Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Finale 1 (6-11-2014)
Finale 2 (8-11-2014)
Halve Finale 4.2
Halve Finale 4.1
Halve Finale 3
Halve Finale 2
Kwartfinale 5&6
Kwartfinale 3&4
Kwartfinale 1&2
Preselectie 1
Preselectie 2
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Preselectie 2

 

Rangschikking van 13 (van de 24) kandidaten voor de KwartFinale

De rangschikking kwam tot stand door punten te geven op een decimale schaal van 01 naar 20 pt.

In cursief is een 1e indruk gegeven van het pianospel van de kandidaten

 

 14.   Ran Feng (China - 1991)

  • Faribolo Pastour: Mooie cantilene lijnen
  • Mephistowals nr. 1: Veel energie, mist wat noten. Het werk staat halverwege stil, tempo aan het slot blijft wat achter
  • Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, Praeludium nach J S Bach, S179 Mooi gespeeld, met veel gevoel voor sfeer

 

15. Mengjie Han (Nederland - 1989)

  • Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen: Mooi, met veel beheersing
  • Schaflos, Frage und Antwort : Mooi, ingetogen. Moet pauze nemen naar het volgende werk
  • En rêve: Heel mooi, nergens te snel
  • Ballade sans tonalité: Prachtig, nergens over de top. Netjes, precies en degelijk spel
  • Erlkönig: Alle stemmen komen eruit. Zijn ff is niet mooi. Vergissing aan het einde

 

 15. Vinsenso Julius Husin (Indonesië - 1993)

  • Schaflos, Frage und Antwort: Goed gespeeld, met overtuiging
  • Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen: Mooi en expressief
  • En rêve: te snel, niet transparant
  • Bagatelle sans tonalité: Met overtuiging gespeeld
  • Chasse Neige: Heel behoorlijk gespeeld, soms kleine missers

 

 16. Wouter Bergenhuizen (Nederland - 1988)

  • Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen: mooi met veel expressie
  • Schaflos, Frage und Antwort: Hij laat de muziek voor zich spreken.....hij moet wel een pauze nemen
  • En rêve: Mooi, niet te snel, foutje in de LH
  • Bagatelle sans tonalité: Bits begin, met veel expressie

 

 16. Christophe Berruex (Zwitserland - 1987)

  • Hongaarse Rhapsodie nr. 12: Veel mooie momenten, met soms wat misslagen
  • Faribolo Pastour: Mooi gespeeld, wat nadrukkelijk
  • Valse de Bravour: Stevig begin, met souplesse

 

 16. Sophiko Simsive (Georgië - 1991)

  • Schlaflos! Frage und Antwort: Stevig en expressief gespeeld, niet meteen doorgaan naar En rêve
  • En rêve: Het mag langzamer, maakt wel een mooi ppp
  • Bagatelle sans tonalité: Onheilspellend; mooi parlandospel

 

 17. Saskia Giorgini (Nederland / Italië - 1985)

  • Valse de bravoure: Opening spectaculair. Heldere en tintelend toucher, enorme energie.
  • Au cyprès de la Villa d’Este - Thrénodie I: Mooie robuuste benadering, mooie klank
  • Wagner / Liszt: Isoldens Liebestod S447: Goed gedoseerde intense spanning; mooie rollende bassen. Mooi ritardando aan het einde….ppp…de stervende Isolde...

 

18. Tanguy de Williencourt (Frankrijk - 1990)

  • Aux cyprès de la Villa d’Este - Thrénodie I:  Mooi gespeeld, wel een krachtig begin

  • Harmonies du Soir: Fluisterend begin, mooie dynamische tegenstellingen

    met een prachtig ppp einde.

  • ‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’ Praeludium nach J S Bach'Een mooie opbouw, beheerst en met met gevoel voor nuances

 

19. Federico Nicoletta (Italië - 1987)

  • Aux cyprès de la Villa d’Este - Thrénodie I, S163/2:  Degelijke en expressieve benadering / overtuigend
  • Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen,  Praeludium nach J S Bach, S179:  Prachtige weergave met mooie poëtische momenten
  • Tarantella S 162/3:  Een bravourstuk, maar hij kan het! Mooie vederlichte passages naast horendol in elkaar draaiende razende 6/8 ritmes. Hij vertelt het verhaal achter de noten, hij houdt het tempo vast met een grandioos slot!

 

 

19.  Janos Balazs (Hongarije / 1988)

  • Faribolo pastour, S236/1:  Goede binnenkomer, mooi en transparant gespeeld
  • Schlaflos! Frage und Antwort, S203:  Met veel expressie, hij vertelt het verhaal…
  • En rêve - Nocturne, S207:  Iets te snel, wel mooi en transparant
  • Bagatelle sans tonalité, S216a:  Beeldend uitgevoerd, transparant
  • Hongaarse Rhapsodie nr. 12:  Prima gespeeld, met veel energie, enkele misslagen

 

 19.  Jae-Weon Huh (Zuid-Korea 1986) 

  • Faribolo pastour, S236/1:  Netjes en beheerst; smaakvol gespeeld.

  • Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen,  Praeludium nach J S Bach, S179:  Ingetogen pianospel, hij maakt een mooie klank en een mooi einde ppp
  • Gounod / Liszt – Valse de l’opéra Faust, S407:  Smaakvol, met veel virtuoos speelplezier, bijna foutloos.  Enerverend slot! 

 

 19.  Ivan Penkov (Bulgarije)

  • Faribolo pastour, S236/1:  Iets te robuust, wel netjes en beheerst
  • Aux cyprès de la Villa d’Este - Thrénodie I, S163/2 / 1877: Met grote intensiteit, hier zit wel iemand die weet wat hij wil…
  • Etude nr 4, ‘Mazeppa’ S139/4:
    Met een zweepslag jaagt hij deze etude over de toetsen, gelijk het gelijknamige steppepaard,      met de arme edelman Mazeppa op zijn rug gebonden. Met groot machtsvertoon etaleerde               Ivan Penkov hier zijn kunnen, en dat was veel! Een van de moeilijkste Transcendentale          Etudes

 

 

20.  Nikolay Leshchenko (Rusland / 1988)

  • Etude ‘Wilde Jagd’ S139/8:  Je moet wel lef hebben om met deze turbulente etude te beginnen…de meeste noten raakt hij wel!
  • En rêve - Nocturne, S207:  Een verademing na het geweld van ‘Wilde Jagd’, en ook nog eens heel mooi gespeeld, prima tempo en een verfijnde klank
  • Schlaflos! Frage und Antwort, S20:  Hij neemt rustig de tijd om van En rêve naar Schlaflos te gaan. Ook dit stuk speelt hij met een grote mate van expressie, hij laat de noten het verhaal vertellen.
  • Bagatelle sans tonalité, S216a:  Hij ‘speelt’ met de noten, bij hem klinkt alles vanzelfsprekend
  • Faribolo pastour, S236/1:  Ook met veel gevoel voor melancholie en expressie. Zeer muzikaal!

 

© Peter van Korlaar (10 maart 2014)

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1