Home
Index
Updates 2ev
Updates 1ev
Pianostudio/Lessen
Peter van Korlaar
Pianoinstituut
10e F.Liszt Concours
Franz Liszt Concours
Lisztjubconcert 2011
Franz Liszt Kring
Liszt in Zaltbommel
Liszt aan de Waal
Componisten
Concerten-recensies
Symfonisch Concert
Orgelconcerten
Philh Zuid-Nederland
Het Brabants Orkest
Solorecitals
Mariam Batashvili/2
Selina Leerintveld
Grigory Sokolov (2)
Mariam Batsashvili
Nikolai Lugansky
Sharon Niessen
Simon Ghraichy
DuoScholtes&Janssens
Masataka Goto
Arthur&Lucas Jussen
Caspar Vos
Grigory Sokolov
Olga Kozlova
Rhea Knipscheer
Korenconcerten
Brab Dagblad 2015
Brab. Dagblad 2014
Brab. Dagblad 2013
Brab.  Dagblad 2012
CD besprekingen
14e KbdP Den Bosch 1
13e KbdP Den Bosch
Guldenberg Klassiek
12e KbdP Den Bosch
Vught Klassiek 2017
Vught Klassiek 2016
Vught Klassiek 2015
Vught Klassiek 2014
11e KbdP Den Bosch
10e KbdP Den Bosch
9e KbdP Den Bosch
8e KbdP Finale 2011
7e KbdP Finale 2010
7e KbdP Olga Kozlova
5e KbdP 2008
Huisconcerten
Gastenboek
Links
Sitemap

Rhea Knipscheer & Stephan van de Wijgert

Opera & Orgelconcert: 

Mooie combinatie met dramatische - , maar ook verstilde momenten!

 

 

Orgel en Operaconcert

 

Zaterdag 24 augustus 2013

 

Kathedrale Basiliek van Sint-Bavo

 

Haarlem

 

  Het Adema-orgel in de Kathedrale Basiliek van Sint-Bavo in Haarlem

 

Gehoord:     Rhea Knipscheer (sopraan) en Stephan van de Wijgert, orgel

                    (organist van het Smitsorgel in ‘De Duif’ te Amsterdam)

Waar:           Kathedrale Basiliek van Sint Bavo in Haarlem

Wanneer:     Zaterdagmiddag 24 augustus 2013

 

Op het programma stonden:

Orgelwerken van Guilmant, Franck, Schumann en Brahms en

Opera-aria’s van  Guiseppe Verdi

 

Door: Peter van Korlaar

Een op het eerste gezicht en gehoor ongewone programmering vanwege het feit dat men opera en orgel niet gauw met elkaar in verband brengt.  Toch kan het wel degelijk, getuige het verrassende en boeiende concert dat schrijver dezes met zijn echtgenote mochten bijwonen op een zonnige zaterdagnamiddag in Haarlem. Na nog op tijd tot de conclusie gekomen te zijn dat we ons op een verkeerde plaats en tijd in de binnenstad bevonden, we stonden namelijk te wachten voor de Grote of Sint-Bavokerk (NH), konden we ons na ampel beraad nog tijdig naar de wat afgelegen Kathedrale Basiliek van Sint-Bavo (RK) begeven. Daar wachtte ons een verrassing. Niet alleen wat betrof het gebouw, een immense neogotische basiliek, waarvan het eerste gedeelte werd voltooid in 1889 door de bekende bouwheren Pierre en Joseph Cuijpers, maar binnen stond ook een fantastisch klinkend orgel. Het bleek het oude orgel te zijn dat in1923 werd opgeleverd door orgelbouwer Adema voor de ‘H. Willibrorduskerk buiten de Veste’ in Amsterdam. Het orgel werd in 1968 gedemonteerd vanwege de afbraak van dit kerkgebouw.

 

Met de bouw van de Kathedrale Basiliek van Sint-Bavo (RK) in Haarlem

werd begonnen in 1895. De bouw werd voltooid in1930

 

Uiteindelijk vond het orgel een nieuwe bestemming in Haarlem, waar het in 1971 in de Kathedrale Basiliek van Sint Bavo werd geplaatst. Het orgel bevat nu maar liefst vier klavieren met 81 registers en heeft een electro-pneumatische tractuur. Dankzij deze constructie en andere (electronische) speelhulpen, waaronder de nodige zwelpedalen, kan de organist moeiteloos de nodige crescendi en decrescendi toepassen, die ondermeer nodig waren voor een optimale begeleiding van de drie opera-aria’s, die hij bij dit concert  toch vanuit de pianopartituur op het orgelklavier moest zien te krijgen. Het was de verdienste van organist Stephan van de Wijgert, dat hij deze middag de grote hoeveelheid noten schijnbaar moeiteloos uit het immens ogende orgel wist te toveren. Het 1e deel uit de orgelsonate nr. 4, op. 61 van de Franse componist Alexandre Guilmant klonk dan ook meteen als een feestelijke binnenkomer, goed getimed, en met stralende registercombinaties waarbij in de slotakkoorden opviel dat dit orgel dus beschikt over enkele 32’ voetscombinaties, waarmee een donderend basgeluid de kerk in werd geblazen.

 

De Grote of Sint-Bavo Kerk (NH) op de Grote Markt in Haarlem

werd gebouwd in de periode 1370 - 1520.

De kerk is beroemd vanwege het prachtige

Christian Müllerorgel (1735 - 1738)

 

Ook in de andere orgelwerken, ondermeer het Preludium in g, Wo 10 van Johannes Brahms en de Sechs Stücke in kanonischer Form op. 56 van Robert Schumann toonde Stephan zich een bekwaam organist. Dit orgel beschikt over 15 originele Franse tongwerken en dat maakt het bij uitstek geschikt voor bijv. César Franck’s Prière op. 20. Maar Stephan van de Wijgert is vooral een kundig begeleider, die met veel fijnzinnige registercombinaties de vaak lastige pianobegeleidingen van de opera-aria’s op vernuftige wijze naar het orgelklavier transcribeerde. Rhea Knipscheer is een sopraan met een helder timbre, die zorgeloos in het hoge register articuleert, terwijl zij over een verrassende mezzo-achtige kleuring beschikt in de lage registers. In de Aria ‘Pace Pace mio Dio’ uit Verdi’s La Forza del destino, bezong zij de “macht van het noodlot’, en zij deed dit met een grote dramatische expressie waarbij ze in het slot een formidabele krachtsexplosie ten beste gaf. Als 2e aria stond ‘Tu che le vanita’, een aria van Elisabetta uit de 5e akte van Don Carlos op het programma. Het slot van dit inloopconcert bestond uit de Aria van Desdemona, met de beroemde ‘Scene, Wilgenlied en Ave Maria’ uit de 4e akte van Otello van Guiseppe Verdi. Hier toonde Rhea Knipscheer zich op haar allerbest, met een prachtig ingetogen Ave Maria als laatste gebed van Desdemona. Een concert dat zeker navolging verdient, als was het maar als herhaling elders in het land.

  

Sopraan Rhea Knipscheer & Organist Stephan van de Wijgert

nemen dankbaar applaus en bloemen in ontvangst

   

  Een opname van Rhea Knipscheer op You Tube

  (uit het programma Una Voce Particolare)

 

Alle teksten en foto's: © Peter van Korlaar (augustus 2013)

 

Stichting Pianoinstituut | pianoinstituut@planet.nl

UA-37785092-1