Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Ramon v Engelenhoven
Grieg Pianoduo
Saskia Giorgini
Dora Deliyska
Romain Hervé (2013)
Camiel Boomsma
Weerstra & Brussee
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Ramon van Engelenhoven: Een groot pianotalent!

 

 

 

 

Franz Liszt Kring

in samenwerking met

Kring Vrienden Koffie bij de Piano

 

Ramon van Engelenhoven

bij

Guido & Madeleine van Elk

's-Hertogenbosch

Zaterdagmiddag 23 april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

Op uitnodiging van de Franz Liszt Kring gaf de jonge pianist Ramon van Engelenhoven op zaterdagmiddag 23 april een recital met louter werken van Frederic Chopin en Franz Liszt. De Lisztkring organiseerde dit recital in samenwerking met de ‘Vrienden van Koffie bij de Piano’ in het gastvrije huis van Guido & Madeleine van Elk in ’s-Hertogenbosch. Ramon van Engelenhoven speelt al piano vanaf zijn 6e jaar en hij was daarin succesvol, getuige het feit dat hij al verscheidene 1e prijzen in de wacht sleepte tijdens evenzovele pianoconcoursen, zoals het Steinwayconcours in 2012; het Nationale Prinses Christinaconcours in 2013 en de nationale selectie van het Lions Europeans Music Competition in 2013. Voorlopige bekroning was zijn 1e prijs tijdens de Grande Finale van het YPF-concours (de Young Pianist Foundation) Tijdens de finale speelde Ramon het 5e Pianoconcert van Sergeï Prokoffieff. Bovendien kreeg hij bij de uitreiking van de 1e prijs ook nog de ‘Grand Prix Youri Egorov’, als allereerste winnaar in Nederland. Dankzij deze prijs worden voor hem deuren geopend naar een concert met het Mariinsky orkest o.l.v. niemand minder dan Valery Gergiev in Sint-Petersburg. Alle reden dus om nieuwsgierig uit te kijken naar dit pianorecital in de informele ambiance van een huiskamerconcert. Welnu, we werden op onze wenken bediend.

 

 

       

 

     

 

 

 PROGRAMMA

 

  • Frédéric Chopin (1810-1849)
    • Polonaise in fis - op. 44
    • Nocturne in Es - op. 9/2
    • Nocturne in c - op. 48/1
  • Franz Liszt (1811 - 1886)
    • Harmonies du Soir in Des (S...)
    • Etude in f (Allegro agitato molto)(S...)
  • Frédéric Chopin (1810-1849)
    • Ballade nr. 4 in f - op. 52
  • Franz Liszt (1811 - 1886)
    • Après une Lecture de Dante, Fantasia quasi Sonata

 

 

 

 

 

 

 

Op het Programma prijkten een aantal werken van Chopin en Liszt en hij had het zich met de keuze van deze werken niet gemakkelijk gemaakt. Om met de statige Polonaise in fis - op. 44 te als openingswerk te beginnen, daarvoor is moed en durf nodig. Je kon daarna als luisteraar op adem komen bij de bekende Nocturne in Es –op. 9-2. Maar daarna koos de pianist de prachtige maar ook veeleisende en dramatische Nocturne in c – op. 48-1.  Alles wat Ramon van Engelenhoven uit zijn vingers laat klateren is smaakvol en weloverwogen. Zijn timing is prachtig van opbouw, er is geen detail dat aan zijn aandacht ontsnapt. Ramon nam de tijd voor het mooi opbouwen van diverse climaxen en liet de spanningsbogen langzaam vollopen met zijn energie. Een energie die tot uitbarsting kwam met razendsnelle loopjes en overdonderende fortissimo passages. Alhoewel de grote Fazioli wat last had van detonaties (de pianostemmer bleef standby….) was dat nooit aan zijn in alles beheerste manier van spelen te wijten. Hij oogde ogenschijnlijk als een koele kikker, maar zeker was dat achter die facade een ongekende beheersing van de materie schuil ging, met een enorme concentratie op het notenbeeld waarbij hij in staat was alles uit zijn hoofd kon spelen.

 

   

 

 

 

 

Het publiek toonde zich verbijsterd en opgetogen tegelijk. Zijn laatste werk, de bekende ‘Dantesonate’ van Franz Liszt hoorde ik precies 14 dagen tevoren nog van Mariam Batashvili (winnares 10e Franz Liszt Pianoconcours)  tijdens een besloten huisconcert in Amsterdam. Ik zou werkelijk niet weten welke interpretatie ik als beste zou moeten kiezen. Voor mij is Ramon nu al reeds een zwaargewicht, terwijl hij toch pas in het 3e jaar van zijn Conservatorium opleiding zit.

Ramon van Engelenhoven gaat, als de voortekenen niet bedriegen, een grote toekomst als pianist tegemoet.

 

       

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1