Tobias Borsboom (1988, Leidschendam) zich vergezellen door de grand old Maestro Geoffrey Madge (1941, Adelaide, Australië) Geoffrey Madge is bij KbdP zeker geen onbekende. Al zeker 10 jaar neemt Geoffrey Madge de Masterclass voor zijn rekening, waarbij hij in ca. 20 minuten kans ziet om met de drie kandidaten een fragment te fileren, op een dusdanige wijze dat na korte tijd een aanmerkelijke verbetering te horen is in muzikale expressie en zeggingskracht. Ook op het meerdaagse Guldenberg klassiekfestival is Madge degene die de kandidaten in enkele dagen tijd tot grote hoogten opzweept in hun artistieke prestaties. Zie Guldenberg Klassiek 2015. Wie de biografie van Geoffrey Madge bestudeert valt op dat hij een opmerkelijke band heeft met de laat Romanticus Ferrucio Busoni, van wie hij niet alleen alle solowerken op CD vastlegde, maar ook diens beroemde Bachtranscripties, waarvan hij er vandaag ook een (tot mijn groot genoegen….PvK) zou spelen.

 

 

       
   

 

 

 

 

 

   

Tobias Borsboom &

 

Yukiko Hasegawa in Elegie van Francis Poulenc

 

Borsboom en Madge hadden vier Hongaarse Dansen van Johannes Brahms op het programma gezet, en wel de nummers 1,2,4 & 6, in de bewerking voor 2 piano’s van Brahms zelf. Of het nou kwam doordat beide pianisten hun bladmuziek (verkleind) lazen vanaf een tablet, of dat ze te weinig samen hadden geoefend, of dat de jonge hond Borsboom en de oude Maestro Madge andere opvatingen hadden over tempo en dynamiek; helemaal overtuigd was ik niet. Er waren ongelijkheden in ritme en timing te horen, de glans kwam er pas in vanaf de 4e Hongaarse Dans.

 

 

   

Tobias Borsboom &

 

Geoffrey Madge

 

 

speelden samen Hongaarse Dansen van Johannes Brahms in een bewerking voor 2 vleugels.

 

Geoffrey Madge wist zich daarna zeker te revancheren met de beroemde Busonitranscriptie van Bach’s Chaconne in d (oorspronkelijk voor vioolsolo gecomponeerd) Bach componeerde de solo als onderdeel van de Partita nr. 2 in d (BWV 1004) in het stadje Köthen in het jaar 1720. Ferrcucio Busoni (1866-1924) componeerde zijn beroemd geworden bewerking in het jaar 1893.

Geoffrey Madge speelde enerverend, met veel bezieling en met een machtige linkerhand waarmee hij prachtige basakkoorden neer wist te zetten, geheel in de lijn van zijn beroemde voorganger Jorge Bolet, die deze Chaconne ooit live heeft opgenomen in de Carnegie Hall te New York op 25-02-1974. Maar wie de moeite neemt om de website van Geoffrey Madge te bekijken (www.geoffreymadge.com) vindt onder het kopje live-opnames ook een opname van Maestro Madge van deze Chaconne d.d. 05-11-2010, gemaakt te Leiden.

 

   

Geoffrey Madge speelt de beroemde ....

 

Chaconne van Bach/Busoni

 

Peter van Korlaar nam een fragment op van deze Chaconne van J.S. Bach in de transcriptie van Ferruccio Busoni, en hier  gespeeld door Geoffrey Madge tijdens dit openingsconcert van de 13e Koffie bij de Piano

  

Na de pauze speelde Yukiko Hasegawa, de charmante Japanse echtgenote van Tobias Borsboom heel subtiel het andante uit de 3e Sonate op. 5 van Johannes Brahms. Tobias en Yukiko besloten dit openingsconcert met de bekende Rhapsodie op een thema van Paganini voor twee piano’s van de Poolse componist Witold Lutoslawski. Een werk uit 1941, gecomponeerd tijdens WO2, toen de componist in Warschau verbleef. Een spectaculaire compositie voor twee piano’s, waarbij beide pianisten het uiterste moeten geven aan timing, ritmische precisie en technische virtuositeit. Beide echtelieden presenteerden er een uitstekende vertolking van. Baby Matthias ook al langere tijd in de zaal aanwezig, en blijkbaar nu reeds onder de indruk van de muzikale verrichtingen van zijn ouders, gaf geen kik.

 

   

Yukiko Hasegawa

 

speelt het Andante uit de 3e Brahmssonate

 

 

   

 

 

 

 

 

Presentatiewinnaar Mattias Spee kondigde alles weer op zijn eigen prettige wijze aan, waarbij enige breedsprakigheid hem ook weer parten ging spelen, want hij moest na de pauze mededelen dat door de lengte van het programma verscheidene aangekondigde onderdelen kwamen te vervallen, ondermeer Planeet Mercurius van Gustav Holst in een bewerking voor twee piano’s. Ook een tweetal liedtranscripties van Schubert / Liszt en Schumann / Liszt konden het niet meer redden. Daarentegen sprong Geoffrey Madge als laatste dan nog maar eens achter de vleugel en gaf nog even een duizelingwekkende toegift ten beste, met O Polichinello van Heiter Villa-Lobos, daarmede demonstrerend dat veel jonge pianisten terecht jaloers kunnen zijn op de overweldigende passie en verbluffende technische hoogstandjes waarmee deze Grand Old Maestro Madge nog steeds hartverwarmend zijn publiek weet te bekoren!

 

   

 

 

 

 

  

   

 

 

 

 

 

   

 

 

 

  

   

Er waren bloemen en ...

 

Geoffrey Madge verraste iedereen nog maar eens met een duizelingwekkende toegift van H. Villa Lobos

 

 

 

Alle teksten en foto's: © Peter van Korlaar

1e plaatsing van deze webpagina: 11-09-2015

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1