Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
Fotoalbum opening
Maarten Lingier
Anastasia Kozhushko
Matthieu Idmtal
Wouter Bergenhuizen
Oranjemarathon 2014
Qinchao Chen
Finale
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

 Qinchao Chen,

verbluffende virtuositeit en een messcherpe techniek

 

                     Gehoord:           

11e Koffie bij de Piano

 

  Qinchao Chen: piano

  Emilie Bastens: presentatie

Tom De Beuckelaer: piano

Theater a.d. Parade

Den Bosch

zondag 4 mei 2014

 

   door: Peter van Korlaar

 

 

 

Voorprogramma:

Sergeï Rachmaninoff:         Prelude op. 32-5

Frédéric Chopin:                 Etude op. 25-11

                                            Scherzo  nr. 3 op. 39 in cis              

Hoofdprogramma:

Claude Debussy:                 Images Livre II

  • Cloches à travers les feuilles
  • Et la lune descend sur le temple qui fur
  • Poissons d’or

Luboš Fišer                        Sonate nr. 6 – ‘Fras’ (Duivelssonate – 1978)

Domenico Scarlatti             Sonate in a (K188) en in A (K113)

Sergeï Prokoffieff               Sonate nr. 2 in d, op. 14

Franz Liszt                         Etude d’éxecution transcendante nr. 12 – Chasse Neige

 

   

De handen van Qinchao Chen

 

Qinchao Chen en Emilie Bastens

 

 

Voor een aankomend talent van 15 jaar  heeft  de uit België afkomstige Tom De Beuckelaer (Antwerpen) al een verrassend volwassen techniek.  Zijn Prelude op. 32-5 was mooi, maar met een bedachtzame aanpak. Chopin’s etude op. 25-11 kan technisch nog wat groeien. Het Scherzo op. 39 ging hem vlot af, overigens wel met een stevige sound. In België krijgt hij les van Heidi Hendrickx.  

 

Qinchao Chen (1987) is geboren in Wenzhou (China) . Hij kwam in 2007 naar Nederland en studeerde in Arnhem bij Frank Peters. Sedert 2012 studeert hij in Amsterdam voor zijn Master bij Frank Peters en Jan Wijn.

 

       

Tom De Beuckelaer

 

Tom De Beuckelaer

 

in gesprek met Emilie Bastens

 

Qinchao Chen speelde een aantrekkelijk en veelzijdig programma waarmee hij veel facetten van zijn integere pianospel kon demonstreren. Op het podium heeft hij wat weinig uitstraling, ook door het ontbreken van een bepaalde vorm van lichaamstaal. Hierdoor komen sommige aspecten van zijn spel wat vlak en emotieloos over. De nrs. 1 en 2 uit het boek Images van Claude Debussy zouden wat meer kleuring en inlevingsvermogen mogen krijgen. In het 3e deel, Poissons d’or kwam er meer gloed in zijn spel. Het zelfde bezwaar kan opgemerkt worden over Chopin’s 4e Scherzo, knap gespeeld, ondanks enkele geheugenstoringen. In het verplichte werk uit de 20e eeuw, de ‘Duivelssonate nr. 6 – Fras (1978)  van de Tsjechische componist Luboš Fišer (1935-1999) tapte hij uit een geheel ander vaatje, met het grootste gemak speelde hij razende toonclusters in hoge – en lage ligging afgewisseld met verfijnde minimalachtige motiefjes. De twee sonates van Domenico Scarlatti werden trefzeker uit de vleugel gespeeld.

 

Zijn grootste troef speelde hij uit in de uit vier delen bestaande 2e Sonate in d van Sergeï Prokoffieff.  Hier etaleerde Qinchao Chen een verbluffende virtuositeit, die nu eenmaal nodig is voor de pianowerken van Prokoffieff. Hamerende akkoorden, grote sprongen, harmonic side slipping, bijtende dissonanten, het kwam allemaal voorbij in deze 2e Sonate, waarvan de première door Prokoffieff zelf al in 1914 werd gespeeld. Als een soort toegift volgde nog de 12e transcendentale Etude ‘Chasse Neige’ van Franz Liszt.  De ‘sneeuwjacht’ werd helaas wat  ‘over de top’ koud en ongenadig uit de toetsen geblazen. Al met al liet Qinchao Chen zeker een goede indruk achter, technisch kan hij heel veel, muzikaal zou hij nog wat meer zeggingskracht mogen krijgen.

 

   

 

 

 

 

Emilie Bastens (1990) speelde bijna een thuiswedstrijd. Zij is welbespraakt en had zich goed voorbereid op de muziek die Qinchao zou spelen. Door haar persoonlijke ontboezemingen en herinneringen, waarbij mij haar herinneringen aan haar pianodocente Mariët Grapperhaus persoonlijk troffen, liep haar presentatie echter iets teveel uit.

 

Uitslag van KbdP 4 mei 2014

Percentages

Uitmuntend

Zeer Goed

Goed

Matig

Slecht

Pianist

55

38

6

1

 

Eigentijds

35

42

23

0

0

Presentator

40

42

15

3

0

 

 Geselecteerd voor de Finale op 1 juni 2014

 

Koppel 1

Koppel 2

Koppel 3

Pianist

Erwin Weerstra

Anastasia Kozhusko

Maarten Lingier

Presentatie

Emilie Bastens

Remon Holsbergen

Erwin Weerstra

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1